ایرادات مجلس به مسکن مهر

ایرادات مجلس به مسکن مهر

http://www.bananews.irوزیر راه و شهرسازی دیروز برای اولین بار در صحن علنی مجلس نهم حاضر شد تا شنونده انتقادات نمایندگان جدید درباره پروژه‌های مسکن مهر باشد. انتقاداتی که طیف متنوعی از موضوعات را شامل می‌شد؛ از جمله اینکه «کیفیت مسکن مهر، قربانی سرعت شده است»، «مجتمع‌های مسکن مهر خدمات رفاهی، آموزشی، انشعاب آب، گاز و برق ندارند» و «مسکن مهر منجر به اسکان رسمی فقر در حاشیه شهرها می‌شود.» علی نیکزاد البته پاسخ‌هایی به انتقادات داد که معلوم نیست مجلسی‌ها را چندان قانع کرده باشد.

«کیفیت مسکن مهر، قربانی سرعت شده است»، «مجتمع‌های مسکن مهر خدمات رفاهی، آموزشی، فرهنگی، انشعاب آب، گاز، برق و پاسگاه، ندارند»، «مسکن مهر منجر به اسکان رسمی فقر در حاشیه شهرها می‌شود» و «معماری مسکن مهر بی روح است»؛‌اینها بخشی از انتقادات نمایندگان مجلس نهم به پروژه مسکن مهر بود که روز گذشته در صحن علنی مجلس و در حضور علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی بیان شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته که با حضور علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی برگزار شد، به بررسی مسکن مهر و وضعیت راه‌ها در کشور پرداختند و از عدم وجود زیرساخت‌های فرهنگی، خدماتی و رفاهی در پروژه‌های مسکن مهر انتقاد کرده و خواستار اتمام پروژه‌های عمرانی شهرستان‌ها شدند.

کیفیت مسکن مهر، قربانی سرعت شده است

علی محمد احمدی نماینده دهلران در این جلسه گفت: مسکن مهر اقدامی موثر برای تعدیل نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی و تامین مسکن اقشار کم‌درآمد جامعه بود، اما متاسفانه در بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر کیفیت قربانی سرعت شده است، چراکه نباید مسکن غیر‌ایمن و غیر‌استاندارد تولید کرد.

وی با بیان اینکه در اروپا عمر مفید مسکن چند ده سال است، گفت: عمر مفید مسکن مهر با توجه به سرعت تولید به حدود۱۰ سال کاهش یافته است.

احمدی با انتقاد از عدم رعایت ضوابط معماری و شهرسازی در ساخت و سازهای مسکن مهر و عدم وجود امکانات فرهنگی در این مجتمع‌ها گفت: دغدغه مردم حفظ خانواده است. زمانی که در یک فضای کوچک، تعداد زیادی واحد ساختمانی ساخته می‌شود و جمعیت کثیری از سطوح پایین جامعه در آن متمرکز می‌شوند و در کنار آن خدمات آموزشی و فرهنگی پیش‌بینی نشده است، تبعات فرهنگی آن بسیار بد است.

انتقاد از عدم تامین مسکن کارگران

در ادامه نادر قاضی پور، نماینده ارومیه نیز با بیان اینکه براساس قانون اساسی دولت موظف است برای نیازمندان به‌خصوص روستانشینان مسکن مهر فراهم کند، گفت: نیمی از کارگران حتی یک متر مسکن هم ندارند، آیا مسکن روستاییان و کارگران تامین شده است؟ قاضی پور تصریح کرد: آیا در مسکن‌های مهر تولید شده مراکز تفریحی، آموزشی، پاسگاه و غیره وجود دارد؟

وی از عدم وجود انشعابات آب شرب، برق و گاز در واحدهای تولید شده مسکن مهر انتقاد کرد و گفت: وزارتخانه‌ها در اختصاص امکانات به مسکن‌های مهر هماهنگ نیستند.

