کاهش هزینه برق با کاربرد مولدهای خورشیدی در ساختمانها

کاهش هزینه برق با کاربرد مولدهای خورشیدی در ساختمانها

http://www.bananews.ir/نخستین همایش ملی بومی‌سازی فناوری‌های نوین انرژی، ۳۱ خرداد تا دوم تیر ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر رجبی، دبیر همایش ملی بومی‌سازی فناوری‌های نوین انرژی با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: این همایش که همزمان با نمایشگاه‌های انرژی، صنعت برق، آب و فاضلاب و نفت و گاز و پتروشیمی برگزار می‌شود، همایشی کاملا ملی و حتی بین‌المللی است که در نمایشگاه جانبی آن بالغ بر ۲۵۰ شرکت از ۱۱ استان کشور و ۱۱ کشور خارجی حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی همایش در مشهد، پتانسیل‌های منطقه شرق کشور از جمله آفتاب‌خیزی بالا، متوسط دمای کمتر نسبت به نیمه جنوبی کشور، وجود تونل‌های باد متعدد با متوسط انرژی بالا و ظرفیت‌های پژوهشی و تولیدی بالا در زمینه انرژی های تجدیدپذیر در این منطقه را از دلایل این امر عنوان و خاطرنشان کرد: تعداد روزهای آفتابی در مشهد ۳۰۰ روز و در لندن ۶۰ روز است؛ یعنی ظرفیت تولید و استفاده از انرژی خورشیدی در مشهد پنج برابر بیشتر است. از طرف دیگر، تلفات انرژی خورشیدی در نیمه شمالی کشور نسبت به نیمه جنوبی که دمای بالاتری دارد، کمتر است. در شرق کشور که قطب انرژی بادی کشور است هشت تونل باد با ظرفیت تولید ۲۰ هزارمگاوات برق شناسایی شده است.

رجبی با اشاره به سیاست وزارت نیرو مبنی بر حمایت از توسعه فناوری‌های تولید انرژی تجدید‌پذیر گفت: از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت نیرو، حمایت از احداث نیروگاه‌های بزرگ است ولی برنامه ما توسعه مشارکت‌های مردمی مثلا توصیه به استفاده از مولدهای خورشیدی در ساختمان‌هاست که در صورت تولید انبوه این مولدها قطعا از لحاظ هزینه خصوصا در مشترکان پرمصرف کاملا به صرفه خواهد بود.

وی در پایان هدف از برگزاری همایش بومی‌سازی فناوری‌های نوین انرژی را توسعه تولید داخلی فناوری‌های انرژی، تنوع سبدانرژی و به تبع آن ارتقای امنیت انرژی کشور عنوان و از همکاری گسترده استانداری خراسان و سازمان‌ها و مراکز علمی پژوهشی سراسر کشور در برگزاری این گردهمایی بزرگ ملی خبر داد.

    نظرات