تدوین آیین‌نامه دعوت از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور برای همکاری با دانشگاه‌های ایران

تدوین آیین‌نامه دعوت از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور برای همکاری با دانشگاه‌های ایران

www.BanaNews.irقائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان این که بنیاد از حضور نخبگان علمی جهان و ارائه فعالیت‌های علمی آنها در ایران حمایت می‌کند، گفت:آیین‌نامه‌هایی برای دعوت از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور برای همکاری با دانشگاه‌های ایران در دستور کار دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر سهراب پور این مطلب را در جلسه سخنرانی پروفسور پیتر آگر - استاد و رئیس مرکز تحقیقات مالاریای دانشگاه جانز هاپکینز و برنده جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۰۳ - در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیا عنوان کرد که با محوریت «نخبه علمی» با حضور رئیس و جمعی از مسؤولان بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد.

وی تاکید کرد: با توجه به دستاوردهای علمی پروفسور آگر، شالوده پیشرفت علمی این دانشمند طی چندین سال فعالیت علمی شکل گرفته و وی با توجه به دستاوردها و تحقیقات علمی خود تاکنون جوایز با ارزشی از دانشگاه‌های برتر جهان دریافت کرده که مهمترین آنها جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۰۳ بوده است.

سهراب پور خاطرنشان کرد: این دانشمند نخبه تاکنون موفق به دریافت دکتری افتخاری از بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان شده و کتاب‌های متعددی در زمینه شیمی و پزشکی تالیف کرده است، همچنین مقالات بسیاری از تحقیقات وی در زمینه میکروب شناسی و شناسایی عامل بیماری‌ها در مجلات بین‌المللی پزشکی به چاپ رسیده است.

دکتر سیدحسن حسینی، معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این که مرزی میان علوم وجود ندارد، اظهار کرد: در تعالیم اسلامی شاًن انسان و ارزش‌های انسانی در آموزش علوم مختلف به خوبی دیده شده است و در حال حاضر جامعه ما بر مبنای آموزه‌های اسلامی حرکت‌های علمی خود را پیش می‌برد.

وی با اشاره به این حدیث که«هرکس یک واژه به من یاد دهد عبد او هستم»، ادامه داد: این سخن نشان دهنده اهمیت کسب علم و دانش در اسلام است.

حسینی با اشاره به این که دانشمندان بزرگی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و ابن سینا زحمات بسیاری در رابطه با پیشرفت‌های علمی در حوزه‌های ریاضی، فیزیک و شیمی متحمل شده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر علم نتواند مسائل جامعه انسانی را حل کند، نمی‌تواند مفید باشد و در این راستا دستاوردهای بزرگ دانشمندان ایران اسلامی هیچ وقت فراموش نمی‌شوند.

 

    نظرات