واگذاری ساخت ترمینال دو و سه فرودگاه امام به خارجی‌ها

واگذاری ساخت ترمینال دو و سه فرودگاه امام به خارجی‌ها

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از انجام پروازهای حج تمتع سال ۹۲ از فرودگاه امام خمینی (ره) خبر داد و اعلام کرد: ساخت ترمینال‌های دو و سه این فرودگاه به کنسرسیوم خارجی واگذار می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود رسولی نژاد امروز در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مهر در خصوص انتقال ترمینال زیارتی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) و کاهش ترافیک هواپیما در مهرآباد، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۰، ۱۳٫۵ میلیون مسافر در فرودگاه مهرآباد جابه جا شدند در حالی که این تعداد در فرودگاه امام خمینی (ره) ۵٫۵ میلیون مسافر بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده، باید در طول پنج سال آینده، جابه جایی مسافر را در فرودگاه مهرآباد به ۸ میلیون نفر کاهش دهیم و تعداد مسافر در فرودگاه امام خمینی (ره) به ۲۵ میلیون مسافر افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه یکی از زیرساختهای تحقق این هدف، افزایش ترمینالها و ترمینال اختصاصی زیارتی در فرودگاه امام است، گفت: ترمینال زیارتی فرودگاه امام با زیربنای ۴۵ هزار مترمربع و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار باید ساخته شود که تا کنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا دو سال آینده تکمیل می شود.

رسولی نژاد تصریح کرد: ترافیک فرودگاه مهرآباد منجر به شلوغی در پارکینگ خودروها و خیابان های حوالی فرودگاه شده است که به همین منظور قصد داریم برای حج تمتع سال ۹۲ که از دی ماه آغاز می شود، یک ترمینال موقت را در فرودگاه امام خمینی راه اندازی کنیم و پروازهای حج از آنجا انجام می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت ترمینال دو فرودگاه امام خمینی (ره) از سوی سرمایه گذاران خارجی، بیان کرد: داوطلب سرمایه گذاری خارجی برای ساخت فاز۲ و ۳ این فرودگاه وجود دارد که یک کنسرسیوم مالزی - چینی و یک کنسرسیوم ترکیه ای - آلمانی اعلام آمادگی کرده اند.

وی با بیان اینکه درخواستها در حال بررسی هستند، اظهار داشت: رقم پیشنهادی برای ساخت این ترمینال ۲٫۵ میلیارد دلار برآورد شده است که تا مهرماه وضعیت سرمایه گذار تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از ۱۶۰ هزار پرواز عبوری در آسمان کشور در سال ۹۰ خبر داد و گفت: میانگین پروازها در طول روز ۴۶۰ پرواز بوده، ضمن آنکه ۳۰۲ هزار نشست و برخاست در این مدت فرودگاه های کشور انجام شده است.

رسولی نژاد بابیان اینکه در سال ۹۰، ۳۸ میلیون مسافر داخلی اعزام پذیرش شدند، افزود: در سال گذشته ۸٫۹ میلیون نفر مسافر بین المللی و ۴۳۲ هزار تن هم از طریق صنعت حمل و نقل هوایی در کشور جابه جا شدند.

وی با اشاره به درآمد ۴۲۰ میلیارد تومانی فرودگاه‌های کشور در سال گذشته، اظهار داشت: در سال گذشته ۴۰۸ میلیارد تومان هزینه کردیم که برای اولین بار ۱۲ میلیارد تومان سود خالص داشتیم که البته مطالبات شرکت فرودگاه ها از ایرلاین ها هم در این آمار وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی مطالبات از ایرلاین‌ها را یکی از دغدغه های شرکت فرودگاه ها عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات معوق ایرلاین ها بود که امسال این رقم به ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است و براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی به آنها باید به سرعت شرکت فرودگاه ها پرداخت شود.

