همدان میزبان نخستین همایش ملی معماری و هویت

همدان میزبان نخستین همایش ملی معماری و هویت

http://www.bananews.ir/رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان از برگزاری نخستین همایش ملی معماری و هویت در ۱۵ و ۱۶ تیرماه جاری خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس بهزاد محمدی با اعلام این خبر گفت: نخستین همایش ملی معماری و هویت با محوریت مسکن اسلامی ایرانی با حضور مسئولان و صاحب‌نظران در همدان برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی همایش افزود: پس از طرح برگزاری همایش ملی معماری و هویت در شورای مرکزی و استقبال استان از میزبانی با توجه به ظرفیت‌های خوب علمی و اجرایی، میزبانی برگزاری همایش به همدان با عنوان پایتخت تاریخ وتمدن ایران واگذار گردید.

عضو گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تشریح اهداف همایش افزود: دستیابی به اصول و مفاهیم بنیادین و نظری درباره معماری مسکن اسلامی ایرانی و دستیابی به معیارها و ضوابط و مقررات لازم به منظور بهبود هویت معماری در زمینه‌های معماری مسکونی و تاثیر متقابل آن بر معماری نمادین (دینی ، فرهنگی ، حکومتی و عمومی) از منظر تاثیر درونی (ساکنان و کاربران) و تاثیر بیرونی (نما و منظر شهری و هویت شهر) و دستیابی به معیارهایی برای اخذ تصمیمات اساسی و کـلان در خصوص تامین مسکن با توجه به فرهنگ سکونت و نیازهای خانواده برای بهبود زندگی، سلامت روان، بهبود روابط انسانی و رشد و شکوفایی نسل‌ها از جمله اهداف تعیین شده برای این همایش ملی است.

دبیر کمیته علمی همایش نیز در مورد اعضای این کمیته افزود: دکتر منصور فلامکی، دکتر حمید ماجدی، دکتر غلامحسین معماریان، دکتر سیدغلامرضا اسلامی، دکتر حامد شیخ طاهری، مهندس محمد‌رضا اسماعیلی، مهندس بهزاد محمدی و بنده به بررسی مقالات رسیده می‌پردازیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان، دکتر کاظم معمار ضیاء در مورد تعیین محورهای مقالات در این همایش گفت: این محورها پس از بحث و تبادل نظر در کمیته علمی و گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی بررسی و در نهایت برای این همایش مصوب شد.

دبیر کمیته علمی همایش در توضیح نحوه انتخاب عنوان همایش افزود: در چند دهه اخیر ساخت و ساز و معماری امروز ایران منعکس‌کننده فرهنگ سکونتی و فرهنگ ایرانی اسلامی ما نیست و این دغدغه‌ای است که معماران دارند و باید توجه مسوولان و سیاست‌گذاران را به این مقوله معطوف سازیم.

دکتر معمارضیاء در مورد عملی شدن اهداف همایش گفت: مسلما عملی شدن این اهداف مستلزم طی‌شدن فرآیندی است که امیدواریم با حمایت و همراهی مسوولان نهادهای مرتبط با معماری و شهرسازی در ایران همراه شود.

وی با تشریح محورهای همایش گفت: این همایش دارای سه محور خانه و خانواده، خانه و توسعه شهری و تراکم مسکونی و جنبه‌های مختلف (معماری، فرهنگی‌، اجتماعی و اقتصادی) تاثیر آن بر معماری معاصر ایران با سرفصل‌هایی از جمله آسیب‌شناسی و نقد وضع موجود معماری و بررسی علل و عوامل اغتشاش در هویت معماری و شهرسازی امروز ایران و تدوین دیدگاه‌هایی در جهت بهبود اصلاح آن است.

دبیر کمیته علمی همایش در مورد زیرشاخه‌های موضوعی محورهای همایش توضیح داد: مبحث اول همایش خانه و خانواده با زیرمجموعه‌های ارکان خانواده، ارکان خانه و فرهنگ سکونت، مفهوم سکونت در فرهنگ اسلامی ایرانی، شاخه‌ها و گرایش‌های مدرن خانه‌سازی در ایران است.

در سرفصل دوم همایش با عنوان خانه و توسعه شهری مباحث معماری ایرانی - اسلامی و بررسی مصادیق گذشته و حال، تدوین دیدگاههای راهبردی در توسعه شهرهای موجود و ایجاد شهرک‌های جدید، بررسی توسعه شهرهای ایرانی در نیم قرن اخیر؛ بازشناسی فضای خصوصی سکونتی و فضای خدمات همگانی در محله درنظر گرفته شده است.

در مجموعه سوم با عنوان تراکم مسکونی و جنبه‌های مختلف (معماری ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی) تاثیر آن بر معماری معاصر ایران نیز دو موضوع تجربه خانه‌سازی سده بیستم و بررسی تطبیقی خانه‌سازی در ایران و دیگر کشورها و بازشناسی نقش دانش‌های اجتماعی و اقتصادی در تدوین مدل‌های خانه سازی مدرن در ایران بررسی می‌شود.

دبیر اجرایی همایش نیز در مورد کار اطلاع‌رسانی همایش افزود: کار اطلاع‌رسانی همایش از چند هفته پیش برای هیات‌های علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور آغاز شده است و متقاضیان برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانند به تارنمای همایش به آدرس www.nezamhamedan.ir مراجعه نمایند.

مهندس محمدی در پایان ضمن قدردانی از همراهی مراکز علمی گفت: انجمن مفاخر معماری ایران و دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد همدان، واحد علوم و تحقیقات و معاونت سما، بوعلی سینا و جهاد دانشگاهی همدان در برگزاری همایش مشارکت دارند.

وی همچنین با تشکر از همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با همایش افزود: همایش ملی معماری و هویت با محوریت مسکن اسلامی ایرانی با همکاری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و گروه تخصصی معماری این شورا، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان، اداره راه و شهرسازی استان، معاونت عمرانی استانداری همدان، شورای اسلامی شهر، شهرداری همدان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان و بسیج مهندسین استان برگزار می‌شود.

گفتنی است نخستین همایش ملی معماری و هویت با محوریت مسکن اسلامی ایرانی ۱۵ و ۱۶ تیرماه در محل سالن شهدای استانداری همدان برگزار می‌گردد.

    نظرات