بررسی تراژدی تکراری آلودگی هوای اصفهان در برنامه زنده تلویزیونی "تفاوط"

بررسی تراژدی تکراری آلودگی هوای اصفهان در برنامه زنده تلویزیونی "تفاوط"

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با حضور در برنامه زنده تلویزیونی تفاوط با موضوع بررسی تراژدی تکراری آلودگی هوای اصفهان، به نقش خودروها در آلودگی هوا تأکید کرد.

احمد رضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با حضور در برنامه زنده تلویزیونی تفاوط که جمعه شب مورخ 2 دی ماه 1401 از شبکه اصفهان پخش شد، ضمن اشاره به نقش خودروها در آلودگی هوای اصفهان، بیان کرد: ذرات معلق کمتر از 2‌.5 میکرون یا pm2.5 بیشترین تأثیر را در شاخص‌هایی که برای آلودگی هوا اعلام می‌شود، دارد و بر همین اساس سهم ذرات معلق منابع متحرک در شعاع 50 کیلومتر شهر اصفهان 44.3 درصد و در مناطق 15 گانه شهر اصفهان 76.8 درصد است .

لاهیجان زاده افزود: طبق مطالعاتی که دانشگاه‌های اصفهان انجام دادند اگر بتوانیم خودروهای فرسوده را در اصفهان مدیریت و به تدریج از رده خارج کنیم تا 35 درصد بر کاهش ذرات pm2.5 هوا به ویژه در محدوده ترافیکی و تا شعاع 50 کیلومتر شهر اصفهان مؤثر است . اگر بتوانیم روی سه محور خودروی استاندارد، سوخت استاندارد و خودروهای فرسوده کار کنیم تا 76 درصد می‌توان سهم pm2.5 در هوای شهر اصفهان را کاهش داد .

وی با بیان اینکه 80 درصد ناوگان حمل و نقل بار و مسافر کشور به سن فرسودگی رسیده است، ابراز داشت: بر همین اساس است که نخبگان دانشگاهی در 176 تکلیف ابتدا در هفت محور اول روی سوخت و خودروهای فرسوده برنامه‌ریزی کردند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: براساس آمار موجود از 25 میلیون خودروی شماره گذاری شده در کشور 6.5 میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده که این عدد در شهر اصفهان حدود 190 هزار خودرو است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: خروج خودروهای فرسوده امری شدنی است درصورتی که دولت و مجلس به میدان بیایند و شاهد کمک‌های دولتی و ورود بخش خصوصی باشیم .

لاهیجان زاده به تأثیر ورود بخش خصوصی در کاهش آلودگی هوا تأکید کرد و گفت: در نظر بگیرید اجازه دادیم بخش خصوصی خودروی استاندارد هیبرید وارد کند اما تکلیف می‌کنیم که به ازای هر خودروی وارداتی باید دو خودروی فرسوده را کاهش دهید اگر مجوز 300 هزار خودروی هیبرید داده شود و وارد چرخه شود که سوخت آن در هر 100 کیلومتر سه تا چهار لیتر بیشتر نیست همزمان می‌توانیم 500- 600 دستگاه خودروی فرسوده را از دور خارج کنیم .

وی ادامه داد: در سازمان حفاظت محیط زیست اعتقاد داریم اگر در قانون بودجه 1402 و در برنامه هفتم توسعه واقعاً مجلس اراده کند می‌تواند مسئله خودروهای فرسوده را حل و فصل کند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بر تاثیر 40 درصدی در کاهش ذرات معلق 2.5 pm در شهر اصفهان درصورت روان سازی ترافیک شهری با اعمال روش‌های مدیریتی معابر و طرح زوج و فرد، اشاره کرد.

لاهیجان زاده با بیان نقش اقلیم و ویژگی های جغرافیایی مناطق، خاطرنشان کرد: هر اقلیم و جغرافیایی منابع محدود خود را دارد و نمی‌توانیم در هر اقلیم، همه نوع توسعه‌ای داشت.آمایش سرزمین، سال‌های سال حلقه مفقوده کشور بوده و در نتیجه به نقطه ای رسیدیم که نه تنها در اصفهان که در سراسر کشور، توسعه نامتوازن را شاهد هستیم .

وی با اشاره به اینکه به توان اکولوژیک هر منطقه توجه نشده، اظهار داشت: کلانشهر اصفهان در محدوده مرزی بین دو اقلیم کویر و کوهستان قرار گرفته و چنین مناطقی بسیار بسیار شکننده هستند؛ به فاصله 90 کیلومتر از اصفهان به اقلیم زاگرس و 60 کیلومتر به اقلیم کویر می‌رسیم .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: نگاه به این منطقه که فقط با یک رودخانه و آب محدود مشخص که خوشبینانه اگر سدی وجود نداشته باشد حدود یک میلیارد و خرده‌ای آورد آب دارد چند برابر از این منبع آب بارگذاری شده و آب به تحلیل رفته و تبعات آن شده برداشت از سفرهای زیر زمینی و تعداد چاه‌ها افزایش یافته و فرونشست دشت اصفهان و برخوار را فرا گرفته و این دو دشت در کشور مناطق بحرانی و قرمز کشور شده است .

لاهیجان زاده مطرح کرد: اصفهان تنها کلانشهری در کشوری است که فرونشست داخل شهر کشیده شده و این بسیار خطرناک است و باید جریان آب رودخانه با دبی 15 متر بر ثانیه در زاینده رود باشد تا بتوانیم از فرونشست جلوگیری کنیم .

وی با اشاره به اینکه سرعت وزش باد در شهر اصفهان در 60 درصد سال 2.5 متر بر ثانیه و کمتر است، ادامه داد: امروزه زمان علم است و آن دوران منسوخ شده که صنعتی بخواهد به دلخواه تصمیم بگیرد باید بر اساس واقعیت تصمیم گرفت. در نظر بگیرید جمعیتی 2 میلیون نفری در شهری که 60 درصد سال سرعت باد کمتر از 2.5 متر بر ثانیه است حتی اگر خودروها را استاندار کنیم شاید نتوانیم به ظرفیت قابل تحمل منطقه برسیم .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به تأثیر 35 درصدی بر کاهش ذرات معلق ( pm 2.5 ) هوای شهر اصفهان با حذف خودروهای فرسوده، تأکید کرد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات