عوارض ساختمانی را اعلام عمومی کنید

عوارض ساختمانی را اعلام عمومی کنید

http://www.bananews.ir/شورای‌شهر تهران گام بعد از اجرای طرح تفصیلی پایتخت را برای شهرداری تعیین کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اعضای شورای‌شهر تهران در یک جلسه غیرعلنی از شهردار تهران خواستند: همانطور که با رونمایی از طرح تفصیلی کف‌و‌سقف تراکم‌ساختمانی و تعداد طبقات مجاز ساخت برای هر ملک در تهران مشخص شده و با یک استعلام چندثانیه‌ای از سایت اینترنتی شهرداری تعداد طبقات برای مالکان قابل دسترس است، میزان ریالی عوارض ساخت‌وساز و قیمت تراکم را نیز برای هر ملک اعلام عمومی کند.

محمدعلی نجفی پیشنهاددهنده این طرح به شهرداری، درباره مزایای اعلام عمومی نرخ عوارض و تراکم به «دنیای‌اقتصاد» گفت: از آنجا که عوارض ساخت، هزینه قابل‌توجهی را در بر می‌گیرد، رقمی که شهرداری هنگام صدور پروانه ساخت به سازنده‌ها اعلام می‌کند در برخی مواقع تصور اجحاف یا دریافت پول‌زور را در ذهن سازنده‌ها ایجاد می‌کند، در صورتی که اگر نحوه محاسبه عوارض از قبل در سایت شهرداری برای تک‌تک املاک تهران، اعلام عمومی شود و مبلغ تراکم نیز به صورت شفاف اعلام شود، سرمایه‌گذاران ساختمانی با پیش‌زمینه وارد بازار می‌شوند و این باعث امنیت در سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی می‌شود.

این عضو شورای شهر در خصوص مکانیزم اجرایی این پیشنهاد توضیح داد: چون بخش عمده‌ای از ضرایبی که برای محاسبه عوارض به کار گرفته می‌شود از قبل تعیین شده است و بیش از ۸۰ درصد آن فرموله شده است که شهرداری حق دخالت در آن را ندارد و کمتر از ۲۰ درصد آن به شهرداری مناطق مربوط می‌شود لذا امکان اعلام آن در سایت شهرداری برای همه املاک متناسب با پهنه‌ها و تعداد طبقاتی که در طرح تفصیلی برای آن ملک مشخص شده، وجود دارد.

او به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد وگفت: حسن اجرای این پیشنهاد این است که جلوی بسیاری از پرداخت‌های زیر میزی گرفته می‌شود.

به این ترتیب وقتی فردی به عنوان سازنده تقاضا می‌دهد که ساختمانی را بسازد و از طریق وب سایت شهرداری می‌تواند متوجه شود که طبق قانون چند طبقه تراکم یا چند درصد سطح اشتغال به او می‌دهند، حالا اگر میزان عوارض را هم خود فرد بر طبق فرمول اعلام شده محاسبه کند سازنده می‌داند که حداقل و حداکثر عوارضی که باید پرداخت کند چقدر است.

با این اقدام دلالی تراکم از بین می‌رود

او افزود: در این شرایط تصمیم‌گیری برای سازندگان راحت‌تر می‌شود، چون با محاسبه میزان عوارض پرداختی امکان محاسبات اقتصادی و سود و ضرر توسط سازنده روی پروژه‌اش مشخص می‌شود و تصمیم می‌گیرد که از همه آن تراکم و تعداد طبقاتی که شهرداری اجازه داده است استفاده کند یا نه. این شکل از محاسبه عوارض باعث می‌شود که در شهرداری کسی پیدا نشود تا به سازنده بگوید در صورت پرداخت مبلغی بیشتر می‌تواند تراکم بیشتری برای ملک فرد جور کند.

 

 

    نظرات