بازار مسکن در کما!

بازار مسکن در کما!

http://www.bananews.ir/علی‌رغم برخی پیش فرض‌ها و برخی تاکیدهای رسانه‌یی و شفاهی در زمینه رونق بازار مسکن یا به‌عبارت دقیق‌تر، افزایش قیمت‌ها، ابهام در زمان و نحوه اجرای طرح مسکن مهر در تهران و همچنین اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها باعث شده‌ است متقاضیان و عرضه‌کنندگان بازار، انجام معاملات را متوقف کرده و این موضوع در قالب ترمزی در این بازار عمل کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حالی که مهم‌ترین عامل در تعیین سرنوشت بازار مسکن در هر کشوری شرایط اقتصادی نظیر تورم، بازار کسب و کار و نحوه‌ی ساخت‌و‌ساز‌ها است، ولی عوامل دیگری هم‌چون مالکان و سوداگران نیز می‌توانند تاثیرات چشم‌گیری در کاهش یا افزایش قیمت‌ها داشته باشند.

مالکان به عنوان تعیین‌کنندگان قیمت براساس جو روانی مطرح در سطح جامعه بر روی افزایش قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند، به‌طور مثال براساس میزان افزایش نرخ کالا‌ها بر روی مبلغ اجاره‌بها هر ساله درصدی را بدون هیچ حساب منطقی اضافه می‌کنند.

در این بین درباره‌ی نقش مشاوران املاک می‌توان گفت، به غیر از موارد استثنا نمی‌توانند تاثیر چندانی در افزایش و حتی کاهش قیمت‌ها داشته باشند.

براین اساس، احمدرضا سرحدی ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ معتقد است: به نفع مشاوران املاک است که معامله صورت گیرد و در مقابل رکود در بازار نیز به ضرر آنان است.

به اعتقاد وی، معامله زمانی جوش می‌خورد که قیمت‌ها منطقی باشد و در شرایطی که شاهد رشد چشم‌گیر قیمت‌ها و کاهش توانایی مالی متقاضیان هستیم، چه‌طور می‌توان مشاوران املاک را عامل گرانی دانست؟

سرحدی در این‌باره اظهار می‌کند: شاید استثنائاتی را در بین برخی مشاوران املاک در راستای کاهش یا افزایش قیمت ملکی داشته باشیم، ولی اصولا سود بیشتر برای آنها در گرو معامله‌ی بیشتر است و بیشترین معامله نیز در زمان رونق انجام می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر روزانه ۴ تا ۵ هزار معامله در هر روز رخ می‌دهد، این درحالی است که در بهمن‌ماه و اسفند‌ماه سال گذشته در سامانه ثبت املاک و مستقلات شاهد ثبت روزانه ۱۵ تا ۱۶ هزار معامله بوده‌‌ایم. چنین کاهش چشم‌گیری در معاملات مسکن آن هم در آستانه‌ی نقل و انتقالات تابع عواملی نظیر شرایط اقتصادی کشور، مالکان و سوداگران است.

صاحبان اصلی نقدینگی سرگردان در کشور همان سوداگران بازار هستند که در هر دوره از زمان به یکی از بازار‌های اقتصادی کشور ورود کرده و با تغییر در نرخ‌ها صاحب‌ سود‌های کلان می‌شود.

این نقدینگی گاه خود را در بازار طلا و سکه، گاه در بازار دلار و ارز و گاه نیز در بازار مسکن قرار داده و به تغییر شدید در قیمت‌ها که در نهایت به ضرر عامه مردم و سود بیشتر سوداگران است، می‌انجامد.

به اعتقاد کارشناسان این نقدینگی سرگردان در هر حوزه‌ی اقتصادی که قرار گیرد، تخریب ایجاد کرده و موجب شکل‌گیری معاملات سوری و تورم‌های کاذب می‌شود.

در بازار مسکن نیز می‌توان گفت که مخرب‌ترین عامل همین سوداگران و نقدینگی سرگردان آنان است.

این سوداگران در هر دوره‌ای براساس شرایط اقتصادی بازار را به نفع خود تغییر داده و همین امر موجب می‌شود که بازار مسکن در کشور در دوره‌ای از زمان شاهد رونق و پس از آن شاهد رکودی شدید باشد.

احمدرضا سرحدی در این باره می‌گوید: قبل از سال جدید رکود در بازار در حال شکسته‌شدن و حرکت به سمت رونق بود، ولی ابهام در زمان اجرای فاز دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها و طرح مسکن ویژه ترمز شدیدی بر حرکت بازار مسکن به سمت رونق بود.

عوامل فوق باعث فرورفتن بازار مسکن در کما شده است. آن هم در آستانه‌ی نقل و انتقالات که هر ساله در این فصل شاهد جابه‌‌جایی‌ها به صورت گسترده بوده‌ایم. مطرح‌ کردن ساخت مسکن ویژه در کشور در شرایط فعلی به اعتقاد وزیر راه و شهرسازی عاملی برای کنترل قیمت‌ها و تورم بوده است.

بسیاری از مالکان و متقاضیان مسکن در حال حاضر در انتظار روشن‌ شدن شرایط این طرح و خروج آن از شرایط ابهام هستند تا ببینند در آینده این طرح چه تاثیری بر قیمت مسکن در شهر تهران می‌گذارد.

 

    نظرات