اوضاع و احوال بازار اجاره در اولین روز از فصل نقل و انتقال

اوضاع و احوال بازار اجاره در اولین روز از فصل نقل و انتقال

http://www.bananews.ir/هر تابستان از حال و احوال اکثر مستاجران می‌توان متوجه شد که مالکان در این فصل از سال به تنها مساله‌ای که توجه نمی‌کنند قدرت مالی متقاضیان بازار اجاره است ،زیرا حجم مستاجران حاضر در بازار اجاره به اندازه‌ای چشمگیر است که موجران براین باورند شانس اجاره واحدشان به نرخ دلخواه بسیار بالا است به همین خاطر بر اساس نیاز مالی خود یا حداقل از روی چشم و هم چشمی نرخی را به عنوان اجاره تعیین می‌کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نظر اغلب مشاوران املاک فعال در بازار مسکن تهران در حال حاضر شرایط بازار اجاره از لحاظ عرضه واحدهای اجاره‌ای برای مستاجران مهیا است، اما از بابت نرخ‌های اجاره پیشنهادی شرایط مطلوبی را برای متقاضیان بازار اجاره فراهم نکرده است.

علاوه براین بسیاری از فعالان در بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی در محله‌های مختلف، مهم‌ترین و همچنین بزرگ ترین چالش تابستان امسال را برای مستاجران، «میزان اجاره‌بها» عنوان می‌کنند.

رونق تمدید قرارداد در بازار اجاره

بنگاهداری در محله بلوار فردوس درباره شرایط فعلی بازار اجاره مسکن برای شروع فصل نقل و انتقال مستاجران و همچنین در رابطه با مهمترین چالش تابستان امسال که مستاجران با آن باید دست و پنجه نرم کنند، به دنیای اقتصاد گفت: شواهد در بازار اجاره نشان می‌دهد که مستاجران در تلاش هستند که قرارداد سال گذشته خود را برای امسال تمدید کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: کاهش مراجعه متقاضیان بازار اجاره به بنگاه‌ها و عدم پیگیری موجران از وضعیت مشتری یابی برای واحدهایشان حاکی از این خبر است که مستاجر و موجر به صورت توافقی قرارداد اجاره را تمدید کرده‌اند.

این بنگاهدار مهمترین چالشی که پیش روی مستاجران است را گرانی اجاره‌بها اظهار کرد و افزود: در حال حاضر رقم خاصی در بازار معاملات اجاره وجود ندارد که بتوان اظهار کرد نرخ اجاره بیشتر حول چه میزان رقمی می‌چرخد، چراکه هر یک از مالکان اجاره بهای واحد خود را بر اساس نیاز مالی خود محاسبه می‌کنند و از آنجایی که نیاز مالی موجران تشابهی به یکدیگر ندارد ارقام مختلفی به بازار اجاره واحدهای مسکونی معرفی می‌شود.

نوسان نرخ اجاره به صورت هفتگی

مشاور املاکی در یکی از مناطق شمال تهران تصریح کرد: شرایط بازار اجاره از لحاظ نرخ‌های پیشنهادی از سوی موجران برای مستاجران اصلا مهیا نیست و از گذشته تا به امروز هم مشکل اصلی متقاضیان در بازار اجاره به اجاره بها مربوط بوده و هنوز مستاجران با این موضوع درگیری دارند.

رضائی همچنین درباره نوسان نرخ اجاره گفت: مالکی با گذشت یک هفته نرخ ودیعه را به میزان ۵ میلیون تومان و اجاره ماهانه را ۱۰۰ هزار تومان افزایش داد. وقتی اجاره بها در فاصله یک هفته دچار چنین نوسانی می‌شود چطور می‌تواند شرایط امن و مطمئنی را برای مستاجران فراهم کند یا مستاجری که دو سال پیش در محدوده ولنجک با ۲۰ میلیون تومان ودیعه به همراه یک میلیون تومان اجاره ماهانه واحدی ۳ خوابه را اجاره کرده بود هم اکنون با همین نرخ نمی‌تواند واحدی ۸۰ متری را اجاره کند.

وی در ادامه عنوان کرد: اینها نمونه‌ای از نوسانات در بازار اجاره مسکن هستند که نشان می‌دهد هر سال وضعیت مستاجران وخیم‌تر می‌شود.

نکته جالب دیگر که این بنگاهدار اشاره کرد: یکسان شدن مبلغ اجاره بها در کلیه مناطق با یکدیگر است یعنی نرخ‌های اجاره واحدهای مسکونی در گوشه‌های تهران شبیه به هم شده است و تفاضل قیمت آنچنانی بین جهات مختلف تهران دیگر قابل رویت نیست.

توافق در ازای عرف در بازار مسکن

در بازار مسکن به خصوص در بازار اجاره قانون یا عرف وجود ندارد و این توافق است که می‌تواند مستاجر و موجر را راضی نگه دارد. یکی از فعالان بازار اجاره مسکن در منطقه نارمک اظهار کرد: نرخ‌های اجاره به قدری بالا است که باعث شده متقاضیان در بازار اجاره به تمدید قرارداد روی بیاورند زیرا مالکی که سال گذشته واحدش را با شرایط ۳۵ میلیون تومان رهن کامل در اختیار مستاجر قرار داده بود حال به مستاجر خود پیشنهاد کرده برای سال جدید واحدش را با ۴۵ میلیون تومان ودیعه و ۴۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه به متقاضی دیگری خواهد سپرد اما اگر وی قرارداد را تمدید کند از پرداخت اجاره ماهانه معاف خواهد شد.

قرنی تاکید کرد: حجم مستاجران نسبت به پارسال افت قابل توجهی داشته است در صورتی که امسال تعداد فایل واحدهای رهنی در مقایسه با سال پیش افزایش یافته است اما مستاجران براین باورند که اگر قرارداد خود را تمدید کنند بیشتر به سودشان خواهد بود تا اینکه جابه‌جا شوند.

 

    نظرات