الزام شهرداری اهواز برای صدور شناسنامه فنی ساختمان


به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اهواز، رییس کمیسیون عمران ،شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهر اهواز روز دوشنبه در هشتاد و چهارمین جلسه رسمی در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اهواز، با اشاره به طرح ایجاد شناسامانه فنی ساختمان گفت: پیش فروش ساختمان های در حال ساخت از جمله موضوعاتی است که به دلیل رعایت نشدن موجب تخلفات گسترده در شهر شده که در مواردی یک واحد ساختمانی تا به ۲۰۰ نفر نیز به فروش رسیده است.

حمید دغاغله با بیان اینکه ایجاد شناسنامه فنی الزامی قانونی است که همه مناطق شهرداری ملزم به رعایت آن هستند، افزود: با بررسی انجام شده از ۱۷۳ پروانه ساختمانی صادر شده در منطقه یک شهرداری اهواز تنها برای ۳۳ پروانه شناسنامه فنی صادر شده است که این روند در سایر مناطق شهرداری هم وجود دارد.

وی گفت: صادر نشدن شناسنامه فنی، باب تخلف را باز نگهداشته است به گونه ای که متخلفان با پیش فروش واحدها به افراد متعدد مشکلات عدیده حقوقی را فراهم می کنند که با اجرای این طرح که الزام قانونی دارد جلوی این تخلفات گرفته می شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ سازو کار اجرایی قانون شناسنامه فنی ساختمان ابلاغ و شهرداری ها را ملزم به صدور این شناسنامه کرده است ادامه داد: بر اساس طرح ایجاد شناسنامه فنی ساختمان، این قانون طی یک ماه در تمام مناطق هشتگانه اجرا شود که اداره مهندسی و اداره ثبت با راه اندازی پنجره واحد، امکان ثبت تمام پیش فروش ها در آن سامانه را فراهم کرده اند.

وی گفت: هم اکنون این شناسنامه فنی در کلانشهر تهران صادر می شود که با تکمیل کل فرآیند سازو کار اجرایی این طرح در آن کلانشهر، تخلفات پیش فروش واحدهای ساختمانی در تهران به شدت کاهش یافته است.

دغاغله در ادامه با اشاره به طرح توانمندسازی مساجد سطح شهر اهواز در زمینه صدور پروانه تجاری گفت: شهرهای دیگر از جمله اصفهان برای توانمندسازی مساجد تا ۱۰۰ متر مجوز صدور پروانه تجاری بدون هیچ هزینه داده‌اند.

وی افزود: شورای اسلامی شهر اهواز با طرح توانمندسازی مساجد اهواز به دنبال کمک به مساجد به منظور ایجاد درآمد و توانمندسازی آنهاست.

کل قانون پیش فروش ساختمان باید اجرایی شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز هم گفت: تنظیم قرارداد عادی پیش فروش املاک در بنگاه های معامله املاک در قانون جرم تلقی شده است که بر اساس آن نوشتن قرارداد عادی در دفتر بنگاه املاک به عنوان پیش فروش ممنوع و باید این کار در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

هدایت اله زارع زاده ادامه داد: سامانه موجود شهرداری قابلیت صدور آنی شناسنامه فنی را دارد، به همین دلیل شهرداری کلانشهر اهواز مشکلی برای صدور شناسنامه فنی ساختمان ندارد ولی دلیل کم توجهی شهرداری مناطق برای صدور این شناسنامه نبود مطالبه در این زمینه است.

وی با بیان اینکه صدور مجوز شناسنامه فنی به تنهایی کار کردی ندارد گفت: شناسنامه فنی به خودی خود ارزشی ندارد و جلوی تخلفات را نمی گیرد ولی در صورتی که فرآیند کل طراحی شده در قانون اجرایی شود نقش کلیدی در جلوگیری از پیش فروش واحدهای ساختمانی به چندین نفر را دارد.

وی ادامه داد: اجرای کامل قانون پیش فروش ساختمان جلوی تخلفات را می گیرد و طرح شناسنامه فنی یکی از الزامات این طرح است که برای جلوگیری از تخلفات، اجرای تمام ساز و کار تعریف شده در قانون ضروری است.

وی در ادامه با اشاره به طرح توانمندسازی مساجدسطح شهر در زمینه صدور پروانه تجاری گفت: در طرح جامع معادل ۱۰ درصد عرصه مساجد و حداکثر تا ۱۵۰ مترمربع برای خودگردانی مساجد به منظور فروش محصولات فرهنگی، ایجاد صندوق قرض الحسنه و کلاس آموزشی دیده شده است.

در این نشست طرح ایجاد شناسامانه فنی ساختمان به تصویب رسید.همچنین لایحه نامگذاری ۲۱ مورد از معابر و میادین سطح شهر از دستور نشست امروز شورای اسلامی کلانشهر اهواز بود که به تصویب اعضای این شورای رسید.

طرح توانمندسازی مساجدسطح شهر در زمینه صدور پروانه تجاری یکی دیگر از دستور کارهای جلسه امروز شورای شهر اهواز بود که در تهایت اعضای این شورا به بازگشت این طرح به کمیسیون رای دادند.

استفساریه در خصوص مصوبه مناقصه ۳۰۸ نفر نیروی انسانی بخش حراست شهردرای اهواز موضوع دیگری بود که به صورت غیرعلنی در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت./ایرنا لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اهواز

    منبع خبر

    شورای شهر اهواز

    شورای شهر اهواز یک شورای شهر در شهر اهواز می باشد

      نظرات