بیداد بحران زباله در سواحل خزر

بیداد بحران زباله در سواحل خزر

http://www.bananews.irمتاسفانه بحران زباله در سواحل دریای خزر بیداد می کند و بسیاری از میهمانان دریا، رسم میهمانی را به راحتی فراموش کرده اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دریا هر آنچه که دارد از زیبایی و آرامش گرفته تا صفا و طراوت خود را به مهربانی تقدیم میهمانان خود می کند. برخی از این میهمانان قدرناشناس بدون توجه به عواقب کاری که انجام می دهند، هر آنچه را که دوست دارند از پوست میوه گرفته تا بطری آب و نوشابه و پس مانده های غذا و غیره را به ساحل دریا می ریزند.

ساحل زیبای دریا زباله دانی نیست

سواحل دریای خزر در حوزه گیلان نسبت به دیگر مناطق نوار ساحلی زیباتر و بکرتر است، ساحل شنی شهرهای چابکسر، رودسر، لنگرود، انزلی، آستارا و غیره این امکان را به گردشگران می دهد که لذت بیشتری از حضور در کنار ساحل ببرند اما آلودگی سواحل به مرز آزار دهنده ای رسیده به طوری که در حقیقت چهره سواحل دریا را زشت کرده است.

مدیرکل محیط زیست گیلان در این باره گفت: رهاسازی و دفع زباله در سواحل مناظر زیبای ساحلی را از بین می برد از اینرو باید مسافران و گردشگران به این مهم توجه داشته باشند.

امیر عبدوس افزود: پسماندها یا زباله ها علاوه بر اثرات مخرب زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بر سلامت انسان و دیگر موجودات نیز تاثیرات نامطلوب می گذارند.

وی اظهار داشت: صنعت گردشگری نیز از اثرات منفی پسماندهای ساحلی در امان نمی ماند و از بین رفتن مناظر زیبای ساحلی اثر مستقیمی بر کاهش درآمد ناشی از گردشگری دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: اکوسیستمهای ساحلی از مهمترین و حساس ترین اکوسیستمهای کره زمین هستند که با ماهیتی دوگانه ( خشکی و دریایی )، تنوع بی نظیری از گونه های مختلف جانوری را در خود جای می دهند.

وی با بیان اینکه زباله های ناشی از طبیعت گردی مهمترین پسماندهای به جا مانده در سواحل هستند، افزود: متاسفانه گاهی گردشگران بدون آن که مسئولیت عوارض تولید شده خود در سواحل را بر عهده بگیرند مجموعه ای از پسماندها یا زباله ها را از خود به جا گذاشته و علاوه بر آلودگی دیداری موجب به هم خوردن تعادل زیستگاهها شده و علاوه بر تخریب چشم انداز، زنجیره غذایی این اکوسیستمها را نیز با چالش مواجه می سازند.

عبدوس ادامه داد: این عمل علاوه بر اینکه ضربه مهلکی بر چشم اندازهای استان وارد می سازد موجبات نشر سریع آلودگی را در عرصه ای وسیع مهیا می کند.

بدون شک رفتارهای غیر فرهنگی برخی از مردم و گردشگران در سواحل دریای خزر در کنار ضعف مدیریت علاوه بر مشکلات ظاهری، موجب افزایش روند تخریب زیستگاهی و آلودگی محیط زیست دریای خزر شده است.

زباله، ارمغان گردشگری برای خزر

یک کارشناس ارشد مسائل زیست محیطی در این ارتباط گفت: آلودگی سراسر ساحل دریای خزر به انواع زباله از سوی مسافران و گردشگران مسئله بسیار مهمی است که باید مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

علی رمضانی افزود: مسئولان باید با برنامه‌های منسجم و تدبیر کارآمد، بودجه کافی برای پاکیزه ‌نگاهداشتن سواحل دریای خزر را فراهم کنند و اجازه ندهند این گوهر ارزشمند گردشگری که شریان اقتصادی استانهای شمالی است به ‌دلیل انباشت زباله جاذبه خود را از دست دهد.

وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به چنین هدف باید کار فرهنگی و فعالیتهای اجرایی انجام شود، اظهارداشت: در گام نخست جمع ‌آوری بهینه، تفکیک و تبدیل زباله ‌های شهری ساحلی امری ضروری است و عموم گردشگران باید به ‌موجب قانون موظف به حفظ پاکیزگی دریا شوند و برای متخلفان جرائم قانونی درنظر گرفته شود.

این کارشناس مسائل زیست محیطی اامه داد: به هر حال مسافران زباله ها را به ساحل دریا می آورند و ناخودآگاه و بی تفاوت از کنارش رد می شوند، زباله های همچون باقیمانده غذاها، بطریهای آب معدنی و نوشابه، پوست تخمه، دستمال کاغذی و غیره که بعضا هیچگاه در طبیعت تجزیه نخواهند شد.

زباله در سواحل شمال لنگر انداخته است

یک گردشگر که خود را معلم معرفی کرد در خصوص آلودگی سواحل دریای خزر به خبرنگار مهر گفت: نهادهای مربوط باید در پاکسازی سواحل ضمن نصب سطل آشغال در فواصل معین، نظارت مستمر داشته باشند.

محمد زارع با بیان این که زباله چهره زشتی به طبیعت زیبای دریا می دهد، افزود: همه باید در حفظ بهداشت محیط اعم از عرصه های جنگلی، کوهستانی و سواحل دریا کوشا باشند.

وی اظهارداشت: برای پاکسازی سواحل از زباله نخست ضمن ارایه امکانات لازم و نظارت مسئولان امر باید فرهنگ سازی شود تا مسافران هم محیط سواحل را همچون خانه خود ببینند.

این گردشگرادامه داد: مشکل پراکندگی زباله کم و بیش در همه جای سواحل استان گیلان دیده می شود که در سواحل برخی شهرها بسیار زننده است.

یک شهروند چابکسری نیز گفت: وجود آشغال در گوشه و کنار سواحل این شهر، زیبنده گیلان زیبا نیست از اینرو باید مسئولان به این مهم توجه کنند.

علی رحیمی با اشاره به اینکه برای پاکسازی سواحل از زباله ها باید از گروههای مردم نهاد استفاده کرد، افزود: شهرداران شهرهای حاشیه دریای خزر باید در پاکسازی سواحل از زباله توجه بیشتری داشته باشند.

وی همچنین خواستار نصب سطل زباله در سواحل ازسوی شهرداریها شد و اظهارداشت: گردشگران باید در حفظ محیط زیست بویژه در سواحل دریا نهایت همکاری را داشته باشند.

این شهروند گیلانی تاکید کرد: دریا متعلق به همه است و سواحل آن برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی باید همیشه تمیز و عاری از زباله باشد.

شهرهای ساحلی گیلان از خطرات تهدید کننده زیست محیطی در امان نیستند

بدون شک بسیاری از شهرهای توریستی گیلان از قبیل رودسر، لنگرود، انزلی، تالش، آستارا، رشت، لاهیجان و غیره به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و نزدیکی به ساحل زیبای خزر از خطرات تهدید کننده زیست محیطی در امان نیستند که باید راهکارهای مناسبی در این زمینه اتخاذ شود.

همیشه شمال حس خوبی به انسان می بخشد، منظور از شمال، همان جنگلهای سرسبز، سواحل زیبای دریای خزر و جذابیتهای منحصر به فرد طبیعی است که در شمال ایران قرار دارد و روح و جسم هر بیننده ای را شاداب می کند.

زیبایی های مسحورکننده شمال کشور آن قدر چشم نواز و دل فریب است که همواره مسافران و گردشگران زیادی را از سرتاسر کشور و حتی از کشورهای خارجی به سوی خود جذب می کند و این درحالیست که به دلیل مشکلات و کاستی های زیادی که برای میزبانی از گردشگران وجود دارد تا کنون به نحو مطلوبی از ظرفیتهای خارق العاده و منحصربه فرد این منطقه در زمینه گردشگری استفاده نشده است.

 

 

    نظرات