وی بابیان اینکه ایرلاین‌ها پیشنهاد دادند که در طول دو سال تقسیطی این بدهی را پرداخت کنند، بیان کرد: این بدهی ایرلاین‌ها به بیت المال است و باید صرف خدمات رسانی بهتر به مسافران شود.

رسولی نژاد با اشاره به اقدامات عمرانی در فرودگاه‌های کشور، اظهار داشت: سال گذشته در ۱۸ فرودگاه اقدامات عمرانی انجام گرفت و بهسازی در فرودگاه های اصفهان، بیرجند، زنجان، تبریز، کلاله، اهواز، زاهدان، کرمان و بوشهر صد در صد انجام شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور از اجرای ۱۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در فرودگاه ها خبر داد و گفت: استفاده از توان بخش خصوصی در عملیات عمرانی فرودگاه ها هم درسال گذشته پیگیری شد که ساخت CIP فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی انجام گرفت.

وی با اشاره به ساخت هتل فرودگاه امام خمینی (ره) با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی، افزود: ساخت پارکینگ طبقانی در فرودگاه شیراز با سرمایه ۱۷۰ میلیارد ریال و درفرودگاه مهرآباد با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه های بخش خصوصی در فرودگاه ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه دولت برای نیروهای شرکتی، بیان کرد: ۳۳۰۰ نفر از نیروهای شرکتی به استخدام شرکت فرودگاه های کشور درآمدند و از اول خردادماه حقوق و مزایای خود را از این شرکت دریافت کردند.

رسولی نژاد در خصوص توسعه دیگر فرودگاه ها، گفت: امسال برای نخستین بار پرواز حج تمتع از فرودگاه زنجان انجام شد و در سال گذشته هم پروازهای حج تمتع و واجب از فرودگاه بیرجند انجام گرفت.

وی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای امسال ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ پرواز از آسمان ایران انجام شد، افزود: این رقم نسبت به سال قبل ۶٫۴ درصد افزایش را نشان می دهد، ضمن آنکه پروازهای عبوری هم امسال ۵٫۵ درصد افزایش داشت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور تعداد پروازهای داخلی را در سال گذشته ۳۹ هزار و ۹۰۳ پرواز اعلام کرد و گفت: در سه ماهه ابتدای سال جاری این تعداد به ۴۳ هزار و ۵۴ پرواز رسید و رشد ۷٫۹ درصدی را نشان داد.

وی با اشاره به پروازهای بین المللی، اظهار داشت: در سه ماهه ابتدای امسال تعداد پروازهای بین المللی به ۱۷ هزار و ۵۷۶ پرواز رسید که رشد ۴ درصدی را نسبت به سه ماهه سال گذشته نشان می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در مجموع در سه ماهه سال ۹۰، ۹۶ هزار و ۶۸۴ پرواز و در سال ۹۱، ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ پرواز در کشور انجام شد که رشد ۶٫۴ درصدی داشته است.

رسولی نژاد مطالبات عمده شرکت فرودگاه ها را از سه شرکت هواپیمایی هما، ماهان و آسمان اعلام کرد و گفت: ۱۲۰ میلیارد تومان از کل بدهی برای این سه شرکت است و مبلغ کمی از تعدادی از ایرلاین های خارجی طلب داریم.

وی با بیان اینکه ۲ فضای ۸ هزار متری به سالن ترانزیت فرودگاه امام خمینی اضافه می شود، بیان کرد: هواپیمای ۶۵ پرواز در فرودگاه امام پارک می شود اما بصورت رسمی فقط ۴۸ جایگاه برای پارک هواپیما وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور در خصوص تعرفه دریافتی از هواپیماها، اظهار داشت: هر هواپیما به نسبت وزن تعرفه می پردازد اما هواپیماهای داخلی از ۴۰ درصد تخفیف در فرودگاه مهرآباد و ۸۰ درصد تخفیف در مناطق محروم برخوردار هستند.

 

 

    نظرات