پایان حباب در بخش مسکن؟

پایان حباب در بخش مسکن؟

http://www.bananews.ir/دیروز با شروع به کار سامانه اعلام قیمت مرجع، مشخص شد که تقریبا در همه مناطق تهران، قیمت‌ پیشنهادی مسکن مترمربعی ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت مرجع است و در برخی از فایل‌ها، این فاصله به یک میلیون تومان هم می‌رسد. این فاصله به این معنی است که آپارتمان‌های در نوبت فروش در بنگاه‌های املاک شهر تهران ۳۰ درصد گران‌تر از آپارتمان‌هایی که در بهار گذشته به فروش رفته، قیمت‌گذاری شده‌اند! استقبال از سامانه hmi.mrud.ir در روز گذشته به قدری بود که از بعدازظهر ورود به آن غیرممکن شد. متقاضیان مسکن طرفداران عمده این سامانه محسوب می‌شوند. روز گذشته با شروع به کار سامانه «اعلام قیمت مرجع» در بازار معاملات مسکن تهران، فعالیت مشاوران‌املاک در نقاط مختلف شهر برای چند ساعتی با رکود مطلق مواجه شد، به طوری که تعداد مراجعه‌کننده‌ها چه خریدار و چه فروشنده به بنگاه‌ها به طرز عجیبی افت کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این دو گروه دیروز ترجیح دادند برای اولین بار در تاریخ معاملات مسکن از ابزاری غیر از مشاوران ‌املاک برای اطلاع از قیمت‌‌ها بهره ببرند. در ساعات اولیه صبح دیروز انتشار اینترنتی قیمت مرجع آپارتمان‌های مسکونی تهران توانست دست گروهی از دلالان ملکی پایتخت که با استفاده از شگردهای رایج، قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان‌ها را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از ارزش حقیقی تعیین می‌کنند را رو کند. این سامانه دیروز با اعلام قیمت آپارتمان‌هایی که طی ۷ ماه گذشته در تهران فروخته‌شده است، توانست به ۱۵ هزار جست‌وجوگر بازار مسکن، ارائه سرویس کند که البته با توجه به ناتوانی سرور مرکزی این سامانه در پاسخ به مابقی مراجعه‌کنندگان مقرر شده از امروز، سامانه با توانایی اینترنتی بیشتری، قیمت‌های مرجع را به متقاضیان مسکن اعلام کند.

سامانه «اطلاعات بازار مسکن» با آدرس متفاوت اینترنتی قابل دسترس است. حروف www در ابتدای آدرس این سامانه به کار گرفته نشده است که البته وزارت راه‌وشهرسازی در چند روز آینده به احتمال خیلی زیاد این خلأ را رفع خواهد کرد.

از روز گذشته سامانه hmi.mrud.ir برای بازار مسکن تهران از طرف وزارت راه‌وشهرسازی راه‌اندازی شده و در این سامانه، قیمت مرجع برای خرید و فروش‌های تابستانی املاک مسکونی، به سه طرف فعال در بازار شامل خریدار و فروشنده و مشاور املاک سرویس رایگان ارائه می‌کند.

به این ترتیب بازار مسکن تهران از دیروز علاوه بر وجود «قیمت‌پیشنهادی» که مالک یک آپارتمان فروشی یا مشاور‌املاک آن را تعیین و اعلام می‌کند، به یک گزینه قیمتی جدید تحت عنوان «قیمت مرجع» نیز مجهز شده که در قالب این گزینه، ارزش آپارتمان‌هایی که طی ماه‌های اخیر معامله ‌شده‌اند را به بازار اعلام عمومی می‌کند.

تقریبا در همه مناطق تهران، قیمت پیشنهادی مترمربعی ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت مرجع است که در برخی از فایل‌ها، این فاصله به یک میلیون تومان هم می‌رسد. این فاصله به این معنی است که آپارتمان‌های در نوبت فروش در بنگاه‌های املاک شهر تهران حدود ۳۰ درصد گران‌تر از آپارتمان‌هایی که در بهار امسال به فروش رفته، قیمت‌گذاری شده‌اند! سامانه‌ «قیمت‌مرجع» اگر این فاصله را نمایش نمی‌داد، طرف تقاضا در بازار با بی‌اطلاعی کامل از قیمت‌گذاری‌های کاذب، به راه قدیمی خود ادامه می‌داد. اکنون ورود به این سامانه به مرحله مقدماتی پروسه جست‌وجو و خرید مسکن در تهران تبدیل شده و همه متقاضیان می‌توانند با یک دسترسی اینترنتی ساده به داخل سامانه، قبل از هرگونه مراجعه فیزیکی به بنگاه‌های املاک، ابتدا سطح قیمت‌های رسمی را شناسایی کرده و سپس با اطلاع از آن، برای چانه‌زنی بر سر کاهش قیمت‌پیشنهادی، روانه بازار شوند.

چگونه از سامانه قیمت بگیریم؟

گزارش «دنیای‌اقتصاد» از جزئیات سامانه «اطلاعات بازار مسکن» که در آن «قیمت‌مرجع» توسط دولت به نمایش گذاشته شده است، حاکی است: کاربر بعد از ورود به سامانه با سه گزینه «نقشه»، «جست‌وجوی قیمت» و «جست‌وجوی ملک» روبه‌رو می‌شود. با ورود به گزینه نقشه، بعد از اعلام منطقه و محل مورد جست‌وجوی متقاضی، نقشه شهر تهران به نمایش درمی‌آید و برحسب موقعیت کلیک روی نقشه، جدول قیمت‌ آپارتمان‌هایی که طی ماه‌های اخیر در آن محل فروخته شده، برای کاربر نمایش داده می‌شود. در گزینه جست‌وجوی قیمت نیز کاربر با وارد کردن منطقه و محل و حتی انتخاب زمان فروش آپارتمان می‌تواند به لیست همه واحدهایی که در آن زمان مشخص فروخته‌شده‌اند دسترسی پیدا کند.

در گزینه جست‌وجوی ملک که با دو گزینه دیگر متفاوت است، کاربر می‌تواند با واردکردن قیمت مدنظرش و همچنین محله موردنظر خود به لیست آپارتمان‌هایی که در یک دوره مشخص با آن قیمت، فروخته شده است دسترسی پیدا کند.

در جداولی که این سامانه به نمایش می‌گذارد، قیمت کل، قیمت مترمربع، سال ساخت، گروه سنی ملک شامل نوساز، تازه‌ساز، کهنه‌ساز و کلنگی و همچنین منطقه و محله ملک معرفی می‌شود.

    نظرات