دومین بنای خشتی جهان در معرض نابودی است

دومین بنای خشتی جهان در معرض نابودی است

http://www.bananews.ir/قائم مقام انجمن حفاظت از میراث‌فرهنگی اصفهان گفت: قلعه قورتان به عنوان دومین بنای خشتی جهان پس از ارگ بم در معرض نابودی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسین یقینی در گفتگو با مهر اظهار داشت: قلعه قورتان که در ۱۲۰ کیلومتری اصفهان به سمت شرق در کنار تالاب گاوخونی قرار دارد، به عنوان دومین بنای خشت و گلی پس از ارگ بم از نظر قدمت تاریخی در دنیا مطرح بوده است.

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: استفاده نامناسب برخی از ساکنان محل، تردد خودروهای سنگین و عدم مرمت مستمر این بنای چهار و نیم هکتاری که به طور کامل از خشت و گل ساخته شده در معرض خطر قرار داده است.

وی با بیان اینکه در این اثر تاریخی عظیم که قدمتی بیش از هزار سال دارد، هنوز تعدادی خانواده در آن سکونت دارند، گفت: با توجه به سابقه تاریخی و وضعیت موجود ارگ تاریخی روستای قورتان که هر سال مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی فراوانی قرار می‌گیرد قول‌هایی برای ساماندهی می‌شود این بنای عظیم داده شده که امیدواریم به سرنوشت تعمیرات طولانی مدت دیگر بناهای تاریخی مانند عالی‌قاپو و عمارت هشت‌بهشت دچار نشود.

یقینی با اشاره به تخریب مناره شعیا که در محل امامزاده اسماعیل اصفهان قرار داشت، گفت: این مناره که بر روی مزار حضرت شعیا (ع) پیامبر بنی‌اسرائیل قرار داشت هنگام تعمیر امام‌زاده که بدون اطلاع مسئولان میراث فرهنگی استان تخریب شده است.

وی تاکید کرد: از این گونه آثار که با بی‌توجهی در معرض تخریب هستند، در شرق اصفهان به قدری فراوان است که من تصور می‌کنم کارشناسان میراث نیز از آن بی‌خبرند.

این کارشناس میراث فرهنگی تصریح کرد: بسیاری از آثار تاریخی اصفهان در معرض تخریب هستند که دلیل این موضوع را می‌توان علاوه بر بی‌توجهی مسئولان در بودجه اندکی که به میراث فرهنگی اصفهان اختصاص یافته جستجو کرد.

وی افزود: گرچه می‌توان گفت همین بودجه اندک نیز به درستی مدیریت نمی‌شود اما این نکته را نیز نباید از نظر دور نگه داریم که اصفهان اکنون به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام مطرح است و نیازمند توجه ویژه و اختصاص بودجه بیشتر برای حفظ و مرمت آثار تاریخی از سوی اداره کل میراث فرهنگی است.

 

 

    نظرات