پروژه قطار شهری با روش تراموا در کرمان اجرا می شود

پروژه قطار شهری با روش تراموا در کرمان اجرا می شود

http://www.bananews.ir/شهردار کرمان از اجرای پروژه قطار شهری با روش تراموا در کرمان خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهردار کرمان گفت: تراموا به دلیل کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و صوتی، بهترین نوع قطار شهری برای شهرهای تاریخی از جمله کرمان است.

ابوالقاسم سیف ‌الهی ادامه داد: مصوبه ‌اجرای قطار شهری در کرمان از سه سال گذشته تصویب شده است که در سفر هیئت دولت به استان نیز مقرر شد که دولت ضمانت تسهیلات لازم برای اجرای این پروژه را تامین کند.

وی بیان داشت: برای اجرای قطار شهری، شهرداری با دو گروه چینی و مالزیایی وارد مذاکره شد که به علت تحریم، مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید.

این مسئول گفت: هم ‌اکنون کنسرسیوم ایرانی متشکل از سه شرکت طراحی و مطالعه، تامین منابع مالی و ساخت و اجرا با محوریت شرکت واگن صنعت پارت برای اجرای این پروژه به روش تراموا در کرمان اعلام آمادگی کرده ‌اند.

سیف الهی تصریح کرد: بر این اساس تا کنون جلسات متعددی در شهرداری و استانداری برگزار شد و در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان نیز موضوع مطرح شد و با توضیحات لازم در خصوص قطار زیرزمینی، قطار سبک شهری LRT و LRV و منوریل که شورای شهر با اجرای تراموا به صورت Bot موافقت کردند.

وی در خصوص روش Bot گفت: ۵۰ درصد سرمایه ‌گذاری اجرای پروژه ‌تراموا را بخش خصوصی تامین می ‌کند که پس از راه ‌اندازی تراموا، بخش خصوصی تا چند سال از درآمد آن با دریافت مبلغ سرمایه‌گذاری بهره می ‌گیرد و پس از آن، پروژه را در اختیار شهرداری قرار می دهد.

سیف‌ الهی با بیان این که راه ‌اندازی مترو علاوه بر جمعیت بالا، سرمایه‌گذاری بالایی می‌طلبد، افزود: اجرای مترو در اولویت کار شهرداری قرار نگرفت و امکان ایجاد منوریل نیز در کرمان امکان ‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: اجرای BRT به دلیل آن که شهرداری خود می ‌بایست سرمایه‌گذاری کند و اجرای قطار شهری به دلیل داشتن سر و صدای زیاد و سرعت بالا، مورد تایید شورای شهر قرار نگرفت.

این مسئول اظهار داشت:‌ با توجه به بررسی‌های کارشناسی انجام شده، در نهایت تراموا بهترین گزینه و راه‌ حل مشکل رفع ترافیک فعلی شهر کرمان است با رشد جمعیت و بدون هیچ موازی کاری حدود ۳۰ سال آینده می ‌توان پروژه‌ مترو را در شهر کرمان اجرا کرد و دو پروژه مکمل یکدیگر شوند.

شهردار کرمان گفت: با توجه به تصویب اجرای تراموا در شورای شهر باید مذاکرات بعدی در جهت تامین مابقی مبلغ سرمایه‌ مورد نیاز اجرای این پروژه با مشاوران این طرح انجام شود و مجددا قرار داد نهایی جهت تصویب به شورای شهر ارسال شود.

وی با بیان این که در شهرهای تاریخی از تراموا استفاده می‌شود، افزود: در شهر کرمان از چهارراه ولی‌عصر تا میدان شهدا بخشی از بافت تاریخی شهر قرار دارد که احداث تراموا لطمه ‌ای به بافت تاریخی وارد نمی ‌کند.

سیف‌ الهی عدم ایجاد مشکلات زیست محیطی، قابلیت عبور ازعرض ریل تراموا برای حرکت خودروها، قابلیت جابه‌جایی مسافران بسیار و کاهش سر و صدا و ترافیک را از ویژگی‌ها و محاسن تراموا برشمرد و گفت: اجرای این پروژه در دو فاز انجام می‌شود که فاز اول از فرودگاه آغاز و تا میدان شهدا است که قابلیت توسعه تا مسجد صاحب ‌الزمان را دارد.

وی ادامه داد: فاز دوم نیز از پل ولایت تا میدان اول هفت ‌باغ قابل اجرا است.

این مسئول اعتبار اولیه برای اجرای فاز اول این پروژه را ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

شهردار کرمان اظهار داشت: اجرای این طرح بزرگ به حمایت و پشتیبانی شورای شهر و هم ‌یاری دولت نیاز دارد و ما بنا نداریم که چنین طرحی را الزاما در همین دوره‌شهرداری و شورا، به سامان برسانیم تا از تبلیغات آن بهره ببریم.

سیف الهی گفت: هدف ما ایجاد بنیاد و پایه ‌ای سالم است تا شورا و مدیریت آینده شهری آن را به نتیجه برساند.

وی ادامه داد: چنین طرحی به منابع مالی مطمئن نیاز دارد و ما با اعتماد به پشتیبانی شورای شهر و نظر دولت که اعلام داشته است تا دو میلیارد دلار به کلان ‌شهرها، برای اجرای چنین طرح‌هایی کمک خواهد کرد، به این راه گام نهاده ‌ایم.

 

 

    نظرات