حل مسائل ناشی از تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها، نیازمند اعتبارات ویژه است

حل مسائل ناشی از تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها، نیازمند اعتبارات ویژه است

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان؛

تغییر اقلیم، تخریب زیستگاه‌ها، چرای بی رویه دام، گسترش غیر اصولی معادن و توسعه شهری داخل زیستگاه‌های طبیعی، از جمله مشکلات اساسی محیط‌زیست کشور دانست .

به گزارش «پارما»، احمدرضا لاهیجان زاده سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در نشست تخصصی معاونین معاونین محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سراسر کشور مورخ 5 و 6 بهمن ماه 1401 در اصفهان، با اشاره به وسعت مناطق تحت مدیریت و تعداد محیطبانان در حال خدمت، اظهار کرد: وسعت مناطق چهارگانه این استان به یک میلیون و 500 هزار هکتار می‌رسد و 630 هزار هکتار عرصه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی دارد. این درحالی است که برای حفاظت و پایش این مناطق 160 نفر محیط بان در اصفهان داریم .

به ازای هر 13 هزار هکتار از مناطق چهارگانه استان اصفهان،یک محیط‌بان وجود دارد

وی ادامه داد: به ازای هر 13 هزار هکتار مناطق تحت مدیریت یک محیط بان بیشتر نداریم و به ازای هر 70 هزار هکتار مناطق چهارگانه اصفهان فقط یک خودرو داریم . با توجه به سفر رئیس امور استخدامی کشور به استان در همن ماه 1401، مسائل موجود و موضوع تبدیل وضعیت نیروهای محیط‌زیست را مطرح و پیگیری خواهیم کرد .

لاهیجان زاده گفت: نزدیک به 50 درصد ردیف‌های پستی محیط زیست کشور بلاتصدی است. این درحالی است که مجوز استخدامی برای این سازمان، 300 نفر در سال برای سراسر کشور است.

وی به تنوع گونه های گیاهی، مهره دار و گربه سانان استان اشاره کرد و گفت: 2 هزار گونه گیاهی و 448 گونه مهره‌دار در استان اصفهان شناسایی شده است. همچنین تالاب گاوخونی یکی از اکوسیستم‌های مهم استان است که تا چند سال پیش در همین فصل چندین هزار پرنده را در پهنه آن سرشماری می‌کردیم اما امروز هم رودخانه زاینده‌رود و هم تنوع گونه‌ای پرندگان را از دست دادیم‌ .‌

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با نشان دادن تصاویری از تالاب بین المللی گاوخونی که در سال‌های 1372 و 1401 گرفته شده، خاطرنشان کرد: مقایسه این تصاویر دربازه زمانی 30 ساله بیانگر توسعه ناپایداری است که نه تنها در استان اصفهان که در سایر نقاط کشور نیز شاهد از دست دادن تالاب‌ها و رودخانه‌ها هستیم و اکنون فرونشست و از بین رفتن منابع آب زیرزمینی به آن اضافه شده است .

لاهیجان زاده، تخریب زیستگاه‌ها، چرای بی رویه دام و گسترش غیر اصولی معادن و توسعه شهری داخل زیستگاه‌های طبیعی را از جمله مشکلات اساسی محیط‌زیست کشور دانست و افزود: در استان اصفهان 234 کیلومتر جاده آسفالت در داخل مناطق حفاظت شده و 363 کیلومتر در حاشیه مناطق وجود دارد .

وی تغییر اقلیم را تهدیدی برای مناطق چهارگانه دانست و افزود: تغییر اقلیم باعث تغییر در مناطق چهارگانه شده و آن را به محدوده‌های بیابانی تبدیل کرده است. براساس داده های آماری ستاد ملی گرد و غبار سازمان، یک میلیون و 400 هزار هکتار از تالاب‌ها و دو تا سه میلیون هکتار از مناطق چهارگانه کشور تبدیل به کانون گرد غبار شده اند . حل مسائل ناشی از تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها نیازمند اعتبارات ویژه است .

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، خاطرنشان کرد: ورود گونه‌های غیر بومی به مناطق و شیوع برخی بیماری‌های بین حیات وحش را از دیگر مشکلات محیط‌یست طبیعی کشور است و گفت: حل مسائل ناشی از تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها نیازمند اعتبارات ویژه است .

لاهیجان زاده، چرای دام در مناطق چهارگانه را معضلی برای سراسر کشور دانست و گفت : چرای دام تخریب وحشتناکی در پوشش گیاهی بدنبال دارد .

وی همچنین به ایجاد مرکز قرنطینه حیات وحش در پارک ملی کلاه قاضی اشاره کرد و گفت: تاکنون مرکزی تخصصی برای قرنطینه و بازپروری حیات وحش وجود نداشته و تکمیل ساختمان مرکز بازپروری کلاه قاضی نیازمند اعتبارات است تا بخش بزرگی از معضل نبود مرکزی برای بازپروری حیات وحش در کشور، برطرف شود .

لاهیجان زاده تصریح کرد: لازم است طرح‌های هادی روستایی به صورت اساسی تعیین تکلیف شود و موضوع روستاهایی که داخل مناطق چهارگانه قرار گرفته اند، در شورای عالی محیط زیست حل شود. به عنوان مثال؛ با ارتقای مناطق چهارگانه، روستایی با صدها سال قدمت که در داخل منطقه قرار گرفته، مشکلاتی ایجاد کرده است و نیاز به راه حل های خاص خود را دارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تأکید کرد: لزوم تعیین تکلیف قرق‌های اختصاصی، جلوگیری از فعالیت معادن در مناطق تحت مدیریت و موضوع تکثیر گونه‌های در حال انقراض، از دیگر مواردی بود که این مسئول استانی به آن پرداخت.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات