برنامه‌های آبرسانی به استان البرز

برنامه‌های آبرسانی به استان البرز

http://www.bananews.ir/امسال اعتباری معادل یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال صرف تاسیسات زیر بنایی آب و فاضلاب ۸۲ هزار واحد مسکونی مهر در قالب پنج طرح در استان البرز خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس حسین نوری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز با اعلام این مطلب افزود: همزمان با راه‌اندازی این تاسیسات، تعداد پنج تصفیه‌خانه فاضلاب با ۶۱۲ میلیارد ریال اعتبار در شهر‌های کرج، مهدی آباد، شهر جدید هشتگرد، شهرک ابریشم و اشتهارد نیز ساخته خواهد شد.

وی رقم اعتبارات ملی و استانی این شرکت در سال جاری را در مجموع ۲۵۳ میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد : این رقم نسبت به اعتبارات سال قبل از ۱۸ درصد رشد برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب البرز، اولویت‌های امسال این شرکت را تکمیل طرح‌های نیمه تمام و بهره‌برداری از تاسیسات مربوط به طرح‌های مسکن مهر عنوان کرد و افزود: به این منظور از ابتدای سال پیگیری‌های مقتضی برای اخذ اعتبارات مورد نیاز به عمل آمده است.

نوری در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی طرح‌های سال گذشته گفت: این طرح‌ها با توجه به اعتبارات تخصصی و نوع پیمان آنها از پیشرفت بالایی برخوردارند و در صورت اختصاص اعتبارات لازم پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال پروژه‌های تصفیه‌خانه آب کرج (مدول دوم) و تصفیه‌خانه فاضلاب مهدی‌آباد چهار باغ به بهره‌برداری برسد.

او در مورد تامین آب شرب مورد نیاز استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۸۷ درصد منابع تامین‌کننده آب استان از آبخوان‌ها و ۱۳ درصد از منابع آب سطحی استحصال می‌شود که به دلیل کاهش پتانسیل آب‌های زیر زمینی، استراتژی شرکت همواره اخذ تخصیص بیشتر از آب‌های سطحی بوده است.

به گفته وی، برای این منظور شرکت آب و فاضلاب استان در راستای این مهم سال گذشته با مساعدت مجموعه وزارت نیرو موفق به اخذ تخصیص جدید ۲۰ میلیون مترمکعب از آب سد کرج شد که با وارد شدن آن به شبکه‌های توزیع، درصد تامین آب استان از آب‌های زیر زمینی به ۷۸ درصد و آب‌های سطحی به ۲۲ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب البرز در این خصوص که چند درصد آب شرب کرج از سد‌های امیرکبیر و طالقان تامین می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر ۵ میلیون مترمکعب از ۱۶۵ میلیون مترمکعب (حدود ۳ درصد) نیاز آب سالانه کرج بزرگ از سد امیر کبیر تامین می‌شود که با مصوبه تخصیص جدید و ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله توسعه تصفیه خانه آب شماره یک، این مقدار در آینده نزدیک به ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.

به اظهار وی، همچنین با راه اندازی مدول دوم تصفیه‌خانه آب کرج، درصد تامین آب این شهر از سد طالقان به زودی از ۹ درصد کنونی به ۲۱ درصد ارتقا خواهد یافت.

نوری، ساخت مخازن ذخیره با حجم بیش از ۵۰ هزار مترمکعب، حفر و تجهیز ۱۸ حلقه چاه در سال گذشته، اخذ مجوز در ارتباط با افزایش اعتبارات طرح آبرسانی به کرج بزرگ از ۲۸۵ به یک هزار و ۴۰ میلیارد ریال و اخذ تخصیص جدید آب از سد کرج به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب همراه با ۱۰ میلیون مترمکعب در سال از محل تخصیصی‌های جدید آب زیرزمینی دشت تهران – کرج در برنامه پنجم توسعه را از دیگر اقدامات انجام شده به این منظور دانست.

نوری در جواب این پرسش که آب شرب استان از نظر بهداشتی در چه وضعیتی قرار دارد و برای تعویض شبکه‌های فرسوده و آلودگی‌های احتمالی چه تدابیری اندیشیده شده است، اظهار کرد: طبق نتایج آزمایشات کیفی و گزارش مراکز بهداشتی استان، درصد مطلوبیت نمونه‌های میکروبی آب ۶/ ۹۸ درصد است که در سطح مطلوب استانداردهای کشور قرار دارد و جای هیچگونه نگرانی نیست.

وی تصریح کرد: به رغم این، شرکت آب و فاضلاب برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید و ارتقای سطح کیفی خدمات، مبادرت به بهره‌گیری از جدیدترین شیوه سالم‌سازی آب با استفاده از دستگاه‌های گندزدایی به روش الکترولیز نمک طعام در شهر جدید هشتگرد و با ظرفیت گندزدایی ۳۰۰ لیتر در ثانیه کرده که به لحاظ استفاده از این تکنولوژی، استان البرز دومین استان در سطح کشور است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب البرز در ارتباط با تعویض شبکه‌های فرسوده و مخازن فلزی هوایی در سطح استان، یاد آور شد: شرکت سالانه حدود ۱۰۰ کیلومتر از دو هزار و ۶۴۱ کیلومتر شبکه توزیع آب موجود در سطح استان را اصلاح و بازسازی می‌کند.

به گفته وی، برای ارتقای کیفیت خدمات به مشترکان در این راستا امسال اعتباری معادل ۴۶ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که صرف اصلاح شبکه توزیع آب در شهر‌های این استان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز به تعداد انشعاب‌های واگذار شده در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال ۹۰ تعداد ۴۴ هزار و ۳۰۰ واحد انشعاب در سطح استان واگذار شده که نسبت به سال ۸۹، حدود ۷۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته وی بر اساس تدابیر اتخاذ شده و بودجه مصوب امسال نیز تعداد ۴۳ هزار و ۲۹۶ انشعاب جدید واگذار خواهد شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در سه سال اخیر با همکاری و تعامل ایجاد شده با شهرداری کلانشهر کرج، مقدار شبکه جمع‌آوری فاضلاب از ۲۲۰ کیلومتر به حدود ۵۴۰ کیلومتر افزایش یافت.

همچنین از محل اعتبارات فاینانس در حال حاضر مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کرج با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش، در حال اجرا است.

به گفته او، افزایش اعتبار طرح فاضلاب کرج بزرگ از ۹۲۰ میلیارد ریال به چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال (اخذ ماده ۲۱۵) از دیگر اقدامات شاخص شرکت در این خصوص است که به پیشبرد طرح‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب البرز در خصوص طرح فاضلاب شهرهای نظرآباد، محمدشهر، طالقان و کمال شهر، بیان کرد: با توجه به مصوبات سفر سوم ریاست‌جمهوری به استان البرز، مطالبات فاضلاب شهر‌های یاد شده در دست انجام است که با توجه به پیشرفت آنها، پس از تصویب و تامین اعتبارات لازم، عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

مدیرعامل آبفا با اشاره به مصوبات سفر‌های ریاست‌جمهوری به استان البرز تعداد آنها را شش مصوبه عنوان کرد و گفت: در سفر اول پنج هزارو ۱۶۷ میلیون ریال برای اصلاح حدود ۱۸ هزار متر شبکه آب، احداث ۱۱۰۰ متر خط انتقال، تکمیل یک مخزن ۲۰۰۰ مترمکعبی در رجایی شهر و حفر یک حلقه چاه اختصاص یافت که کلا جذب و همه اهداف محقق شده است.

 

 

    نظرات