۲۰۰ خانوار رویدری در معرض ریزش کوه

۲۰۰ خانوار رویدری در معرض ریزش کوه

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۲۰۰ خانوار شهر رویدر در معرض ریزش کوه قرار دارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رویدر با جمعیت شش هزار و ۵۰۰ نفری شهری است از توابع بخش رویدر شهرستان خمیر در استان هرمزگان این شهر در ۸۷ کیلومتری شمال غربی بندر خمیر و ۱۴۰ کیلومتری بندر عباس واقع شده‌است.

شهر رویدر در غرب استان هرمزگان و بر روی گسل فعال زاگرس قرار دارد و همانند سایر شهرهای استان در خطر وقوع زمین لرزه های بزرگ است به گونه ای که در سالهای ۹۰ و ۸۹ شاهد وقوع زمین لرزهای بزرگی در مقیاس چهار و ۴٫۷ دهم ریشتری در بخش رویدر بوده ایم.

زمین لرزهای بزرگ شش، ۵٫۹، ۵٫۸، پنج و کرات چهار و سه موجب شده تا لزوم مقاوم سازی و پیشگیری از وقوع خسارتهای مالی و جانی بیشتر از سایر نقاط کشور مورد توجه قرار بگیرد. متاسفانه ضعف مالی بسیاری از روستائیان و ساخت و سازهای غیرایمن موجب شده است تا روستاهای استان بیشتر از شهرنشینان در معرض خطر قرار داشته باشند.

حسن قدمی عصر یکشنبه در بازدید از شهر رویدر بیان داشت: هم اکنون نزدیک به ۲۰۰ خانوار در شهر رویدر در معرض خطر ریزش کوه قرار دارند و باید هر چه سریعتر به مکان امن منتقل شوند.

قدمی با بیان اینکه جابجایی این خانوار در حفظ جان و مالشان تاثیر بسزایی خواهد داشت و از مهاجرت به شهرهای دیگر نیز جلوگیری می شود، اظهارداشت: باتوجه به ضعف بنیه مالی اکثر این خانوارها اعطای زمین رایگان، دادن وامهای بلاعوض و تسهیلات بانکی با بهره کم باید از سوی ارگانهای زیربط در اختیار آنها قرار گیرد و با تخصیص اعتبارات ویژه به شهرداری رویدر تملک اراضی واحدهای در معرض ریزش کوه آغاز شود.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص واگذاری زمین رایگان به این افراد پیگیری می شود، تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه هزینه و تلفات کمتری دارد و با توجه به زلزله خیز بودن منطقه این مهم باید هر چه سریعتر صورت گیرد و مسئولان استان باید این را در اولویت کاری خود قرار دهند.

قدمی اضافه کرد: هرمزگان یکی از نقاط حادثه خیز کشور بوده که سال گذشته نیز بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب اعتبارات خشکسالی و حوادث به استان اختصاص یافته است.

در ادامه این بازدید رئیس شورای اسلامی شهر رویدر نیز گفت: از قدیم الایام عده ای از ساکنان بی بضاعت و تهیدست شهر رویدر خانه های سنگی و گلی خود را در امتداد صخره های عظیم سنگی بنا نهاده اند و وارثان آنها نیز به علت فقر و تنگدستی قادر به تغییر مکان محل سکونت آبا و اجدادی خود نبوده اند و همواره در معرض حوادث مرگ بار ناشی از ریزش صخره های سنگی بزرگ قرار دارند.

عبدالسلام جمالی افزود: زلزله خیز بودن منطقه و ناپایداری کوه و به دلیل جدا شدن تخته سنگ ها و سقوط آن بر روی منازل باعث بروز تلفات جانی و خسارت مالی به شهروندان شده و در صورت بی توجهی به این امر فاجعه انسانی در پیش خواهد بود.

جمالی ادامه داد: مسئولان ذیربط باید قبل از بروز هر گونه واقعه ناگوار و غیرقابل جبران چاره ای اندیشیده و آنها را به محل امن منتقل کنند.

 

 

    نظرات