گزارش از آخرین وضعیت جنگل ابر؛ اما همه واقعیت این نیست که می‌گویند...

گزارش از آخرین وضعیت جنگل ابر؛ اما همه واقعیت این نیست که می‌گویند...

http://www.bananews.ir/کناره‌های جاده تا چشم کار می‌کند، بیابان است و کویر اما هر جا جرعه آبی از دل این کویر جوشیده، بهشتی از دل آن سر برآورده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  از بسطام بایزید تا جنگل ابر و از آنجا تا آسمان خدا راهی نیست.

همین که به سمت روستای ابر می‌پیچی و هر چه از سراشیبی روستای ابر بالاتر می‌روی، به وضوح احساس می‌کنی که پله پله به ملاقات خدا نزدیکتر می‌شوی، هر چه بیشتر می‌روی، ابرها نیز گویی به استقبال تو پایین‌تر می‌آیند، انگار کمی آن طرف‌تر، آسمان، سفره سفید ابری‌اش را در پیش چشمهای تو گسترده است. از روستای ابر تا جنگل، صدای پای آب است و تلاقی موسیقی چشمه ساران و آواز پرندگان و باد بازیگوش که بر تار برگها زخمه می‌کشد و البته گه گاه صدای گلوله‌ای...

همین ۲ ماه پیش که به آنجا رفتم، درست در روزهایی که بهار اصرار داشت جامه سپید برفی‌اش را از تن بیرون نکشد ...

پیش از ما نم نم باران، صحرا را شسته بود و به قول بایزید عشق باریده بود

بعد از ۲ بار به بیراهه زدن، راه خاکی جنگل ابر را که پی گرفتیم، جلوتر یک لندرور و پیرمردی که کلاهش را تا لب گوشهایش پایین کشیده بود، پیدا بود. اسلحه‌اش را نه تنها پنهان نکرد که لوله‌اش را در مشت چرخاند، رد جنگل ابر را از او گرفتم و پرسیدم، شما شکاربان هستید؟ لوله تفنگش را دوباره جابجا کرد و گفت: نه برای شکار آمده‌ایم...

از او می‌پرسم شکار چه؟ می‌گوید کپک، بلدرچین، پرندگان و ... با خودم می‌گویم بیچاره کپکها، بیچاره پرندگان، بیچاره تفنگها که به شکار صدا ناچارند...

شکارچی گفت: بهتر است جلو نروید، جاده در اثر باران لیز شده و با این خودرو نمی‌توانید جلوتر بروید.

از دور حجم ابرها که بر گرد کوه حلقه زده‌اند، صحنه تماشایی و تابلوی بی‌نظیری را جلو چشمانمان قرار می‌دهد، کوه، چونان آهن ربایی ابرها را به سمت خود کشیده است و درختها گویی به سمت آسمان به قنوت ایستاده‌اند...

حالا چند روزی است که می‌گویند تعدادی از درختانی که در سایه سارشان نشستم و کمی به سکوت گوش کردم، دیگر نیستند و همین بهانه‌ای می‌شود تا به حرمت آن درختها و چشمه‌ها که خستگی راه را در زلال‌شان شستم، دست به قلم ببرم و با مدیران مسئول به گفت‌وگو بنشینم....

کارشناسان معتقدند: جنگل ابر از جنگلهای هیرکانی و از بقایای دوران سوم زمین شناسی است.

این جنگل منحصر به فرد در حقیقت مرز بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی است و ارتفاع زیاد از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما، پوشش گیاهی متنوع، طبیعت بکر و دست نخورده و تعدد چشمه ساران از مهمترین شاخصه‌های این جنگل است.

این جغرافیای خاص که دو منطقه کم ارتفاع و مرتفع را بطور توأمان کنار هم قرار داده، منجر به شکل‌گیری پدیده کم‌نظیری در طبیعت جنگل ابر شده است و این جنگل در محلی واقع شده که از ضخامت کوههای البرز کاسته شده و به واسطه مجاورت دو ناحیه کم فشار و پر فشار ابرهای گرفتار در پشت این دیواره از لابه لای دره‌ها به سمت جنوب سرازیر شده و جنگلی از ابرهای متراکم را بر فراز درخت های جنگل ابر می‌نشاند...

مدیران مسئول استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به اتفاق، قطع گسترده درختان را انکار می‌کنند، اما از لابه لای گفتگوی آنها می‌توان پی برد که همه واقعیت این نیست که می‌گویند...

