روایت مدیر سابق وزارت بازرگانی از تاثیر تعزیرات بر اجاره‌بها

روایت مدیر سابق وزارت بازرگانی از تاثیر تعزیرات بر اجاره‌بها

http://www.bananews.ir/سوالی که طی چند روزگذشته در بین متقاضیان بازار اجاره واحدهای مسکونی باب شده و حتی خودشان با در نظر گرفتن احتمالات و تجربیات پاسخگوی پرسش‌های خود هستند، این مساله است که آیا سازمان تعزیرات با طرح تعزیراتی خود برای کنترل اجاره‌بها در بازار اجاره واحدهای مسکونی تاثیر مثبتی خواهد داشت؟ و با ایده و برنامه‌های جدید کارساز که بازار اجاره را بتواند در مشت خود بگیرد، فاز جدید نظارت را اجرا خواهد کرد؟

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) چند هفته گذشته مدیر سابق وزارت بازرگانی و مشاور ارشد اتحادیه املاک کشور درباره میزان موفقیت کنترل نرخ اجاره در بازار مسکن طی سال قبل توسط بازرسان سازمان تعزیرات به دنیای اقتصاد اظهار کرده بود: در دستورالعملی که وزارت راه‌‌وشهرسازی پارسال برای کنترل اجاره‌بهای تابستانی بازار مسکن تهران به وزارت دادگستری ارائه کرده بود میزان افزایش نرخ اجاره بین ۷ تا ۹ درصد اعلام شد که به نظر طرح ۱۰۰ درصد موفقی نبود چراکه بسیاری از مستاجران از نابسامانی نرخ‌های اجاره با وجود اجرای این طرح شاکی بودند.

با توجه به اظهارات محمدرضا اعوانی بعید به نظر می‌رسد که امسال هم سازمان تعزیرات در کنترل اجاره‌بها در بازار مسکن به طور فراگیر موفق باشد اگرچه میزان افزایش نرخ اجاره امسال بر اساس میزان تورم تا سقف ۱۵ درصد تعیین شده است.شناختی که مستاجران و بنگاهداران مسکن از موجران دارند حاکی از این خبر است که اکثر مالکان به قوانینی که مسوولان عنوان می‌کنند، اهمیتی نمی‌دهند و تنها در پی خواسته‌های خود هستند و سعی دارند نیاز خود را با نرخ‌های کاذب تامین کنند. اکنون اجرای طرح تعزیرات بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار شده است که از شنبه آینده اجرا شود و موجران نرخ اجاره واحدهای خود را نسبت به سال گذشته حداکثر ۱۵ درصد می‌توانند افزایش دهند.مشاور ارشد اتحادیه املاک کشور روزگذشته دراین باره به «دنیای اقتصاد» گفت: وظیفه حاکمیت در هر مجمعی این است که در مواقع لازم اعمال قدرت کند. حال که متقاضیان در بازار اجاره دوباره دچار تشنج شده‌اند وزارت راه‌وشهرسازی باید تدبیری برای حل این ماجرا در نظر بگیرد. میزان موفقیت طرح تعزیرات برای سال جاری شاید قطعی نباشد اما نسبی خواهد بود و از بار منفی در بازار اجاره مسکن خواهد کاست.

وی در ادامه تاکید کرد: اما مسوولان برای رفع و مهار هرگونه مشکل در بازار مسکن باید به طور علمی وارد ماجرا شوند نه به صورت مقطعی و گذرا. عدم ارائه راه‌حل‌های علمی از گذشته تا به امروز باعث شده تا تهران بخاطر رشد جمعیت به کلانشهر تبدیل شود و به همین خاطر کنترل ذره بینی بازار مسکن که به نوعی بازار عرضه کالا مصرفی محسوب می‌شود از توان مسوولان تا حدی خارج شود.

 

    نظرات