مهر تایید رسمی بر مسکن ویژه

مهر تایید رسمی بر مسکن ویژه

http://www.bananews.ir/با اجرای برنامه اخیر ساخت مسکن ویژه در تهران این سوال به وجود آمده که «آیا رییس‌جمهور به عنوان طراح اصلی کاهش جمیعت تهران، اکنون با ساخت بیش از ۱۰۰ هزار واحدمسکونی توسط دولت در داخل پایتخت موافق است؟» احمدی‌نژاد پریروز پاسخ این پرسش را داد و در مراسم افتتاح ۱۰ هزار مسکن‌مهر مخصوص تهرانی‌ها در پرند گفت: «شاید افرادی امکان زندگی برایشان در شهرک‌های اطراف تهران وجود ندارد که ما باید برای آنان در تهران مسکن احداث کنیم.» رییس‌جمهور وعده داد در این برنامه با متری یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌توان در تهران خانه‌دار شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود احمدی‌نژاد که یکبار در سال۸۳ در سمت شهردار تهران از بزرگترین شهر اقماری اطراف پایتخت بازدید کرده بود پنج‌شنبه گذشته بعد از ۸ سال از ساخت‌وسازهای پرحجمی که در این شهر اتفاق افتاده و آنجا را مدتی است به «پایتخت مسکن‌مهر» تبدیل کرده، برای اولین بار در مقام رییس‌جمهور پا به این منطقه گذاشت.

شهر جدید پرند تا قبل از دولت هشتم فقط ۹ هزار واحدمسکونی داشت و حداکثر ۲۰ هزار نفر در آن ساکن بودند اما امروز به خاطر کنترل قیمت مسکن در تهران، ۱۰۰ هزار واحدمسکونی در حال ساخت در کمتر از سه‌سال به این شهر اضافه شده است. پرند در دولت اول احمدی‌نژاد با پیگیری‌های خود او در ردیف تنها محل جاذب جمعیت سرریز تهران قرار گرفت. آن زمان قرار شده بود حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در پرند برای تهرانی‌های اجاره‌نشین ظرف یک‌سال ساخته شود، اما در پایان دولت بیش از ۱۰۰ الی ۲۰۰ فقره واحد مسکن‌مهر آن هم نصفه‌ونیمه در شهر جدید پرند از داخل زمین‌های ۹۹ساله بیرون نیامد طوری که تعاونی‌هایی که با وعده مسکن‌مهر در سال۸۶ بوجود آمده بودند و هرکدامشان قطعه زمینی از دولت گرفته بودند، ۴سال بابت نحوه ساخت مسکن‌مهر سردرگم شده بودند.

در دولت دوم احمدی‌نژاد باز هم با تاکید شخص رییس‌جمهور، از سرگیری «ساخت مسکن‌مهر در پرند» دوباره در اولویت قرار گرفت و این بار ظرفیت اولیه تعریف شده برای پرند -۴۰ هزار واحد- با بیش‌از دو برابر افزایش به ۱۰۰ هزار واحد مسکن‌مهر رسید. به این ترتیب، پرند عملا از سال۸۸ به تکیه‌گاه بازار مسکن تهران تبدیل شد طوری که با تعریف پروژه ۱۰۰ هزار واحدی مسکن‌مهر در پرند برنامه «انتقال محل سکونت نیم‌میلیون نفر از جمعیت بدون‌مسکن ‌تهران به پرند» کلید خورد.تابستان سال۹۰ از ۱۰۰ هزار مسکن‌مهر پرند، حدود یک هزار واحد بدون حضور رییس‌جمهور به بهره‌برداری رسید اما دو روز پیش ۱۰ هزار واحد مسکونی‌مهر یکجا با حضور رییس‌جمهور افتتاح رسمی شد.

همه این واحدها توسط شرکت ترکیه‌ای که به برج‌سازی در کشورش مشهور است، احداث شده است که به این ترتیب هنوز انبوه‌سازان ایرانی در پرند موفق نشده‌اند واحدها را به مرحله تحویل برسانند. در کنار این ۱۰ هزار واحد، ۱۵۰ واحدمسکونی متعلق به تعاونی مسکن کارکنان ریاست‌جمهوری نیز افتتاح شد.