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان: رسانه ها به دنبال بلوا و هیاهو هستند

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان با بیان اینکه در حوزه کاری من جنگلی وجود ندارد، گفت: رسانه‌ها به دنبال بلوا و هیاهو هستند و ۶ سال است به شایع قطع درختان در جنگل ابر دامن می‌زنند.

رجب قربانپور با انتقاد از رسانه‌ها و برخی دست‌اندرکاران حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، افزود: منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست کاملأ در جریان طرح موسوم به جاده جنگل ابر قرار دارند.

وی با بیان اینکه ما قرار نیست، راهی بسازیم، گفت: این طرح مصوبه هیأت دولت است و رئیس جمهوری، استاندار گلستان را مسئول این طرح قرار داده و از آنجا که جنگل ابر نیز در حوزه استحفاظی استان گلستان است، استاندار گلستان نیز پاسخگو خواهند بود.

وی با بیان اینکه شما رسانه‌ها به دنبال این هستید که این طرح را به زور متوقف کنید، گفت: جنگل ابر هیچ ارتباطی به حوزه استحفاظی ما ندارد و روستای شیرین‌آباد جزءعلی‌آباد و علی‌آباد در حوزه استان گلستان قرار دارد.

وی ادامه داد: جنگل ابر از نظر حفاظت محیط زیست و منبع طبیعی در حوزه استان سمنان قرار دارد، ولی از نظر راه‌سازی در حوزه استحفاظی این استان قرار ندارد.

قربانپور همچنین از قطع درختان در جنگل ابر به عنوان دروغ و شایعه یاد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان: عملیات راه‌سازی در جنگل ابر در حوزه استحفاظی سمنان بدون قطع حتی یک درخت انجام گرفته است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز قطع هر گونه درخت در جنگل ابر را انکار کرد.

حمید ظهرابی با بیان این مطلب، افزود: عملیات راه‌سازی در جنگل ابر در حوزه استحفاظی استان سمنان بدون قطع حتی یک درخت انجام گرفته و قطع گسترده درختان این جنگل، واقعیت ندارد.

وی اضافه کرد: ساخت جاده در حوزه استحفظی استان گلستان به دلیل شیب زیاد با مشکلاتی مواجه بوده، اما بعید به نظر می‌رسد این مشکل منجر به قطع درختان جاده منتهی به جنگل ابر شود.

وی با بیان اینکه جنگل ابر در حوزه استان گلستان است و اطلاع دقیقی از وضعیت راه‌سازی در این جنگل ندارد، گفت: این جنگل از نظر مدیریت منابع طبیعی در حوزه استان سمنان است و بحثهایی که پیرامون قطع درختان در جنگل مطرح شده نه در حوزه سمنان که در حوزه استان گلستان است.

ظهرابی در پاسخ به این پرسش که اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با توجه به حساسیت و اخباری که رسانه‌ها در روزهای اخیر پیرامون این جنگل منتشر کرده‌اند، چه اقدامی انجام داده است، گفت: حساسیت مسئولان نیز در این مورد زیاد است و در استان سمنان با برنامه‌ها، هماهنگی و نظارتی که داشته و داریم، بدون شک در عملیات راه‌سازی در این جنگل هیچ‌گونه قطع درختی نداشته و نخواهیم داشت.

وی همچنین به ایسنا گفت: در روزهای اخیر نیز بررسی‌های لازم انجام گرفته و در حوزه استان سمنان در محدوده جنگل ابر هیچ‌گونه قطع درختی نداشته‌ایم.

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان: تا کنون گزارشی مبنی بر قطع درختان جنگل ابر نداشته‌ایم

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: در حوزه استحفاظی استان سمنان هیچ‌گونه فعل و انفعالات و عملیات راه‌سازی یا چیز دیگری در محدوده جنگل ابر انجام نگرفته است و قطع درختان در جنگل ابر صحت ندارد.

ابوالفضل صیادجو  افزود: اگر قرار باشد، جاده‌ای در این محدوده احداث یا ترمیم شود، بدون شک با نظارت منابع طبیعی استان انجام خواهد گرفت و تا این لحظه هیچ‌گونه عملیات و اتفاقی در حوزه جنگل ابر و در حوزه استان سمنان نیفتاده است.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی منابع طبیعی استان سمنان ادامه داد: جنگل ابر در حوزه منابع طبیعی استان سمنان قراردارد و همکاران قرقبان ما به صورت ۲۴ ساعته در حوزه‌های منابع طبیعی حضور داند و با حساسیت و بطور روزانه از جنگل ابر بازدید و بر آن نظارت دارند.

