می‌خواهیم اختیار تعیین قیمت را داشته باشیم

می‌خواهیم اختیار تعیین قیمت را داشته باشیم

http://www.bananews.ir/به صرف این‌که ما بخش خصوصی هستیم نباید کاسه و کوزه‌های گرانی بازار بر سر ما شکسته شود. بنگاه‌های معاملاتی صرفا واسطه و مشاوره می‌دهند و اتفاقا اگر تعیین قیمت‌ها را به دست ما بدهند آن را تعدیل می‌کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مصطفی قلی‌خسروی ـ رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک ـ در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر این‌که مشاورین املاک در کشور همیشه ساماندهی شده عمل کرده‌اند و در حال حاضر مطرح کردن ساماندهی آنان دلیلی ندارد، اظهار کرد: کسانی که می‌گویند مشاوران املاک باید ساماندهی شوند، بدانند که ما حتی پیش از اجرای کد رهگیری نیز معتقدیم بنگاه‌های معاملاتی ساماندهی شده بودند.

وی ادامه داد: بنابراین حتی اجرای کد رهگیری نیز به معنای عدم ساماندهی بنگاه‌های معاملاتی نبوده است.

خسروی درباره‌ی ارائه آموزش به مشاوران املاک گفت: از سال ۱۳۷۶ که اتحادیه مشاوران املاک به وجود آمد، تا سال ۱۳۷۹ آموزش‌هایی به بنگاه‌های معاملاتی ارائه می‌شد. پس از ایجاد قرار‌دادی بین وزارت بازرگانی و سازمان ثبت احوال نیز به بنگاه‌داران آموزش‌های رسمی ارائه و به آنها پروانه کسب داده شد.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک افزود: در حال حاضر نیز دانشگاه علمی _ کاربردی برای مشاورین املاک آموزش‌هایی را ارائه می‌کند، بنابراین مطرح‌کردن موضوع ارائه‌ی آموزش به مشاوران املاک دلیلی ندارد.

خسروی با تاکید بر این‌که آیا تنها به این خاطر که بخش خصوصی هستیم، باید تمام مشکلات را به گردن ما انداخت؟!، بیان کرد: ما فقط واسطه‌ی ملک هستیم و مشاوره می‌دهیم و از آنجایی که صرفا دلال هستیم، چیزی در اختیار ما نیست.

وی تصریح کرد: بنابراین این‌که بگویند افزایش قیمت بازار مسکن در دست بنگاه‌داران است، اشتباه است. اتفاقا ما می‌خواهیم که اختیار تعیین قیمت را داشته باشیم، در این صورت با تعدیل قیمت‌ها، زودتر به حقوق خود می‌رسیم.

خسروی درباره طرح بلوک‌بندی با بیان این‌که این موضوع یکی از راهکارهای کنترل قیمت بازار بوده است، خاطرنشان کرد: اولین موضوعی که توسط وزیر مطرح شد، قرار‌داد‌‌های دو ساله اجاره بود که به اعتقاد ما اجرای آن مشکلی نداشت، ولی عده‌ای از آنجایی که گفتند مالکیت محترم است به اجرای این طرح معترض شدند.

وی ادامه داد: پس از این طرح قرار شد اجاره بها ۷ تا ۹ درصد افزایش یابد که بازهم این طرح اجرا نشد و در راستای طرح تعزیراتی کمتر از یک درصد از مشاوران املاک تعزیراتی شدند.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان این‌که در طرح سوم بلوک‌بندی مناطق مسکونی مطرح شد، خاطر نشان کرد: براساس بلوک‌بندی قیمت مسکن در هر منطقه‌ای در یک سامانه‌ی مشخص نمایش داده می‌شود و متقاضیان براساس این سامانه واحد را انتخاب کرده و در بنگاه‌های معاملاتی قرار‌داد‌هایشان را ثبت می‌کنند.

وی در پایان درباره اجرایی‌ شدن یا نشدن این طرح گفت: این طرح انجام شدنی است، ولی در هر صورت نباید روی مال مردم قیمت گذاشت.

 

    نظرات