جهش قیمت میلگرد در بازار آهن

جهش قیمت میلگرد در بازار آهن

http://www.bananews.ir/نوسان نرخ ارز، اخبار مربوط به ابلاغ بودجه و مناسب بودن قیمت بورس در مقایسه با نرخ‌های بازار آزاد باعث شد میانگین نرخ میلگرد در هفته قبل با افزایش ۶۰ تومانی مواجه شده و از ۱۲۹۰ تومان به ۱۳۵۰ تومان برسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر خلاف میلگرد، نوسان قیمت تیرآهن در این مدت بسیار محدود‌تر از میلگرد بود که به نظر فعالان بازار علت آن، تمرکز خریداران بر روی میلگرد بود که قدرت مانور دهی را در بازار تیرآهن کم کرده است.

از این رو طی هفته گذشته میانگین نرخ تیرآهن‌های نرمال تا ۸ هزار تومان رشد کرد و فقط تیرآهن سایز ۲۷ به دلیل انحصاری بودن بازار آن نوسان زیادی داشت که در حدود ۵۰ هزار تومان در هر شاخه بود.

طی هفته گذشته بازار آهن دوباره با تاثیر‌پذیری از نوسان نرخ ارز، تغییرهای لحظه‌ای را شاهد بود و به همین دلیل در روزهای ابتدایی هفته همچنان تردید و احتیاط در بین خریداران وجود داشت ضمن اینکه فروشند‌ه‌های محدودی نیز در بازار پیشنهاد نرخ می‌دادند اما پس از اینکه روند صعودی نرخ ارز در طول هفته تثبیت شد و اخباری نیز از ابلاغ بودجه منتشر شد، خریداران از تردید درآمده و اقدام به خرید کردند، خصوصا اینکه انتظار مطرح شدن ابلاغ بودجه به این سرعت را نداشتند.

از این رو با در نظر گرفتن محدودیت موجودی انبارها، در شرایطی که ممکن است ابلاغ بودجه تقاضا را در بازار افزایش دهد تجار به خرید تحریک شدند که نتیجه آن افزایش شدید قیمت‌ها در پایان هفته بود.

این موج خرید با در نظر گرفتن محدود بودن تعداد تجار و واردکننده‌هایی که در بازار شمش فعالیت دارند در پایان هفته بیشتر شد؛ چرا که قدرت مانور خریداران و چانه‌زنی آنها به دلیل محدود بودن بازار عرضه، مدت‌ها است که کاهش پیدا کرده است.

اما در عین حال برخی فعالان بازار همچنان به رشد بی‌رویه قیمت‌ها بدبین هستند و معتقدند نباید خریداران و فروشنده‌ها قیمت‌ها را بیش از اندازه در بازار بالا ببرند؛ چرا که تجربه نشان داده رشد شدید قیمت‌ها، کاهش شدید نرخ‌ها را نیز به دنبال دارد.

تجربه سال ۹۰ در ابلاغ بودجه و در نهایت ورود خریداران این بخش به بازار فولاد، این پیش‌بینی را در بازار ایجاد کرده که اوج مصرف در شهریورماه خواهد بود نه تیرماه و به همین دلیل برخی از فعالان بازار معتقدند نباید بازار به این زودی با التهاب در بخش تقاضا روبه‌رو می‌شد، اما در عین حال موجودی محدود انبارها، مشکل تامین شمش، محدودیت تولید واحدهای خصوصی و مشکلاتی که در تامین مواد اولیه و نقدینگی دارند، تا حدودی التهاب بازار را توجیه کرده است.

البته با توجه به اینکه علت اصلی رشد قیمت‌ها در روزهای پایانی هفته، نوسان نرخ ارز بوده به نظر می‌رسد در صورت تعدیل قیمت ارز در روزهای آینده، قیمت‌ها در بازار آهن از سطوح فعلی عقب‌نشینی کند. البته این در صورتی است که تجاری که کالاهای روز چهارشنبه را از بورس خریداری کرده‌اند، بر نگه داشتن بازار پافشاری نکنند.

به هر صورت روند کلی بازار به این صورت بود که در روز شنبه قیمت میلگرد از ۱۲۹۵ تومان به ۱۳۲۰ تومان رشد کرد و تیرآهن هم ۱۱ هزار تومان افزایش یافت.

با معاملات بورس در روز یکشنبه میانگین قیمت میلگرد به ۱۳۳۵ تومان رسید، اما تیرآهن ۲ هزار تومان ارزان شد.

نوسان لحظه‌ای باعث شد میانگین قیمت میلگرد در روز دوشنبه تا ۱۰ تومان ارزان شود، اما روز سه‌شنبه دوباره این کاهش نرخ دوباره جبران شد و میلگرد به ۱۳۳۵ تومان رسید. بیشترین رشد قیمت‌ها در بازار آزاد روز چهارشنبه و به دنبال افزایش قیمت شمش و میلگرد در بورس کالا اتفاق افتاد که در نتیجه میانگین میلگرد به ۱۳۵۰ تومان رسید و تیرآهن شاخه ۱۸ هم ۲۶۲ هزار تومان در هر شاخه ثبت شد.

 

    نظرات