صیادجو افزود: گشت زنی قرق‌بانان منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بطور مستمر و مداوم انجام می‌شود و تا کنون گزارشی مبنی بر قطع درختان جنگل ابر نداشته‌ایم.

وی همچنین گفت: به دنبال پیگیری رسانه‌ها و شایعات مطرح شده پیگیری‌های لازم در حوزه منابع طبیعی استان انجام و به صراحت اعلام شد که هیچ‌گونه اتفاقی در جنگل ابر نیفتاده است.

صیادجو همچنین با اشاره به حساسیت این اداره کل در پاسداری از منابع طبیعی و اراضی ملی در حوزه استحفاظی استان گفت: بطور روزانه این مهم رصد می‌شود و در صورت هرگونه آسیبی به منابع طبیعی و از جمله جنگل ابر بطور قاطع اقدامات قانونی انجام می‌شود. اگر چه همه مسئولان در همه نهادها و مردم نیز نسبت به این مهم حساسیت دارند و به درستی از منابع طبیعی حفاظت بعمل خواهد آورد.

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی استان گلستان: مدارک و شواهد عدم قطع گسترده درختان جنگل ابر که در رسانه‌ها مطرح شده، موجود است

همچنین مدیر روابط عمومی منابع طبیعی استان گلستان نیز با بیان اینکه عملیات را‌ سازی در جنگل ابر بر اساس مصوبه دولت و زیر نظر استاندار گلستان انجام می‌شود، گفت: به هیچ وجه اخباری که پیرامون قطع گسترده در درختان این جنگل در رسانه‌ها مطرح شده، صحت ندارد و مدارک و شواهد آن نیز موجود است.

ناصری افزود: هر گونه اطلاع رسانی پیرامون جنگل ابر به استانداری و شخص استاندار گلستان محول شده است و وی نیز بطور کامل بر عملیات انجام گرفته نظارت کامل دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به بازدید خود از این جنگل ابر، مشاهدات عینی خود را پیرامون قطع احتمالی درختان بیان کند، گفت: نمی‌توانم مشاهدات خود را بگویم، اما همین قدر می‌توانم بگویم که به هیچ وجه قطع گسترده درختان در این جنگل صحت ندارد.

وی همچنین گفت: این جنگل در حوزه استحفاظی در استان سمنان و گلستان قرار دارد.

رئیس شورای اطلاع رسانی استان گلستان: رسانه ها دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند

رئیس شورای اطلاع رسانی استان گلستان و مدیر روابط عمومی استانداری گلستان با بیان اینکه برخی رسانه‌ها دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند، گفت: احداث جاده ابر، مصوبه دولت و از مطالبات مردم است.

حسین عاشور با اشاره به اخبار رسانه‌ها و مطبوعات مبنی بر قطع گسترده درختان جنگل ابر، اظهار کرد: از تعداد دقیق درختان قطع شده اطلاعی ندارم ولی مطمئنأ این اعدادی که مطبوعات و رسانه‌ها عنوان می‌کنند، واقعیت ندارد.

وی افزود: احداث راه جاده ابر از مصوبات دور اول سفر رئیس جمهوری به استان گلستان است و این مصوبه کاملأ کارشناسی شده و با حضور و هماهنگی مسئولان مرتبط و از جمله منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست به تصویت رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر احداث جاده ابر و عملیاتی کردن مصوبه دولت در حال انجام است، اظهار کرد: این مصوبه با هماهنگی همه مسئولین مرتبط و نماینده ویژه رئیس جمهوری و با هماهنگی محیط زیست انجام می‌شود و طی آن هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نشده و نمی‌شود.

مدیر روابط عمومی استانداری گلستان ادامه داد: همان‌طور که معاون استاندار نیز طی مصاحبه‌ای اعلام کرد، قطع گسترده درختان واقعیت ندارد و اجرای مصوبه دولت با هماهنگی دستگاههای ذیربط انجام می‌شود.

گزارش از: هوشنگ حبیبی بسطامی

 

    نظرات