خط آهن بر پیکر قم

خط آهن بر پیکر قم

http://www.bananews.irهر روز که صدای سوت قطار به گوش می‌رسد داغ خانواده‌هایی که عزیزانشان را بر اثر برخورد این غول آهنی از دست داده‌اند تازه می‌شود. نمونه‌اش خانواده مردی که کر و لال بود و صدای سوت‌های ممتد قطار را نشنید و بی‌محابا به سراغ مرگ رفت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) صحنه‌های دیگری از این گونه حوادث در محدوده شهر قم رخ داده است که مسئولان راه آهن، علت آن را خودکشی یا معتاد بودن شخص متوفی می‌دانند اما کودکان، زنان و سالمندان زیادی هستند که هر روز از خط آهن می‌گذرند و خطر برخورد غول‌های آهنین در کمین آنها نشسته است.

مهناز قاسمی، زن خانه‌داری که دو فرزند ۳ و ۷ ساله دارد از نگرانی خود و همسرش در مورد خطرات عبور قطار از داخل شهر گفت: وقتی صدای حرکت قطار به گوش می‌رسد تمام وجودم را ترس و وحشت فرا می‌گیرد. می‌ترسم از روزی که خدای ناکرده مشکلی برای بچه‌های من یا همسایه به وجود آید.

وی اظهار کرد: محله‌ای که ما در آنجا زندگی می‌کنیم (یزدانشهر) محله پرجمعیتی است که کودکان بسیاری در نزدیکی خط آهن بازی می‌کنند و هر روز که قطار از این محله می‌گذرد خانواده‌ها نگران جان فرزندانشان هستند، چون هیچ دیواری در حریم خط آهن وجود ندارد.

صدای ناهنجار رهاورد قطار

علی کرم فراهانی که در منطقه نیروگاه زندگی می‌کند از سر و صداهای ناهنجار قطار گلایه کرد و گفت: قطارهایی که از داخل شهر عبور می‌کنند به خصوص قطارهای باری آرامش و آسایش ما را از بین برده‌اند.

وی ادامه داد: مشکلاتی که خط آهن برای شهروندان ایجاد کرده است باعث شده بسیاری از همسایه‌های ما از این محل کوچ کنند، اما با توجه به اینکه خانه‌هایی که در نزدیکی خط آهن وجود دارند ارزش کمتری نسبت به واحدهای دیگر مناطق دارند ما نمی‌توا‌نیم با فروش این خانه، در جای دیگری یک خانه تهیه کنیم بنابراین مجبوریم مشکلاتی که قطار برای ما ایجاد می‌کند را تحمل کنیم.

مشکلات شهروندان در حالی است که با تفکیک مدیریت راه آهن قم از استان مرکزی، بارقه امید برای برطرف شدن این مشکلات دمیده شده، اما هر چند که در گفته‌های اولین سرپرست اداره کل راه آهن استان فعالیت‌های خوبی برای حل مشکلات شهروندان انجام شده، ولی مشکلات ساکنان مجاور خط آهن همچنان وجود دارد.

فرشاد زادخور از این مشکلات به عنوان یک معضل اجتماعی یاد کرد و گفت: ماموریت راه آهن، فنی و مهندسی است و برای برطرف کردن این معضل، دستگاه‌هایی که رویکرد اجتماعی دارند و نیازهای اجتماعی را احساس می‌کنند باید راه آهن را کمک کنند و با این اداره کل هم افزایی بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات ساکنان اطراف خط آهن نیاز به انجام کارهای فرهنگی زمان‌بر و پرهزینه است، اظهار کرد: در همه جای جهان راه آهن به راحتی از داخل شهر عبور می‌کند اما به نسبت کشور ما دچار خسارت نمی‌شوند.

وی به تجربه عبور قطار از داخل شهرهای تهران، بهشهر و... اشاره کرد و گفت: در اهواز بهترین نقطه شهر در مسیر راه آهن قرار دارد ولی مردم آنجا مشکل خاصی ندارند ولی در قم به خاطر حضور غیربومی‌ها و زائران، بسیاری از مسائل رعایت نشده است.

مردم مانع دیوارکشی هستند

مشکلات و آسیب‌های عبور قطار از داخل شهر در حالی است که سرپرست راه آهن استان، مردم را مانع دیوارکشی اطراف خط آهن می‌‌داند.

وی گفت: مطالعات دیوارکشی اطراف خط آهن انجام شده و حتی بخشی از ایستگاه جمکران تا یزدانشهر دیوارکشی شده است اما با توجه به اینکه این منطقه محل تردد شهروندان است، مردم از ادامه کار ممانعت کردند.

زادخور گفت: ما آمادگی داریم حریم خط آهن را محصور کنیم اما این مسئله به موضوع اجتماعی تبدیل شده و کار متوقف شد، بنابراین ابتدا باید بستر اجتماعی برای دیوارکشی مهیا شود و بعد اقدام به این کار کنیم.

به گفته وی، اداره کل راه آهن استان برای اینکه مشکلات شهروندان را حل کند اقدام به ساخت دو تقاطع غیرهمسطح با همکاری شهرداری کرده و احداث پل میثم و ۹ زیرگذر را در دستور کار دارد.

مرگ دو شهروند

آن گونه که زادخور می‌گوید در یک سال گذشته دو مورد برخورد قطار با عابر در قم رخ داده که در یک مورد، شخص متوفی معتاد بوده و هنوز گزارش پزشکی قانونی مشخص نشده که قبل از برخورد با قطار فوت کرده و برخورد قطار عامل فوت وی شده است.

مورد دیگر هم جوان ۳۰ ساله‌ای بود که حوالی سه راه خرمشهر، در جایی که محل گذر عابر پیاده نیست و خارج از محدوده شهر محسوب می‌شود با قطار برخورد کرد که احتمالا این شخص قصد خودکشی داشت.

مشکلاتی که شهروندان و سرپرست اداره کل راه آهن استان به آنها اشاره کرده‌اند فقط مربوط به عابر پیاده نیست بلکه برخی از رانندگان خودروها هم اقدام به تردد از روی خط آهن با خودرو می‌کنند. علاوه بر این موتورسواران هم همانند سایر تخلفاتی که در پیاده‌روها و خیابان‌های یک طرفه انجام می‌دهند از این محدوده برای عبور استفاده می‌کنند. این مشکلات، مسئولان راه آهن را بر آن داشت تا تمهیداتی در نحوه عبور قطار از داخل شهر بیندیشند.

در اولین اقدام راه آهن، سرعت قطارهایی که از داخل محدوده شهری عبور می‌کنند از ۶۰ کیلومتر در ساعت به ۳۰ کیلومتر کاهش یافته تا ضریب مدیریت بر سوانح احتمالی بالاتر رود.

اعزام کارشناسان راه آهن به مدارس در محدوده خط آهن برای ارائه آموزش‌های توجیهی به دانش آموزان، توزیع بروشور در مناطق حاشیه خط آهن، بیان مشکلات رعایت حریم خط آهن در رسانه‌های جمعی و... از دیگر برنامه‌هایی است که راه آهن قم برای فرهنگ سازی انجام داده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌شود عبور قطارهای باری از محدوده شهر و صداهای ناهنجار قطارهای باری و مسافربری است.

عبور قطار باری ممنوع

راه آهن برای ممانعت از ورود قطارهای باری از محدوده شهری اقدام به ایجاد کمربند ریلی کرده به طول ۵۰ کیلومتر دو خطه کرده که به گفته سرپرست راه آهن استان این طرح در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد و معضل عبور قطار باری از داخل شهر برطرف می‌شود.

زادخور در مورد حل مشکل صداهای ناهنجار عبور قطار اظهار کرد: برای اینکه صدای عبور قطار از داخل شهر کاهش یابد بخشی از درز ریل‌ها را جوشکاری کردیم و مابقی آنها در حال انجام است.

وی گفت: همچنین برای کاهش مزاحمت‌های عبور قطار، در آینده از اتوبوس ریلی استفاده خواهیم کرد تا راه آهن به عنوان بستر خدمات رسان مسافری حومه‌ای برای مردم پذیرفته شده باشد.

به گفته وی بسیاری از افرادی که خواستار جمع آوری خط آهن هستند، مردم عادی ساکن محل نیستند بلکه از افرادی هستند که در مجاور خط آهن زمین یا خانه دارند و به خاطر منفعت مالی خود، فشار اجتماعی وارد می‌کنند تا ریل آهن جمع‌آوری شود و ارزش ملک آنها بالا رود.

آشتی مردم با خط آهن

زادخور از راه آهن به عنوان یک نعمت بزرگ برای ارائه خدمات به نظام یاد کرد و گفت: راه آهن برای قم فرصت‌های خوبی ایجاد کرده و در تلاش هستیم با کارهای فرهنگی، مردم را با خط آهن آشتی دهیم.

اگر راه آهن در قم وجود نداشته باشد روزانه ۱۶۰۰ دستگاه تریلی و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای حمل بار و مسافر باید به جاده‌های منتهی به استان قم اضافه شوند، اما این انتظار وجود دارد که خدمات راه‌آهن در بهترین وضعیت و با رعایت مسائلی که با جان مردم مرتبط است به شهروندان ارائه شود.

 

 

 

    نظرات