نظارت ویژه بر ساخت‌وساز از فردا

نظارت ویژه بر ساخت‌وساز از فردا

http://www.bananews.irشهرداری‌تهران و نظام‌مهندسی توافق کردند برای ساختمان‌های بالای ۳۰۰۰ مترمربع شناسنامه‌فنی صادر شود.

دو سال تعلیق بدون دلیل طرح صدور شناسنامه‌فنی ساختمان در تهران، سرانجام به توافق دو نهاد مسوول ساخت‌وساز برسر صدور مجدد شناسنامه‌فنی اما به صورت ناقص منجر شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) با توافق جدید بین سازمان نظام مهندسی تهران و شهرداری‌ تهران، مقرر شده برای ساختمان‌های با زیربنای بالای ۳ هزار مترمربع، شناسنامه‌فنی صادر شود تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح، شناسنامه برای ساختمان‌های با متراژ کمتر نیز صادر شود.

همچنین از فردا، مسوولیت معرفی مهند‌س‌ناظر به پروژه‌های ساختمانی از شهرداری‌تهران به سازمان نظام مهندسی واگذار می‌شود تا در ظاهر نقش این سازمان در نظارت کیفی بر ساخت‌وسازهای پرحادثه پایتخت جدی شود!

توافق ناقص برای صدور شناسنامه‌فنی به این معنی است که فقط ساخت‌وسازهای بالای ۲۵ تا ۳۰ واحدمسکونی مشمول شناسنامه می‌شوند و کماکان عمده ساخت‌وسازهای کوچکی که توسط بسازو بفروش‌های غیرمتخصص در نقاط مختلف تهران اجرا می‌شود -و حوادث ریزش و تخریب بیشتر از این نوع ساخت‌وسازها نشات می‌گیرد- از صدور شناسنامه‌فنی معاف هستند.

شناسنامه‌فنی طرحی است که به موجب آن مهندس‌ناظر موظف می‌شود مرحله‌به‌مرحله، کیفیت و حسن اجرای مسوولیت سازنده‌ را تایید و امضا کند؛ طوری که بعد از مسکونی شدن ساختمان، هر نوع ایراد مستقیم متوجه امضا‌کننده شناسنامه‌فنی خواهد بود.

شهرداری‌تهران دو سال پیش یکطرفه، صدور شناسنامه‌فنی را لغو کرد؛ اما حالا قرار شده این طرح دوباره به اجرا دربیاید.

در نتیجه آمد و شدهای بسیاری که ظرف دو سال گذشته میان شهرداری و سازمان نظام مهندسی بر سر موضوع تعلیق ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی صورت گرفت، در تازه‌ترین توافق صورت گرفته میان این دو نهاد مجری برای صدور شناسنامه فنی ساختمان قرار است از راه‌حلی کلیدی برای رفع اختلافات موجود استفاده شود. به این ترتیب و به منظور رفع پاره‌ای از موارد اختلاف نظر ناشی از طولانی شدن پروسه صدور پروانه ساختمانی در نتیجه روند زمان بر تایید فرآیند آغاز ساخت از سوی نظام مهندسی، با راه‌اندازی نرم‌افزار جدید نظام مهندسی، ارتباطات اداری میان نظام مهندسی و شهرداری به منظور رعایت موارد مورد نیاز برای تایید مراحل ساخت تسهیل خواهد شد. به نحوی که به گفته مقام ارشد سازمان نظام مهندسی تهران، با استفاده از نرم افزار جامع نظام مهندسی تقریبا تمام موانع موجود در مسیر صدور شناسنامه فنی برای ساخت و سازهای بالای سه هزار متر از میان برداشته می‌شود.

آن طور که سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی تهران به «دنیای اقتصاد» اعلام کرده است: فرآیند اجرای کامل ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی تنها شامل ساخت و سازهای بالای ۳هزار متر مربع می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، براساس این توافق از فردا مهندسان ناظر مورد تایید سازمان برای ساخت و سازهای زیر ۳ هزار مترمربع مستقیم از سوی سازمان نظام مهندسی به ساخت‌وسازهای تهران معرفی می‌شوند. این درحالی است که فرآیند صدور شناسنامه فنی برای ساخت و سازهای بالای ۳هزار مترمربع به دلیل پروسه نصب نرم‌افزار جامع نظام مهندسی به منظور تسهیل برقراری ارتباطات اداری بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری حداکثر ظرف ۴۵ روز آینده عملا اجرا می‌شود.

