صعود میلگرد یا بازگشت قیمت‌ها؟

صعود میلگرد یا بازگشت قیمت‌ها؟

www.BanaNews.irبرخلاف اینکه انتظار می‌رفت تعطیلات هفته گذشته نوسان بازار آهن را محدود کند و قیمت‌ها ثابت بماند، هیجان خریداران و جو روانی ناشی از محدود بودن محموله‌های شمش، بازار را با روند صعودی قیمت شمش و میلگرد مواجه کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به همین دلیل به‌رغم ثبات بازار در روز شنبه و رکود معاملات در این روز در طول دو روز سه شنبه و چهارشنبه میانگین قیمت میلگرد تا ۲ درصد رشد کرد و حتی در بعضی از معاملات به مرز ۱۳۷۰ تومان رسید.تیرآهن سنگین (سایز ۲۷) هم به دلیل بازارسازی‌های تجار که به دلیل انحصاری بودن این کالا است، رکورد رشد قیمت را زد، به طوری که در روز چهارشنبه به ۹۰۰ هزار تومان در هر شاخه رسید، البته فشار بر معاملات بازار میلگرد و هیجان تجار در بالا بردن موجودی میلگرد، نوسان تیرآهن نرمال را محدود کرد؛ به طوری که میانگین نرخ تیرآهن نرمال از ابتدا تا انتهای هفته تغییر چندانی نداشت.

پیشنهاد شمش، ۵۰ تومان بالاتر از هفته قبل

اما مهم‌تر از روند صعودی میلگرد، موضوع رشد قیمت شمش بود. در طول هفته گذشته هم شمش وارداتی و هم شمش داخلی موجود در بازار ۵۰ تومان بالاتر از هفته قبل به خریداران پیشنهاد شد. محدود بودن روزهای معاملاتی در هفته گذشته در مقایسه با تقاضاهای موجود در بازار، طولانی شدن فرآیند ترخیص کالاهای وارد شده به بنادر به دلیل عدم تحویل سریع اسناد بانکی به تجار و بالارفتن نرخ پایه محصولات عرضه شده در بورس که علاوه بر هفته گذشته، برای هفته جاری نیز زمزمه‌های آن شنیده می‌شد، همگی از دلایل رشد نرخ میلگرد در بازار عنوان می‌شوند.

تاثیر نوسان نرخ ارز بر فرآیند ورود شمش موجود در بنادر نوسان نرخ ارز طی هفته گذشته علاوه بر اینکه بر تقاضای بازار و قیمت‌ها تاثیر گذار بود، بر فرآیند تحویل اسناد نیز تاثیر گذاشت و این موضوع از حجم کالاهای وارداتی کاست. به گفته تجار، هفته گذشته محموله‌هایی از شمش وارد بنادر شد، اما ترخیص نشد و این موضوع قیمت‌های داخل را افزایش داد. برخی از تجار با استناد به این موضوع که ورود این کالاها در هفته جاری ممکن است از فشار روانی بازار بکاهد، انتظار برگشت قیمت شمش و میلگرد را در هفته پیش رو دارند.اما در هر صورت هفته گذشته با در نظر گرفتن این رویدادها، فروشنده‌های شمش از فرصت استفاده کرده و نرخ‌های پیشنهادی خود را بالا بردند که این موضوع علاوه بر بازار شمش، تاثیر زیادی بر بازار مقاطع گذاشت.

تقاضاهای واقعی چه زمان وارد می‌شوند؟

به گفته برخی معامله‌گران بازار فولاد، به نظر می‌رسد بازار بیش از آنکه به معادله مشخصی رسیده باشد، تحت تاثیر اخبار و شایعه‌ها و جو روانی قرار گرفته است و بیشتر هیجانی است، اما نمی‌توان این موضوع را نیز از نظر دور نگه داشت که با توجه به بودجه سال ۹۱، خریدهای پروژه‌ای در هر صورت تا چند ماه آینده وارد بازار خواهند شد و حتی با در نظر گرفتن تاخیر در روند ورود این تقاضاها، تاخیر آنها بیشتر از ۳ ماه نخواهد شد.

نگرانی از تامین شمش به پایان می‌رسد؟

ازسوی دیگر با در نظر گرفتن طرح‌های توسعه‌ای در بخش تامین شمش داخلی و امیدواری‌های زیادی که به سبب فعالیت بیشتر واحدهای خصوصی در حوزه تولید شمش ایجاد شده، به نظر می‌رسد بازار در ظاهر نباید نگران تامین شمش واحدهای تولیدی در ماه‌های آینده باشد، اما هنوز از نظر بسیاری از دست‌اندرکاران بازار فولاد، با در نظر گرفتن مشکلاتی که در تامین مواد اولیه مورد نیاز در تولید شمش وجود دارد و محدودیت‌های موجود، به نظر نمی‌رسد بتوان به این زودی از مرحله تامین شمش خام واحدها گذشت. در نتیجه با در نظر گرفتن این موضوع پیش‌بینی‌های متناقضی از آینده کوتاه‌مدت بازار در میان فعالان شکل گرفته است.

پیش‌بینی‌های متناقض

برخی از کارشناسان معتقدند در صورتی که تقاضا افزایش پیدا کند و سیاست عدم دخالت در بازار ادامه پیدا کند به احتمال زیاد روند افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد یافت؛ به خصوص که واحدهای فولادی افزایش نرخ حامل‌های انرژی در فاز دوم یارانه را نیز در پیش دارند. البته در این صورت احتمال بالا رفتن انگیزه واردات نیز ایجاد خواهد شد. حتی برخی از فعالان بازار معتقدند یکی از دلایل عدم دخالت در نرخ‌های بازار و بورس که مدتی است دیده می‌شود همین موضوع است؛ چرا که ترجیح داده می‌شود تا ازاین روش هم واحدهای تولیدی با رضایت بیشتری وارد دور دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها شوند و هم اینکه انگیزه واردات محصولات نهایی در میان وارد کننده‌ها ایجاد شود؛ به خصوص که یکی از تغییرهای عمده در بازار واردات فولاد در چند ماه اخیر محدود شدن تعداد فعالان این بازار بوده است. درمقابل این پیش‌بینی‌ها، برخی از فعالان بازار معتقدند با در نظر گرفتن ترخیص شمش‌های وارداتی و در صورتی که عرضه‌های بورس در روز یکشنبه جهت بازار را تغییر داده و حجم بالای فروش بتواند قیمت‌ها را کاهشی کند و تجار هم در مقابل این تغییرات مقاومت نکنند، نرخ‌ها به سطوح قبلی برمی‌گردد، به خصوص در مورد تیرآهن سنگین که نوسان آن به دلیل انحصاری بودن بازار این کالا در هفته گذشته بسیار زیاد بود. از این رو در صورتی که قیمت‌ها نزولی شود، حتی امکان دارد نرخ این کالا زودتر و با شدت بیشتری نزولی شود.

 

 

    نظرات