تخلفات هماهنگ در ساخت‌و‌سازهای تهران

تخلفات هماهنگ در ساخت‌و‌سازهای تهران

http://www.bananews.ir/اعضای شورای شهر تهران با انتقاد از نبود ابزار کارآمد برای برخورد با تخلفات ساختمانی از گسترده شدن نوعی از تخلفات ساختمانی با عنوان «تخلفات هماهنگ شده» خبر دادند که ۹۵ درصد از ساخت و ساز‌های سطح شهر را شامل می‌شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با ارائه آمار جدیدی از تخلفات ساختمانی اعلام کرد: تنها ۵ درصد از ساخت و سازها براساس پروانه صادره به اتمام می‌رسند و در مواردی باقی پروانه‌ها با هماهنگی منطقه با تخلف صادر می‌شوند.

گرچه مدیران شهری با اجرای طرح تفصیلی جدید از کاهش احتمال بروز تخلفات ساختمانی خبر می‌دهند، اما روز گذشته اعضای شورای شهر تهران بخش جدیدی از پرونده تخلفات ساختمانی را با عنوان «تخلفات هماهنگ شده با شهرداری مناطق» باز کردند و به طور تلویحی به نوع تخلفات غالب در سطح شهر اشاره کردند که به دلیل هماهنگی با نواحی، کاهش و مقابله با آنها امکان‌پذیر نیست.

برخی از اعضا ابزار مورد استفاده برای کاهش تخلفات ساختمانی از جمله استفاده از «پلیس ساختمان» را موثر ندانستند و همچنان آمار پرونده‌های ارسالی به کمیسیون ماده ۱۰۰ را بالا عنوان کردند.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، به عنوان یکی از منتقدان عملکرد حوزه مقابله با تخلفات ساختمانی معتقد بود: یکی از دلایل کاهش نیافتن تخلفات در سطح شهر این است که شرکت‌هایی مثل شرکت شهربان که برای کاهش تخلفات ساختمانی ایجاد شده‌اند، اختیارات چندانی ندارند و قدرت برخورد با تخلفات هماهنگ شده از آنها گرفته می‌شود.

به گفته حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه و عمران، تخلفات ساختمانی دو دسته‌اند. دسته اول تخلفاتی که با هماهنگی مناطق انجام می‌شود و ۹۵ درصد از ساخت‌وسازها به این دسته تعلق دارند و دسته دوم تخلفاتی هستند که بدون هماهنگی مناطق انجام می‌شوند. در واقع سازندگانی که بدون هماهنگی مناطق ساخت‌وساز انجام می‌دهند و مرتکب تخلف می‌شوند یک شبه به آنها شبیخون می‌زنند و از آنها زهر چشم می‌گیرند، او ادامه داد: آمار جدیدی از تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ نداریم، اما شواهد نشان می‌دهد که تخلفات کم نشده است و حتی در مواردی تخلفات در منطقه حل می‌شود.

مردم عادی هم تخلفات را تشخیص می‌دهند

پروین احمدی نژاد دیگر عضو شورای شهر نیز در انتقاد از عملکرد مدیران شهری در حوزه کاهش تخلفات ساختمانی گفت: اگر از شمال تا جنوب شهر با چشم غیر مسلح از ساختمان‌ها بازدید کنیم می‌توانیم به وضوح تخلفات ساختمانی را ببینیم.

 

 

    نظرات