تکذیب ادعای «تحریک مهاجرت با مسکن‌مهر»

تکذیب ادعای «تحریک مهاجرت با مسکن‌مهر»

http://www.bananews.irدر پی اظهار یک مدیر شهرداری‌تهران مبنی بر « مسکن‌مهر عامل تحریک مهاجرت به تهران»، دو مدیر دولتی مسوول شهرهای جدید پرند و پردیس اعلام کردند: همه واحدهای مسکونی‌مهر در این دو منطقه براساس استعلام‌ها و پالایش‌هایی که انجام می‌شود فقط به ساکنان قدیمی شهر تهران واگذار می‌شود و واگذاری به غیرتهرانی هرگز اتفاق نیفتاده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مدیرکل حریم شهر تهران روز گذشته مدعی شد: وزارت راه‌وشهرسازی به تازگی شرط «الزام سکونت در شهر تهران» را برای ثبت‌نام مسکن‌مهر لحاظ کرده و عدم توجه به این شرط طی سال‌های اخیر باعث جذب مهاجرت جدید به پایتخت شده است.

در این باره، مدیران عامل شهرهای جدید پرند و پردیس به دنیای‌اقتصاد اعلام کردند: براساس قانون، شهرهای جدید برای جذب جمعیت سرریز کلان‌شهرها به وجود آمده‌اند و مطابق همین اصل، همه واگذاری‌های قدیم و جدید مسکن‌مهر فقط به ساکنان قدیمی کلان‌شهرها انجام می‌شود.

طبق اعلام مدیرعامل شهر جدید پرند، این شهر اصلا جزو حریم شهر تهران محسوب نمی‌شود، اما در عین حال، در پرند از سه سال پیش که ثبت‌نام از متقاضیان مسکن‌مهر شروع شد تا کنون، متقاضیان باید با ارائه مدارک مستند، اثبات کنند حداقل ۵ سال در کلان‌شهر تهران ساکن بوده‌اند.همچنین آن طور که مدیرعامل شهر جدید پردیس گفته، در این منطقه نیز که اخیرا ثبت‌نام برای ۴۰ هزار متقاضی واجدشرایط مسکن‌مهر شروع شده، سه نوع مدرک متفاوت به صورت همزمان از افراد متقاضی برای اثبات سکونت حداقل ۵ سال در تهران، مطالبه شده است. صباح الدین متقی، مدیر کل حریم شهر تهران دیروز به  فارس عنوان کرد: گرچه شرط سکونت در شهر تهران برای ثبت‌نام متقاضیان در مسکن مهر به تازگی از سوی وزارت راه وشهرسازی مورد بررسی قرار گرفته است اما توجه به این امر بعد از گذشت چند سال و جذب مهاجر جدید در شهر تهران بی‌فایده است. اظهارات مدیر کل حریم شهر تهران در حالی است که براساس قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن فلسفه ایجاد شهرهای جدید جذب جمعیت سرریز کلان‌شهرها به شهرهای جدید اطراف است.

بنا به گفته مدیران عامل شهرهای جدید نه تنها ثبت نام در مسکن مهر شهرهای جدید ، از ابتدا با در نظر گرفتن «شرط سکونت ۵ سال اخیر در شهر تهران» بوده است بلکه شهرهای جدید در اصل برای جذب جمعیت سرریز شهر تهران به وجود آمده اند نه جذب جمعیت مهاجر.

شهرهای جدید در حریم تهران قرار ندارند

سعید صابونی مدیر عامل شهر جدید پرند با اشاره به قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن گفت: در این قانون فلسفه ایجاد شهرهای جدید تزریق جمعیت سرریز کلان به این شهرها عنوان شده است بنابراین شهرهای جدید بار جمعیتی جدید را به کلان‌شهر تهران اضافه نمی‌کنند. او ادامه داد: علاوه بر این از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر از تمامی متقاضیان ثبت نام مسکن مهر درشهرهای جدید با شرط «سکونت در شهر تهران در ۵ سال اخیر» ثبت نام شده است. ضمن اینکه شهرهای جدید در حریم شهر تهران قرار ندارند.

شرط سکونت در تهران از ابتدا لحاظ می‌شد

مهدی هدایت مدیرعامل شهر جدید پردیس نیز معتقد است: شهرهای جدید نه تنها بار جمعیتی جدیدی را به شهر تهران اضافه نکرده بلکه از ابتدا با هدف جذب جمعیت سرریز کلان‌شهر تهران ایجاد شد. او ادعای اضافه شدن شرط جدید «استعلام سکونت متقاضیان مسکن مهر در تهران در ۵ سال اخیر» را به شدت تکذیب کرد و گفت: این شرط از ابتدا در ثبت نام متقاضیان لحاظ می‌شد اما در ثبت نام‌های جدید برای تاکید بیشتر سه مدرک را همزمان مورد بررسی قرار می‌دهیم. هدایت به این مدارک اشاره کرد و افزود: شناسنامه صادره از تهران، مدرک معتبر کارگزینی از تهران و اثبات سکونت در شهر تهران طی ۵ سال اخیر سه مدرکی است که در ثبت‌نام‌های اخیر به شدت مورد بررسی قرار دارند.

او تاکید کرد: ما هم اعتقاد داریم که مسکن مهر شهرهای جدید اطراف تهران نباید به محل سکونت افراد مهاجر تبدیل شود به همین دلیل برخلاف ادعای مسوولان شهرداری ما معتقد هستیم که شهرهای جدید از نظر جمعیتی باری از دوش کلان‌شهر تهران بر می‌دارند.

 

    نظرات