20 آذرماه؛ روز جهانی کوهستان

20 آذرماه؛ روز جهانی کوهستان

سازمان ملل متحد دهه پیش رو (2030-2021) را با عنوان احیای اکوسیستم، معرفی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، بی شک فرهنگ سازی و آموزش محیط زیست به ویژه در جوامع محلی که ارتباط مستقیم با کوهستان دارند، می تواند نقش به سزایی در احیای این اکوسیستم داشته باشد و این در حالی است که تغییرات آب و هوایی، تخریب و آلودگی بیشتر از پیش تنوع زیستی کوهستان را در سطح جهانی تهدید می کند .

همزمان با 20 آذر "روز جهانی کوهستان" دبیرخانه مشارکت کوهستان وابسته به سازمان فائو، به تأثیرات مثبت زنان در حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی در مناطق کوهستانی پرداخته است که بر اهمیت نقش زنان در ارتقاء دانش زیست محیطی، تأکید دارد.

زنان و دختران به ویژه در مناطق کوهستانی اغلب مدیران اصلی منابع کوهستانی، نگهبانان تنوع زیستی، حافظان فرهنگ محلی و متخصصان طب سنتی هستند . زنان روستایی به عنوان کشاورزان، صنعتگران و رهبران جامعه کوچک خود می توانند در توسعه اقتصاد کوهستان فعال و موثر باشند .

توانمندسازی زنان روستایی و حاشیه نشین مناطق کوهستانی، ارتقای استقلال اقتصادی آنان از طریق ایجاد منابع درآمدی پایدار و دوستدار محیط زیست، می تواند عاملی مهم در ارتقای سطح کیفیت اکوسیستم های کوهستانی باشد .

(شیده عطری، کارشناس اکولوژی مناطق کوهستانی)

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات