نیمه‌‌تعطیلی برخی پروژه‌های عمرانی در تهران

نیمه‌‌تعطیلی برخی پروژه‌های عمرانی در تهران

http://www.bananews.ir/در تهران طی چند ماه اخیر اتفاقات محسوسی در عرصه پروژه‌های عمرانی‌شهری رخ داده طوریکه شهروندان با اتکای به وعده‌هایی که سال گذشته برای احداث برخی پروژه‌های عمرانی از زبان مدیریت شهری تهران شنیده‌ بودند، حالا خلف وعده‌ها را به‌تدریج احساس می‌کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مشاهدات نشان می‌دهد عمده توان شهرداری تهران در سال‌جاری برای پروژه‌های ترافیکی نظیر صدر- نیایش، ادامه و تکمیل بزرگراه امام‌علی(ع) و دیگر پروژه‌های مشابه بسیج شده است.

این پروژه‌ها که عمدتا به سبک‌تر شدن بار ترافیک و بهبود نسبی حمل‌ونقل در تهران منجر می شود هم‌اکنون بیشتر امکانات فنی و البته تبلیغاتی شهرداری را صرف خود کرده‌اند، در حالی که سایر پروژه‌های بزرگ، حالت تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی پیدا کرده‌اند.

یکی از بزرگترین و پر سروصداترین پروژه‌هایی که سال گذشته توسط شهردار تهران کلنگ‌زنی شد «هزارویک شهر» بود که اکنون بعد از یکسال طبق آنچه در سایت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری‌تهران درباره میزان پیشرفت این پروژه اعلام شده، هزار و یک‌شهر هنوز در مرحله «طراحی» قرار دارد.

«هزار و یک شهر» قرار است یک مجتمع بزرگ تفریحی، توریستی و اقامتی باشد در منطقه ۲۲ که در روز اول تیرماه سال گذشته کلنگ ساخت آن در ۱۳۸ هکتار زمین خالی حاشیه اتوبان همت، به زمین زده شد. روی این زمین پیش‌تر قرار بود «دیزنی‌لند» بنا شود اما بعدا شهردار تصمیم گرفت با الهام از باغ‌شهرهای ایرانی، فکر کپی شهربازی معروف را از سر مهندسان شهرداری خارج کند. «هزار و یک شهر» پروژه‌ای است که شهرداری می‌خواهد به کمک سرمایه‌گذار خارجی، ۲۵۰۰ میلیارد تومان –معادل ۳۰ درصد بودجه امسال شهرداری تهران- در آن خرج کند.

اما مشاهدات از اطراف این پروژه نشان می‌دهد وعده افتتاح ۱۸ ماهه برخی فازهای این پروژه بعید است تا آخر امسال محقق شود. هم‌اکنون در محل احداث پروژه هزارویک شهر اگر چه ساخت‌وساز در جریان است اما سرعت و کمیت کار در این پروژه با وعده‌های جذاب سال گذشته، زمین تا آسمان فاصله دارد.

شهرداری‌تهران در کنار پروژه هزار و یک‌ شهر، در حال حاضر بار آبگیری دریاچه مصنوعی چیتگر را هم برعهده دارد که طبق وعده‌ها، باید ظرف همین روزها آبگیری آغاز شود! گذشته از این دو پروژه، یکی دو روددره شبیه آنچه هم‌اکنون در مسیر روددره فرحزاد به اجرا درآمده و بسیار مورد استقبال پایتخت‌نشینان قرار گرفته نیز قرار بود امسال در تهران افتتاح شود.یکی از این روددره‌‌ها که در مجاورت غربی پارک‌پردیسان دو سال پیش کار ساخت آن شروع شد هم‌اکنون خالی از پیمانکار عمرانی شده است طوری که تپه‌های خاکی که پارسال دستکاری شده بود و داشت به پارک تبدیل می‌شد حالا نیمه‌کاره رها شده است.

به نظر می‌رسد احداث مراکز سبز و به‌خصوص پارک‌هایی با خاصیت روددره که در متن طرح تفصیلی تهران نیز به کرات به آن اشاره شده باید سریع‌تر از سایر پروژه‌ها یا لااقل به موازات آنها، به اجرا دربیاید.

همچنین پروژه‌های تفریحی منطقه۲۲ که به گفته مسوولان شهرداری قرار است در خاورمیانه تک باشد نیز باید از حالت نیمه‌تعطیل خارج شود.

منبع: سایت شهرداری تهران

 

    نظرات