رایزنی وزارت خارجه با عراق برای خروج شناورهای مغروقه

رایزنی وزارت خارجه با عراق برای خروج شناورهای مغروقه

http://www.bananews.ir/مدیر عامل سازمان بنادر با اشاره به اینکه برداشت‌های هیدروگرافی در اروند برای خارج‌سازی شناور‌های مغروقه آغاز شده از پیگیری‌ وزارت امور خارجه برای تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های ایران و عراق در این‌باره خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید عطاءالله صدر در گفت‌وگو با فارس در خصوص تفاهمات ایران و عراق برای توسعه همکاری‌ها در راستای خروج مغروقه‌های اروند اظهار داشت: کشور ایران همکاری‌های مطلوبی را در زمینه‌های دریایی و بندری با کشور دوست و برادر عراق دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری دریایی بوده و دارای بیش از ۵ هزار کیلومتر مرز آبی است، ادامه داد: ایران مشترکات دریایی و بندری زیادی با کشور عراق دارد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی به تفاهم‌های دریایی و بندری ایران و عراق در بهمن‌ماه ۱۳۹۰ اشاره کرد و گفت: رفع مشکل لایروبی اروند یکی از مفاد این تفاهم‌نامه است؛ پس از جنگ تحمیلی تعداد قابل ‌توجهی شناور در اروند غرق شدند که این امر موجب شد تردد کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران در اروند با مشکل مواجه شود.

صدر ادامه داد: هر اقدامی که در اروندرود صورت می گیرد باید حتماً با مشارکت طرف عراقی باشد ضمن آنکه لازم است کمیته CBC در این زمینه فعال ‌شود تا هیدروگرافی مسیر را انجام دهد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر کمیته مشترکی همکاری دریایی بین دو کشور فعال شود تا بتوانیم لایروبی اروند را در اسرع وقت اجرایی کنیم و بدین ترتیب زمینه توسعه حمل و نقل دریایی بین رودخانه اروند و حدفاصل بین دو کشور، ایجاد می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برای بیرون کشیدن مغروقه‌های اروند در مرز ایران و عراق لازم است کمیته مشترک ایران و عراق فعال شود که وزارت امور خارجه در حال انجام هماهنگی‌های لازم است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: البته در داخل اروند، برخی شناورهای مغروقه که نزدیک خاک بنادر ایران بوده است، خارج‌سازی شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی دفاتر تشکیلات لازم را در این‌باره مشخص کرده است اما شروع عملیات باید با هماهنگی بین دو کشور انجام گیرد که در این‌باره وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه برداشت‌های اولیه هیدروگرافی در حال انجام است، یادآور شد: پس از هیدروگرافی باید پاکسازی نقاط مختلف اروند صورت گیرد و در مرحله بعد خارج سازی بقیه مغروقه‌ها و لایروبی با همکاری طرف عراقی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: توسعه همکاری حمل و نقل و استفاده از ظرفیت بنادر ایران توسط کشور عراق در کنار خواهرخواندگی بنادر خرمشهر و ام‌القصر عراق از موارد مورد طرح در آخرین تفاهم‌نامه ایران و عراق بود.

در طول هشت سال دفاع مقدس، بندر امام خمینی (ره) و بندر خرمشهر به عنوان ‌پایانه‌های آبی استراتژیک همواره مورد تهاجم دشمن واقع شدند که این امر به اصابت موشک به تعداد زیادی از شناورها و غرق شدن آنها در آبراه‌های مهم منطقه از جمله خور‌موسی و اروند منجر شد.

‌وجود ده‌ها فروند شناورهای مغروق در این منطقه و پس از گذشت ۲۰ سال از پایان جنگ تحمیلی، مخاطرات بالقوه‌ای را برای کشتیرانی در آبراه خور موسی و اروند پدید آورده است.

خروج سریع شناور‌های مغروقه در آب‌های خلیج فارس، امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا با ادامه روند باقی‌ماندن این شناور‌ها در اعماق آب‌های نیلگون خلیج همیشه ‌فارس، جایگاه زیست‌محیطی این منبع اکولوژیکی و‌ زیستگاه آبزیان منحصر به‌فرد آن به خطر می‌افتد ضمن آنکه ایمنی دریانوردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

    نظرات