انتقاد از فقدان خدمات رفاهی

همچنین حامد قادرمرزی، نماینده قروه گفت: با توجه به اینکه بیشتر استفاده‌کنندگان از مسکن مهر فقیر و کم‌درآمد هستند و خدمات لازم را دریافت نمی‌کنند این موضوع منجر به اسکان رسمی فقر در حاشیه شهرها خواهد شد.

وی با انتقاد از معماری بی روح و یکنواخت مسکن مهر افزود: گویا تبلیغ یک برند خاص برای مسکن مهر، مهم‌تر از متقضیات زمانی بوده است. این در حالی است که در اقلیم کشور ما مناطق گرم، سرد، کوهستانی و خشکی وجود دارند و از نظر فرهنگی نیز خرده‌فرهنگ‌های بسیاری در کشور پراکنده شده‌اند، اما شکل و معماری درونی و بیرونی مسکن مهر به یک شکل است.

مسکن مهر شامل نمایندگان هم می‌شود؟

مهدی عیسی زاده، نماینده میاندوآب هم گفت: بنده به‌رغم اینکه سردار سپاه و جانباز هستم تا امروز در یک زیرزمین زندگی می‌کنم؛ آیا مسکن مهر به نمایندگان هم اختصاص می‌یابد؟

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود نیز با بیان اینکه ما سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی جدید نیازمندیم، گفت: در تعادل عرضه و تقاضا سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط پروژه‌های مسکن مهر تامین می‌شود. ۳۵۰ هزار واحد مسکونی نیز توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، اما با توجه به تقاضای موجود کشور نیازمند ۵۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز است که ۷۰۰ هزار واحد برای زوج‌های جوان است و ۳۰۰ هزار واحد برای سایر اقشار و این نیاز تنها با فعالیت بخش خصوصی برآورده می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر بخش خصوصی به حساب آورده نشود، آثار کمبود مسکن به زودی به مرحله انفجار می‌رسد.

رکود مسکن بیکاری ۲ میلیون نفری را در پی دارد

اما علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی که برای ارائه گزارش از وضعیت مسکن مهر و مشکلات بخش راه و شهرسازی در مجلس حاضر شده بود، با بیان اینکه توافقی برای ایجاد زیر ساخت‌های امنیتی و انتظامی با نیروی انتظامی در پروژه‌های مسکن مهر صورت گرفته، خواستار همکاری بیشتر مجلس با مسکن مهر شد.

وی ادامه داد: در بخش اشتغال نیز با توجه به احداث یک و نیم واحد مسکن شهری و روستایی که به معنای احداث بیش از ۱۵۰ میلیون متر مربع مسکن است و با توجه به رابطه مستقیم اشتغال و ساخت مسکن نزدیک به ۲ میلیون نفر اشتغال مستقیم در این بخش ایجاد می‌شود.

نیکزاد گفت: در صورت عدم رونق بخش مسکن نزدیک به ۲ میلیون نفر شغل خود را از دست خواهند داد.

رشد ساخت مسکن از رشد تورم پیشی گرفته است

نیکزاد با اشاره به بحث تورم در بخش مسکن، گفت: در طول سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۰ علاوه بر اینکه تورم موجود کشور بر مسکن تاثیری نداشته است بلکه میزان آن را کاهش هم داده است. وی افزود: با افتتاح پروژه‌های مسکن مهر و صنعتی سازی مسکن میزان تورم در بخش مسکن کاهش قابل ملاحظه‌‌ای داشت.

نیکزاد با اشاره به ایجاد تاسیسات زیر بنایی مسکن مهر گفت: در این خصوص تعامل بسیار خوبی با سایر وزارتخانه‌ها صورت گرفته است و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای ایجاد زیرساخت‌ها در اختیار ساکنان مسکن مهر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از پیشنهادها و انتقادات در حوزه مسکن مهر استقبال می‌کنیم، گفت: صدور سند در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر را در دست انجام داریم، اما آیا سازمان ثبت اسناد توان صدور یک و نیم میلیون سند در سال را دارد و آیا برای انشعاب آب، برق و گاز توان اجرای دو میلیون انشعاب در سال وجود دارد؟

 

 

    نظرات