استاندارسازی فرایندهای شهرداری مبتنی بر ایجاد وحدت‌رویه و شفاف‌سازی

شهردار کرمان خبر داد: استاندارسازی فرایندهای شهرداری مبتنی بر ایجاد وحدت‌رویه و شفاف‌سازی
شهردار کرمان، از استاندارسازی فرایندها در شهرداری کرمان، با هدف ایجاد وحدت‌رویه، شفاف‌سازی و قابل درک کردن فرایندها خبر داد.

به گزارش کرنا، سعید شعرباف، در مراسم افتتاحیه بررسی فرآیندهای شهرداری کرمان که به‌منظور دریافت گواهینامه «ایزو ۹۰۰۱» با حضور گروه ممیزی بین‌المللی و معاونان شهردار کرمان برگزار شد، با تاکید بر اینکه ازجمله کارهای اساسی که باید در وهله اول در شهرداری انجام شود، استاندارد‌سازی فرآیندهاست، گفت: درخصوص استاندار‌سازی در کوتاه‌مدت، دو هدف مشخص مدنظر داریم که ایجاد وحدت‌رویه بین واحد‌های مختلف عملکردی در حوزه های مختلف، از آن جمله است.

وی حوزه‌های مربوط به کار مردم را مهم تر دانست و افزود: گلایه‌هایی ازسوی مردم درخصوص طی‌شدن بعضی از فرایندها وجود دارد؛ مثلاً بخشی از فرایند تفکیک در یک منطقه با منطقه دیگر متفاوت است، یا براساس نظر معاون شهرسازی یک منطقه، در کاری سخت‌گیری یا در جایی سهل‌گیری می‌شود.

شهردار کرمان، گلایه مردم را در حوزه شهرسازی به‌خصوص دریافت پروانه ساختمانی نسبت به حوزه‌های دیگر بیشتر دانست و ادامه داد: حتی درخصوص تعاملات شهرداری با سازمان نظام مهندسی ساختمان و یا گرفتن عوارض مردم، گلایه‌هایی وجود دارد.

شعرباف تاکید کرد: بنابراین، نیاز است یک وحدت‌رویه را در فرآیندهای اصلی شهرداری ایجاد کنیم تا مردم به‌صورت شفاف بدانند که فرایند کاری آن‌ها از کجا شروع می‌شود و کجا خاتمه می‌یابد و زمان اعلام نتیجه نهایی چقدر است.

وی هدف بعدی مورد انتظار را بعد از تحقق وحدت‌رویه، شفاف‌سازی فرایندها و قابل درک کردن آن‌ها برای مردم دانست و خاطرنشان کرد: هدف این است که مردم بتوانند از این قابلیت استفاده کنند.

شهردار کرمان، به حجم زیادی از توافق نامه‌ها در شهرداری کرمان اشاره کرد و گفت: وقتی فرایندی شفاف تعریف نشود، راهی جز مراجعه به دلال برای نقدکردن عدد پروانه ساختمانی وجود ندارد و تنها تفاوت دلال با مردم، میزان اطلاعات کافی در این زمینه است.

شعرباف افزود: اگر طراحی خوبی برای فرایند انجام شود، این بخش به‌صورت شفاف در اختیار متقاضیان توافق‌نامه قرار گرفته و فرد در مسیر تهاتر پروانه ساختمانی قرار می گیرد؛ بنابراین، براساس تعریف فرایند در زمینه توافق‌نامه‌ها، درصد زیادی از فساد کاهش می‌یابد.

وی، بر شفافیت فرایندها برای مردم به‌صورتی که برای مردم انجام شود و مردم آن را درک کنند، تاکید کرد و افزود: نحوه طراحی، اجرا و عملیاتی فرایندها باید به‌راحتی مورد استفاده مردم قرار گیرد یا کارگزارهایی برای کمک به اجرای سریع‌تر کارشان در اختیار داشته باشند.

شهردار کرمان، با بیان اینکه وقتی آمار می‌گیریم، متوجه می‌شویم که بخش زیادی از مردم از این فرایندها خبر ندارند و یا در مسیرهای موازی، کار خود را پیش می‌برند، گفت: باید تلاش کرد تا هرچه زودتر فرایند‌ها شفاف‌سازی شود.

شعرباف ادامه داد: با نهایی‌شدن این موضوع، به‌سرعت ابلاغ می‌شود و سپس رصد فرایندها در دستور کار قرار می‌گیرد، اما این اقدام باید به‌صورت الکترونیکی و بدون دخالت انسانی تحقق یابد.

وی بیان کرد: در صورتی که فرایندها به‌خوبی رصد شود، در مرحله بعد در حوزه تحول اداری و کارگزینی می‌توان ساختار ارزیابی کارمندی را به بدنه متصل کرد.

شهردار کرمان تصریح کرد: ارزیابی کارمندان باید براساس استانداردهای شغلی و مبتنی بر پاداش و تنبیه انجام شود.

شعرباف، ضمن تشکر از دست اندرکاران اجرای این سیستم در شهرداری، گفت: این اقدام کاری خوب و زیرساختی است و برای شروع، نیاز داریم در بازه شش ماه تا یک سال، کاری پُرفشار و طراحی‌شده را برای تک‌تک واحدها انجام دهیم.

شهردار کرمان افزود: اگر به نتیجه‌رسیدن پرونده‌ای در سازمانی طول کشیده، این موضوع به چالش درون‌سازمانی برمی گردد و نیاز است تا با تدبیری حل‌وفصل شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه ‌انسانی شهردار کرمان نیز در این نشست، با اشاره به تلاش شهرداری به‌منظور دریافت گواهینامه «ایزو ۹۰۰۱»، گفت: اهمیت این موضوع از این باب است که اگر اصولی، هدفمدند و سیستماتیک پیش ‌برود، دستاوردش می‌تواند شفافیت و تسریع انجام امور و افزایش میزان رضایتمندی شهروندان باشد.

وحید خطیبی، افزود: دور اول ممیزی فرآیندهای شهرداری کرمان در حوزه‌های مختلف در نیمه دوم مهرماه ۱۴۰۱ با حضور سرممیز بین‌المللی در شهرداری مرکز و مناطق پنج‌گانه انجام شد که به‌عنوان مرحله پیش‌ممیزی جهت صدور گواهینامه «ایزو ۹۰۰۱» تلقی می‌شود.

وی همچنین هشتم و نهم آذرماه را به‌عنوان تاریخ‌های نهایی ممیزی فرآیندها براساس استاندارد «ایزو ۹۰۰۱» اعلام کرد.

سرممیز نمایندگی شرکت FQC هم، با بیان اینکه این رویه می‌تواند یک الگوی نظم‌دهنده در سیستم باشد، گفت: مشاور، طرح‌ریزی سازمان را درست انجام داده، اما درخصوص اینکه طرح‌ریزی درست انجام شده یا خیر، بررسی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

بیژن رجبی، فرهنگ‌سازی برای این اقدام را در سیستم مهم دانست و افزود: به‌منظور انطباق‌پذیری بیشتر، هر سال سخت‌گیری‌هایی را درنظر داریم.

وی با بیان اینکه برای رصد‌کردن استانداردها نمونه‌هایی را انتخاب می‌کنیم، افزود: ناحیه یک و سه را به‌منظور رصد‌کردن فرایندها و بررسی میزان رضایت‌مندی مشتری انتخاب کردیم؛ زیرا خروجی سازمان و ایجاد ارزش افزوده مهم است.

رجبی خاطرنشان کرد: روز دوم، معاونت شهرسازی و معماری، معاونت خدمات‌شهری و معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات