گیوتین هایی به نام بناهای شیشه ای

گیوتین هایی به نام بناهای شیشه ای

http://www.bananews.ir/بناهایی که به قیمت تخریب معماری سنتی کرمانشاه و فرهنگ و هویت شهر ساخته می شوند، در بسیاری از موارد علاوه بر امحای ارزش های مشترک نسل های گذشته ، حال و آینده، جان شهروندان را نیز به خطر می اندازند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بی شک معماری هر ملتی را باید بخشی از تاریخ، فرهنگ، هویت و نوع دیدگاه آن ملت به محیط پیرامونش دانست که نمایانگر برخی از باورها و بنیان های فکری آن ملت محسوب می شود.

بر همین اساس حفظ و حراست از داشته های ارزشمند معماری هر ملت می تواند نمایانگر و معرف حافظه تاریخی هر ملتی باشد که در دوران های مختلف مردم آن سرزمین با آن آثار ارتباط برقرار کرده و بخشی از خاطرات مشترک آن ملت محسوب می شود.

متأسفانه در دوران حاضر به بهانه ی علاقه و تلاش برای سوق به مدرنیسم آن هم به صورت ابزاری، ما شاهد از بین بردن برخی از آثار ارزشمند معماری کرمانشاه هستیم.

تلاشی که متاسفانه قربانی های آن عبارتند از فرهنگ، هنر و باورهای قدیم یک ملت که نماینگر اصالت آن مردم و حضورشان در دوران های مختلف تاریخی است.

مدتی است که هرگاه از خیابان مدرس کرمانشاه رد می شویم با تضادها و نا همگونی هایی مواجه می شویم که اصلا زیبا نیست، از سویی تعدادی ساختمان قدیمی دوره ی قاجاریه را می بینم که با آجرکاری های فوق العاده زیبا به دور از هرگونه مرمت در حال تخریب هستند و از طرفی دیگر ساختمان های چند طبقه ای را میبینم که نه به لحاظ سبک و زیبایی و نه به لحاظ کاربرد هیچ سنخیتی با معماری اصیل ما ندارند.

ساختمان هایی که می تواند زمینه ساز صرف هزینه ی مادی و جانی برای شهروندان باشد، برای مثال می توان به استفاده از نماهای شیشه ای در شهر کرمانشاه و شهرهای کشورهایی اروپایی اشاره کرد، در کشورهای اروپایی که به دلیل نبود تابش خورشید به صورت بلند مدت در طول سال با استفاده از این نماهای شیشه ای بخشی از انرژی گرمایشی خورشید را جذب کرده و در مصرف انرژی برای گرمایش این ساختمان ها صرفه جویی می کنند در حالی که در کرمانشاه ما در طول سال میانگین ۲۸۰ روز آفتاب مستقیم و گرم داریم که به عکس باید مقدار زیادی انرژی صرف سرمایش این ساختمان ها کنیم.

از آنجایی هم که شهر کرمانشاه بر روی گسل بنا شده و با توجه به عدم رعایت عقب روی این ساختمان ها در عرض پیاده روها در صورت وقوع زلزله علاوه بر قطع راه دسترسی مأمورین امداد و نجات توسط شیشه های سقوط کرده سقوط این شیشه ها خود می تواند در لحظه ی وقوع زلزله نقش گیوتین را در آسیب رساندن به مردم ایفا کنند و ما کور کورانه تنها وارد کننده ی سبک هایی هستیم که نه توجیه مادی دارد و نه ایمنی شهروندانمان را را تأمین می کند و این در حالیست که در شهر کرمانشاه ساختمان های قدیمی را برای ساخت اینگونه سازه ها تخریب میکنند، در حالی که میتوان با مرمت و مقاوم سازی این سازه ها هم آنها را حفظ کرد و هم نمایی بافت قدیمی شهر را نگاه داشت که خود می توانند یکی از راه های جذب گردشگر به استان و شهر کرمانشاه باشد.

متاسفانه در سالهای اخیر نه تنها ادارات و نهادهای دولتی در حفظ و نگاه داری این ساختمان ها تلاشی نکردند بلکه با ارائه طرح هایی خود به تخریب این سازه ها دامن زدنند و با طرح مسائلی غیر کارشناسانه همواره از این ساختمان ها به عنوان بافت فرسوده یاد می کنند، به راستی اگر نظیر این تفکر را ما در طول تاریخ می داشتیم باید اکنون می پرسیدیم که آیا هیچ اثر تاریخی برای ما از گذشته باقی می ماند؟ آیا همه را با لفظ بافت یا اثر فرسوده از بین نمی بردند؟

این در حالی است که کشورهای اروپایی نه تنها بافت هایی که ارزش معماری دارند را از بین نمی برند بلکه با مرمت و حفظ و نگاه داری از این سازه ها بخشی از خاطرات مشترک بین نسل های گذشته، حال و آینده را حفظ می کنند، خاطراتی که بیانگر ذوق، هنر و باورهای ملی و مذهبی آن مردم است.

بازار اسلامی کرمانشاه بعد از تعریض خیابان مدرس حفظ می شود

در همین رابطه امامیان مسئول امور سرمایه گذاری سازمان نوسازی کرمانشاه به خبرنگار مهر گفت: کمیته معماری کمسیون ماده ۵ متشکل از تمام متولیان مربوط به ساخت و ساز شهری است که بر تعریض خیابان مدرس نظارت دارند.

وی افزود: شهرداری، میراث فرهنگی، نظام مهندسی، سازمان بهسازی و شرکت مشاور طرح در این کمیته عضوند و میراث فرهنگی نیز به طور مداوم نسبت به حفظ سازه های مربوط به میراث پیگیر است.

وی اضافه کرد: ما در مسیر تعریض خیابان مدرس در بلوک حداد عادل فقط بازار اسلامی کرمانشاه را داریم که ثبت شده است و برای حفظ آن هم تمهیداتی اندیشیده شده است.

به هر حال متاسفانه امروزه بخشی از خیابان مدرس از این هویت تاریخی تهی شده و دیگر سازه های موجود نیز در حال از بین رفتنند و این سازه ها فقط بازار اسلامی بزرگ کرمانشاه نیست.

سازه هایی که می توانند زیبایی فوق العاده ای به این شهر بدهند و یکی از شاخص های جذب گردشگر به شهر کرمانشاه باشند که برخی از دست اندکاران ساخت و ساز ها در شهر آگاهانه یا ناآگاهانه پشت زرق و برق های مدرنیسمی که نه در تفکر بلکه در ظاهر به وجود می آورند این فرصت ها را از بین می برند.

 

 

    نظرات