این در حالی است که طی دو سال گذشته تحت تاثیر تعلیق شناسنامه‌فنی، مهندس‌ناظر مستقیم از طریق شهرداری به سازنده معرفی می‌شد و عملا سازمان نظام مهندسی نقشی در ساخت‌وساز نداشت.

تسهیل روند صدور پروانه ساخت؟

در این زمینه، رییس سازمان نظام مهندسی تهران با تاکید بر ضرورت رفع اختلافات به منظور از میان برداشتن موانع موجود برای صدور شناسنامه فنی ساختمان به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: براساس تازه‌ترین توافق سازمان نظام مهندسی با شهرداری تهران، اجرای ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی برای ساخت و سازهای بالای ۳ هزار مترمربع به محض راه‌اندازی و نصب کامل نرم افزار جامع نظام مهندسی بر روی سیستم‌های این دو سازمان از سر گرفته می‌شود.

سعید غفرانی افزود: نرم افزار جامع نظام مهندسی به عنوان راه حلی کلیدی برای رفع اختلافات موجود در خصوص طولانی شدن پروسه صدور پروانه ساختمانی که پیش از این به عنوان یکی از دلایل تعلیق ماده ۳۳ از سوی شهرداری مطرح می‌شد، در توافق تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این ترتیب زمان صدور پروانه ساختمانی که در گذشته زمانی قابل توجه و نسبتا طولانی بود به حداقل می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون درحال نصب این نرم افزار بر سیستم‌های دو سازمان (نظام مهندسی و شهرداری تهران) مجری شناسنامه فنی ساختمان هستیم و پیش‌‌بینی‌ها حاکی از آن است که ظرف یک ماه تا ۴۵ روز آینده، با نصب کامل این نرم افزار صدور شناسنامه فنی ساختمان برای ساخت و سازهای بالای ۳هزار متر آغاز شود.

رییس سازمان نظام مهندسی تهران با بیان اینکه سازوکار درنظر گرفته شده برای ساخت و سازهای زیر ۳هزار مترمربع تنها شامل انتخاب و معرفی مهندس ناظر واجد صلاحیت می‌شود، افزود: از دوشنبه هفته‌جاری مهندسان ناظر برای این ساخت و سازها با انتخاب و معرفی سازمان نظام مهندسی به کار گرفته می‌شوند.

انتقاد از اجرای ناقص قانون نظام مهندسی

همچنین عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران با تاکید بر اینکه تمام ساخت و سازها به موجب قانون باید تحت کنترل و نظارت کامل سازمان نظام مهندسی انجام شود به «دنیای اقتصاد» گفت: شناسنامه فنی ساختمان باید از سال‌ها قبل اجرایی می‌شد.

جعفر بلبلی افزود: براساس ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی، مهندس ناظر باید از سوی این سازمان انتخاب و معرفی شود و نظارت بر عملکرد وی هم جزو وظایف اساسی سازمان نظام مهندسی است.

وی با انتقاد از توافق نیمه کاره صورت گرفته با شهرداری و نادیده گرفتن صدور شناسنامه فنی برای ساخت و سازهای زیر ۳ هزار مترمربع تاکید کرد: آنچه مسلم است اینکه قانون باید به صورت دقیق و کامل اجرا شود؛ بنابراین زمانی که براساس قانون حتی یک متر ساخت و ساز هم باید با نظارت کامل سازمان نظام مهندسی و طی روند لازم برای صدور شناسنامه فنی انجام شود، دلیلی برای اجرای ناقص قانون و مرزبندی متراژها برای صدور شناسنامه فنی وجود ندارد.

بلبلی خاطرنشان کرد: صدور شناسنامه فنی برای ساخت و سازهای بالای ۳ هزار مترمربع براساس آخرین توافق صورت گرفته قرار است برای مدتی به صورت آزمایشی انجام شود.

وی افزود: براساس توافق‌های به عمل آمده، در صورت موفقیت‌آمیز بودن رفع تعلیق از ماده ۳۳ و صدور شناسنامه فنی برای متراژ یاد شده، نظارت کامل بر ساخت‌وساز و صدور شناسنامه فنی برای سایر متراژها نیز نهایی و اجرا خواهد شد.

    نظرات