درس‌های افتتاح پنج‌شنبه

رییس‌جمهور در یک‌سال گذشته حداقل ۱۰ بار در استان‌های مختلف میهمان وزارت راه‌وشهرسازی برای افتتاح واحدهای مسکونی‌مهر بوده که مطابق نمایش‌های تلویزیونی و پوشش تصویری مراسم، در همه این افتتاح‌ها، خدمات فضای‌سبز، خدمات تجاری محله‌ای و سایر امکانات روبنایی مورد نیاز یک محله مسکونی در مجاورت واحدهای افتتاح‌شده، وجود داشت. اما تصویری که پنج‌شنبه گذشته در مراسم افتتاح ۱۰ هزار مسکن‌مهر در پرند منتشر شد حکایت از همکاری ضعیف برخی دستگاه‌های دولتی با وزارت راه‌وشهرسازی برای تامین خدمات سکونتی این واحدها داشت. احمدی‌نژاد در این مراسم آماده‌سازی خدمات عمومی مورد نیاز شهرهای مسکن‌مهر را ضروری دانست و بر ایجاد بیمارستان، مساجد، مدارس و مراکز فرهنگی و انتظامی در این مناطق تاکید کرد. در این مراسم انتظار می‌رفت علاوه بر وزیر راه‌وشهرسازی، سایر وزرا از جمله وزیر اقتصاد، وزیر بهداشت، وزیر فرهنگ، وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز رییس‌جمهور را همراهی می‌کردند تا مدیران علی نیکزاد در حضور رییس دولت، گزارش کم‌وکاستی‌های جدی در پرند بابت «عدم سرمایه‌‌گذاری‌های بزرگ برای ساخت بازارهای عرضه کالا»، «نبود حتی یک بیمارستان»، «فقر خدمات فرهنگی همچون سینما»، «معطل ماندن چندهکتار زمین در ورودی پرند برای ساخت نمایشگاه بین‌المللی» و بالاخره «باتلاقی که برخی تعاونی‌های مسکن‌مهر به وجود آورده‌اند» را برای وزرای مرتبط قرائت کنند. رییس‌جمهور به طور قطع با سفر یک‌روزه به تکیه‌گاه بازار مسکن تهران، ابعاد مسوولیت خارج از توان قانونی وزارت راه‌وشهرسازی بابت توسعه شهر جدید پرند را مطلع شد و حالا امید می‌رود در اولین جلسه شورای‌عالی مسکن مسوولیت سایر وزارتخانه‌ها در این ارتباط توسط رییس‌شورا به وزرا ابلاغ شود.

رمزگشایی از برنامه دوم دولت

محمود احمدی‌نژاد پنج‌شنبه گذشته در حالی، ثمره کوچکی از برنامه اول دولت برای بازار مسکن‌تهران را افتتاح کرد که همزمان جزئیات سربسته‌‌ای را از برنامه دوم دولت خطاب به تهرانی‌ها تشریح کرد. وزارت راه‌وشهرسازی از ابتدای امسال تصمیم گرفت زمین‌های دولتی در داخل شهر تهران را برای ساخت واحدهای مسکونی‌ ارزان‌قیمت تحت عنوان «مسکن‌ویژه» تخصیص دهد. اما در سه ماه اخیر این پرسش مقابل برنامه مسکن‌ویژه به وجود آمده بود که «آیا رییس‌جمهور به عنوان هادی موتور انتقال کارکنان از تهران و طراح اصلی سبک‌سازی جمعیت تهران، اکنون با ساخت ۲۰۰ هزار واحدمسکونی توسط دولت در داخل پایتخت موافق است؟» احمدی‌نژاد پریروز پاسخ این پرسش را داد و در مراسم افتتاح مسکن‌مهر مخصوص تهرانی‌ها، گفت: «شاید افرادی سال های سال در تهران و محله‌های خاص زندگی کرده‌اند و دیگر امکان زندگی برایشان در شهرک‌های اطراف تهران وجود ندارد که ما باید برای آنان در تهران مسکن احداث کنیم.» احمدی‌نژاد افزود: «زمین در تهران وجود دارد و می توان با قیمت مناسب برای ساخت مسکن روی این زمین‌ها با پیمانکاران قرارداد بست و به متقاضیان تحویل داد البته نه متری سه تا چهار میلیون و نه متری ۳۳۰ هزار تومان که هم اکنون در مسکن مهر قرارداد بسته می شود بلکه باید حد وسط مناسبی برای آنان در نظر گرفت.» رییس‌جمهور با توضیح بیشتر درباره ساخت مسکن‌ویژه تصریح کرد: «در این طرح امکان خرید زمین به متری حداکثر۷۰۰ هزار تومان و همچنین ساخت به متری حداکثر ۷۰۰ هزار تومان برای افرادی که تمایل دارند در تهران بمانند وجود دارد و می‌توان با این معیار شهرک‌های ویژه با همه امکانات منحصر به فرد در شهر تهران ساخت و در اختیار متقاضیان قرار داد.»

با آنچه رییس‌جمهور درباره مسکن‌ویژه عنوان کرده، مشخص می‌شود قیمت فروش این واحدها به متقاضیان واجد‌شرایط از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فراتر نمی‌رود. این در حالی است که برآوردها از نحوه محاسبه قیمت مسکن‌ویژه در وزارت راه‌وشهرسازی نیز تقریبا با نظر رییس‌جمهور همخوانی دارد و بین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا حداکثر دو میلیون تومان را شامل می‌شود.

 

 

    نظرات