دانشگاهها فناوریهای مربوط به مدیریت بحران را بومی‌سازی کنند

دانشگاهها فناوریهای مربوط به مدیریت بحران را بومی‌سازی کنند

http://www.bananews.ir/وزیر کشور با اشاره به لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در بحران‌ها گفت: دانشگاه‌ها و نخبگان دولت را کمک کنند تا استفاده از این فناوریها بومی و تخصصی شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مصطفی محمدنجار صبح سه‌شنبه در دومین کنفرانس ملی مدیریت بحران با بیان اینکه امروز نگاه دولت نگاه عالمانه و دانش‌محور است گفت: در بسیاری از زمینه‌ها مانند زمینه‌های علمی توانستیم زودتر از برنامه چشم‌انداز رتبه نخست منطقه را از آن خود کنیم که نشان از همت دولت و دانشگاه‌ها برای علمی کردن تمامی طرح‌ها است.

وی با اشاره به وقوع حوادث غیرمترقبه در تمامی جوامع گفت: همیشه این نگرانی وجود دارد. برای همین دولت‌ها سعی می‌کنند با تامین امنیت و پیشگیری و جلوگیری از حوادث آرامش را به کشور برگردانند زیرا احساس امنیت همان احساس آرامش است.

وزیر کشور گفت: همزمان با رشد جمعیت و توسعه شهرها بر تعداد بحران ها هم افزوده می‌شود ولی آنچه حائز اهمیت است این است که امروز بحران‌ها پیچیده‌تر شده است.

محمدنجار اظهار داشت: استفاده از مصالح نامطلوب، کارگران غیرماهر و عدم نظارت بر ساخت و سازها و رعایت نکردن استانداردها موجب ساخت بناهای نامقاوم شده است که این هم نوعی بحران است.

وی به حادثه زلزله فوکوشیما در ژاپن اشاره کرد و افزود: در این حادثه غیر از زلزله سونامی هم رخ داد و انتشار رادیواکتیو و صدمات جبران ناپذیر موجب حیرت کارشناسان شد و این همان پیچیدگی بحران‌های جدید است.

وزیر کشور بروز خشکسالی و ریزگردها را بحران‌های جدید عنوان کرد و گفت:‌ این بحران‌ها هم موجب تهدید سلامت شهروندان و هم موجب تهدید اشتغالزایی در کشور شده است که پیش‌بینی و پیشگیری از این نوع حوادث و بلایا بسیار لازم و ضروری است.

وی گفت: یکی از راهبردها تولید و استفاده از ابزارها و فناوری‌های جدید می‌باشد که لازمه آن تعامل نخبگان و دانشگاه ها با سازمان مدیریت بحران و دولت است . این کنفرانس می‌تواند کانون توجهات را به خود جلب کند تا بتوانیم با استفاده از تولیدات و ابزارهای بومی و تخصصی در بحران‌ها مدیریت خوبی داشته باشیم.

محمدنجار با تشریح برخی از فعالیت‌های انجام شده در مدیریت بحران اعم از ایجاد شورای عالی مدیریت بحران، بیمه حوادث و بلایا و ایجاد کارگروه‌های بحران گفت: مهمترین اقدام در پیشگیری از حوادث آموزش همگانی است که اقدامات خوبی انجام شده و باید ادامه یابد.

 

 

    نظرات