نشست کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری

نشست کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری

http://www.bananews.ir/نشست کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری ۱۲ تا ۱۴ تیر ماه در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجید کیان‌پور اظهار کرد: در اجلاس سران کشورهای جهان در سال ۲۰۰۵ مقرر شد که اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی مناطق مختلف جهان شامل منطقه آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا و اقیانوسیه با هدف دستیابی به توسعه پایدار تا سال ۲۰۲۰ با هدف هماهنگی و اتخاذ رویکرد واحد بین کشورهای یک منطقه در رویارویی با مسائل وچالش‌های موجود تشکیل شود.

کیان‌پور با بیان این‌که در نخستین اجلاس در دهلی نو که سال ۲۰۰۶ برگزار شد مسکن و اسکان مورد بحث قرار گرفت‌، افزود: کارگروه‌های این اجلاس در پنج محور برنامه‌ریزی و مدیریت شهری و روستایی به ریاست هند، بهسازی مناطق نابسامان شهری با ریاست جمهوری اسلامی ایران، تامین منابع مالی و شیوه‌های تامین مسکن به ویژه کم درآمدها با ریاست جمهوری کره، توسعه شهرنشینی پایدار با محدودیت سوانح با ریاست جمهوری اندونزی و تحقق اهداف توسعه هزاره در زمینه آب و فاضلاب تشکیل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در راستای سیاست‌های دولت و اهداف اصلی کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری در جهت اجرایی کردن بندهای برنامه اجرایی اجلاس تهران و نیز سولو در اندونزی اقدامات گسترده‌ای همچون اجرای پروژه‌های متعدد زیرساختی، آموزشی، بهداشتی و ... در سکونتگاه‌های غیر رسمی و ترویج رویکردهای مشارکتی بهسازی سکونتگاه‌های شهری به ویژه رویکردهای مردم محور را انجام داد.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری همچنین خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی و نهادی شامل ارتقای صنایع دستی و توانمندسازی شاغلان صنایع و هنر در سکونتگاه‌های غیر رسمی و نیز اجرای برنامه‌های آموزشی برای شهرداری‌ها و حمایت از تشکیل دفاتر خدمات بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی شهری در محلات مختلف همچنین تدوین و اجرای سیاست‌های نوین مسکن در قانون مسکن برای اقشار کم در‌آمد و ارائه تسهیلات بانکی جهت نوسازی در بافت‌های فرسوده از دیگر اقدامات کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری است.

وی به عنوان رییس کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری گفت: برگزاری موفق این نشست برای ایران در راستای عرضه کردن تجارب ملی ارزنده ایران و تبادل این دانش وتجربیات با سایر کشورها و نیز برقراری ارتباطات مرتبط با مناطق نابسامان شهری کشورهای منطقه از طریق کارگروه منطقه‌ای به دست خواهد آمد.

کیان‌پور از استانداردسازی شاخص‌های شناسایی سکونت گاه‌های نابسامان شهری، تشیکل بانک اطلاعاتی مربوط، سیاست‌های کشورهای منطقه برای پیشگیری ساماندهی و بهسازی سکونت‌گاه‌های نابسامان شهری و شیوه‌های تامین منابع مالی به منظور بهسازی بافت‌های نابسامان شهری به عنوان محورهای نشست منطقه‌ای کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا و اقیانوسیه نام برد.

در این نشست آیینی عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: آنچه در طرح تفصیلی تهران برای بافت فرسوده آمده است در صورت اجرای دقیق رونق حوزه مسکن را در پی دارد.

وی با بیان این‌که باید در نوسازی بافت‌های فرسوده مالکیت محور باشیم، گفت: در نوسازی بافت‌های فرسوده به تدریج باید از نوسازی پلاکی به بلوکی و محله‌ای برسیم. این فضا در طرح‌های نوسازی و بهسازی طرح‌های در حال انجام فراهم شده است.تا نشانه‌های سکونت‌گاهی مناسبی فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر شرایط کار طبق آنچه که در طرح تفصیلی آمده است مهیا شود به فعالان این حوزه تا سه طبقه تراکم تشویقی تعلق میگیرد. در طرح‌های بهسازی در شهرهای دیگر نیز امتیازاتی از این دست و حتی بیشتر پیش‌بینی شده است. اما هنوز اطلاع‌رسانی لازم صورت نگرفته است.

 

    نظرات