معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست:آمادگی سازمان حفاظت محیط زیست برای حمایت از ظرفیت اکوتوریسم در اصفهان

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست:آمادگی سازمان حفاظت محیط زیست برای حمایت از ظرفیت اکوتوریسم در اصفهان


در نشست تخصصی اصفهان معاون محیطزیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست آمادگی این سازمان را برای حمایت از ظرفیت اکوتوریسم در اصفهان اعلام کرد
به گزارش «پارما»، نشست تخصصی دو روزه معاونین محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سراسر کشور با هدف ارتقای سطح آگاهی و دانش معاونین محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان ها در مقابل چالش ها و مشکلات محیط زیستی کشور به میزبانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در روزهای 5 و 6 بهمن ماه 1401 برگزار شد. مدیران،معاونین و مشاورین وکارشناسان کشوری و استانی این بخش از سازمان حفاظت محیط زیست طی یک نشست دو روزه با به کارگیری روش رهیافت های مشارکتی، تبادل نظر و همفکری در خصوص مسائل محیط زیست طبیعی به تدوین راهکارهای برون رفت از  چالش های موجود در این حوزه پرداختند.
حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در این نشست اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در سطح کلان،
سازمان مظلومی است و مظلوم ترین بخش در این سازمان نیز حیات وحش و طبیعت است؛ این به این معنا نیست که در سایر بخش‌های محیط زیست وضعیت خوبی داریم. برای مثال آلودگی هوا محسوس است زیرا دیده می‌شود اما نابودی حیات وحش و منابع طبیعی کشور دیده نمی شود و قابل جبران نیست.
اکبری افزود: بخش زیادی از ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی طی 70 سال اخیر از بین رفته‌اند و ادامه این روند در آینده قابل جبران نخواهدبود.
وی ادامه داد: نزدیک به 50 سال پیش در همین شرق اصفهان گونه گورخر ایرانی وجود داشت یا در منطقه حفاظت شده عباس آباد، یوزپلنگ آسیایی را داشتیم اما امروز این گونه‌ها نیستند، جبیر و بسیاری از گونه‌های پرندگان کاهش جدی جمعیت داشته اند و اگر چه ذخایری باقی مانده اما بخش زیادی از بین رفتند و این حاصل
توسعه‌ای بوده که طی 60 الی70 سال اخیر اتفاق افتاده است.
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تصریح کرد: اگر روند نابودی منابع طبیعی کشور با همین روند ادامه داشته باشد و از بین برود در آینده قابل جبران نیست.‌
اکبری با بیان اینکه رسالت ما جلوگیری از نابودی بیشتر محیط زیست کشور است، مطرح کرد: قصد ما رفتارهای بازدارنده در مسیر توسعه کشور، نیست اما می‌خواهیم توسعه به گونه‌ای باشد که سرمایه‌های زیستی از بین نرود و هر جا لازم است اقدام های احیایی انجام دهیم. مسئله آلودگی هوا با علم قابل حل است اما اگر یوزپلنگ آسیایی منقرض شد، احیای نسل این گونه زیستی امکان پذیر نخواهد بود.
دکتر حسن اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور خطاب به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان و مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان که از حاضران در نشست بودند، در خصوص موضوع اکوتوریسم و اکوپارک‌ها در اصفهان، اظهار داشت: درصورت وجود سرمایه گذاری مناسب در حوزه توریسم، آمادگی انجام کارهای بنیادین و اساسی داریم و لازمه این اتفاق، سرمایه گذاری افرادی است که عاشق و دوستدار محیط زیست هستند.
اکبری در خصوص اکوپارک ها افزود: در تانزانیا و کنیا در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است و در دنیا سهم زیادی به  اکوتوریسم اختصاص یافته و عمده درآمد حاصله کشورهایی چون تانزانیا و کنیا از اکوتوریسم است. و ی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت آهوان کشور در استان اصفهان است، اظهار داشت: این استان بیشترین جمعیت بز و قوچ و میش و آهوان کشور را دارد و اگر سرمایه گذاری مناسبی مطابق با اصول و برابر با برنامه جامع در این خصوص انجام شود،آمادگی داریم از ظرفیت اکوتوریسم در اصفهان که نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح خاورمیانه نیز حرف برای گفتن دارد حمایت کنیم.ا گر در این زمینه جذب سرمایه و  هدایت کنیم می توانیم کار خوبی را در اکوتوریسم با محوریت مشاهده حیات وحش داشته باشیم.
حسن اکبری تصریح کرد: تدوین سیاست ها و رویکرد های معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کشور با توجه به شرایط موجود، زیرساخت های قانونی و ظرفیت های فعلی با تأکید بر حفاظت مشارکتی و نیز ارتقای دانش و آگاهی معاونین محیط زیست طبیعی استان ها، از اهداف این نشست است.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات