‌کاهش زمان سفر در محور رود‌هن‌قائم‌شهر با افتتاح گردنه گدوک

‌کاهش زمان سفر در محور رود‌هن‌قائم‌شهر با افتتاح گردنه گدوک

http://www.bananews.ir/معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌های کشور گفت: افتتاح گردنه گدوک در محور رودهن-فیروزکوه-قائم شهر و تبدیل مسیر به ۲ باند مجزا در رفت و برگشت، زمان عبور یک ساعته از این منطقه برفگیر و خطرناک را به ۱۵ دقیقه کاهش می‌دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی با اشاره به پروژه بزرگراهی فیروزکوه - رودهن و تأثیر آن بر کاهش سوانح جاده‌ای، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۹ هزار کیلومتر بزرگراه در کشور در مرحله طراحی و ساخت است که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حال اجرا است.

وی همچنین با اشاره به عدم توازن منابع مالی و ظرفیت‌های موجود در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل در کشور، افزود: نیاز اولیه کشور احداث ۳۰ هزار کیلومتر راه است که قطعاً نیاز و ظرفیت کشور در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بسیار بالاتر از این عدد است‌ به این منظور نیاز است که ظرفیت‌ها را در حوزه مشاوره، طراحی، پیمانکاری و مدیریتی در کنار افزایش منابع اعتباری بالا ببریم.

‌معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌های کشور ادامه داد: برای انجام پروژه‌های بزرگ تنها نمی‌توان بر اعتبارات دولتی متکی بود؛ علاوه بر تأمین هزینه‌ها از محل مهر ماندگار، مشارکت مردمی در خرید اوراق مشارکت و حضور بخش خصوصی می‌تواند در تسریع روند طرح‌ها مؤثر باشد.

خادمی با اعلام بهره‌برداری از ۲۳ کیلومتر بزرگراه رودهن - فیروزکوه، گفت: کل این محور ۲۵۰ کیلومتر است که ۲۵ کیلومتر ابتدایی و انتهایی آن در سال‌های قبل و ۸۵ کیلومتر آن نیز در سال ۹۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت، ۲۳ کیلومتر دیگر نیز در محدوده گردنه گدوک تا پل سفید طی این هفته افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: تردد از این منطقه به دلیل شرایط نامساعد جوی در اکثر فصول سال و نقاط حادثه‌خیز و پیچ‌های خطرناک برای مسافران با ایجاد حادثه و مشکل همراه بود‌ اما با اجرای این واریانت و تبدیل آن به ۲ باند مجزا در مسیر رفت و برگشت شاهد کاهش سوانح و تصادفات خواهیم بود.

معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌های کشور در خصوص تأثیر این پروژه در کاهش مدت زمان سفر، گفت: با توجه به شرایط جوی و وجود گردنه‌هایی با پیچ‌های خطرناک، سرعت حرکت در این محور بسیار پایین بود، تا جایی که عبور از مسیر ۸ کیلومتری گردنه گدوک در فصل سرما حدود یک ساعت به طول می‌انجامید اما با ایجاد مسیر جدید و تفکیک در خطوط عبوری و با احداث تونل ۸۶۰ متری، این مدت به ۱۵ دقیقه کاهش یافته است.

خادمی با اشاره به شرایط سخت کار در این محور گفت: راهسازی در مناطق سردسیر کوهستانی قابل مقایسه با جاده‌سازی در دیگر مناطق نیست؛ علاوه بر شرایط سخت جوی که انجام عملیات را به بخشی از سال محدود می‌کرد، انجام این عملیات در کنار تردد در محور قبلی انجام می‌شد، از دیگر مشکلات جدی ما رفع معارض و ارزیابی سنگینی بود که باید انجام می‌گرفت.

‌معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌های کشور تصریح کرد: ساخت ۲ هزار متر سازه‌‌ ویژه و خاص، احداث تونل ۱۵۵۰ متری در جنگل با در نظر گرفتن مسایل زیست محیطی منطقه و عبور از زیر و روی خط آهن موجود در مسیر از دیگر پیچیدگی‌های این پروژه بود.

 

    نظرات