نیکزاد سه ساعت به مجلس گزارش داد

نیکزاد سه ساعت به مجلس گزارش داد

http://www.bananews.ir/نیکزاد: سال‌گذشته به رغم تورم۵٫۲۱ درصدی نرخ افزایش قیمت مسکن در ۳٫۱۸   درصد مهار شد.

وزیر راه‌وشهرسازی بعد از ظهر سه‌شنبه با حضور در مجلس، گزارش عملکرد دولت دهم در بخش مسکن را برای نمایندگان جدید کمیسیون عمران تشریح کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جلسه سه ساعته وزیر با نمایندگان که هفته گذشته برخی تشکیل آن را برای پاسخگویی مقام دولتی به علت گرانی مسکن، تعبیر کرده بودند در حالی برگزار شد که دغدغه مشترک اعضای کمیسیون در این جلسه فقط بر موضوع «بافت‌فرسوده» خلاصه شد، طوری که نمایندگان از وزیر راه‌وشهرسازی خواستند سرعت نوسازی بافت‌‌های‌فرسوده را به خاطر تاکید قانون برنامه پنجم مبنی بر نوسازی سالانه ۱۰ درصد از بافت، افزایش دهد. علی نیکزاد وزیر راه‌وشهرسازی در نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس منحنی‌های ۱۵ ساله «رشد قیمت مسکن» و «نرخ تورم عمومی» را برای نمایندگان نمایش داد و اعلام کرد: مطابق این دو منحنی همیشه نرخ رشد قیمت مسکن از نرخ تورم بالاتر بوده، اما از سال۸۸ تاکنون میزان رشد قیمت مسکن با فاصله زیادی کمتر از سطح تورم قرار گرفته است.

نیکزاد با تاکید براینکه این منحنی‌ها از روی داده‌های آماری بانک‌مرکزی به دست آمده، افزود: در سال۸۹ در حالی که نرخ تورم عمومی ۴٫۱۲درصد بود، قیمت مسکن ۳٫۷درصد افزایش یافت و در سال۹۰ به رغم تورم ۵٫۲۱ درصدی، نرخ افزایش قیمت مسکن در ۳٫۱۸درصد مهار شد.نیکزاد در ادامه به سهم بخش مسکن از کل نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت: مسکن بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نقدینگی‌ها را جذب خود می‌کند، اما در مقابل، بین ۲۱ تا ۲۴ درصد از کل تسهیلات بانکی را برای سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در اختیار دارد و در عین حال ۱۲ درصد از اشتغال کشور توسط این بخش ایجاد می‌شود. وزیر راه‌وشهرسازی درباره وضعیت ساخت‌وسازهای مسکونی در کشور نیز این طور گزارش داد: در استان تهران ۳ میلیون و ۶۰۵ هزار واحدمسکونی وجود دارد که ۷۱۸ هزار واحد آن طی دو سه سال اخیر احداث شده و عملا ۱۹ درصد مسکن تهران و ۲۰ درصد مسکن شهری در کل کشور در دولت‌های نهم و دهم ساخته شده است. نیکزاد با بیان اینکه هم‌اکنون ۲/۲ میلیون واحد مسکونی‌مهر در کشور در دست ساخت قرار دارد، افزود: ۳۶۰ هزار مسکن‌مهر تاکنون به بهره‌برداری رسیده و ۲٫۱ میلیون واحد نیز در نوبت افتتاح‌های سال۹۱ قرار دارد.

بزرگ‌ترین هزینه دولت‌های گذشته!

وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه گزارش خود، پرداخت ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی به ساخت‌سازهای مسکونی در سه سال گذشته را نقطه قوت دانست و گفت: گزارش جلسات سال‌های قبل شورای مسکن را که مطالعه می‌کردم متوجه شدم بزرگ‌ترین هزینه‌ای که برای بخش مسکن شده بود پرداخت ۲ میلیارد تومان برای خرید زمین توسط دولت و اختصاص آن به ساخت مسکن بوده است، در حالی که فقط در یکسال۹۰ رقمی معادل ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به این بخش پرداخت شد.

فکر مسکن‌مهر هستیم

وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه گزارش خود به مسکن‌مهر اشاره کرد و گفت: دو سال پیش دغدغه اصلی ما ساخت این واحدها بود، اما امروز در سازمان ملی زمین و مسکن برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با واگذاری زمین در مجاور این خانه‌ها، غرفه‌های خدماتی و تجاری احداث کنیم و برای رفع نیازهای شهری و رفاهی ساکنان مسکن‌مهر، این واحدهای تجاری به صورت اجاره‌داری برای عرضه مواد خوراکی و سایر خدمات اختصاص پیدا کند. نیکزاد افزود: در شهر جدید پرند در طول ۱۵ سال فقط ۶ هزار واحدمسکونی ساخته شد، اما امروز ۱۰۰ هزار مسکن‌مهر در این منطقه احداث شده که تاکنون برای بیش از ۸۰ هزار واحد از آنها، متقاضی ثبت‌نام کرده است. در پاپان گزارش وزیر، تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه در نوسازی بافت‌فرسوده کند عمل شده است، توصیه کردند: سرعت نوسازی بافت‌فرسوده افزایش پیدا کند. برخی دیگر از نمایندگان عضو کمیسیون نیز پیشنهاد کردند: برنامه ساخت مسکن‌مهر به داخل بافت‌فرسوده منتقل شود.

    نظرات