۳۰۰۰ دلار اجاره آپارتمان به خارجی‌ها در تهران

۳۰۰۰ دلار اجاره آپارتمان به خارجی‌ها در تهران

http://www.bananews.ir/در منطقه یک تهران آپارتمان هایی با متراژ بیش از ۱۰۰ متر مربع به صورت مبله به اتباع خارجی اجاره داده می‌شود. اجاره بهای ماهانه این آپارتمان‌ها از ۳ هزار دلار شروع تا ۵ هزار دلار ادامه پیدا می‌کند و مبلغ ۱۲ ماه یکجا اخذ می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی با شرایط دریافت اجاره بها با واحد پولی «دلار» در حال حاضر راکد است و به نقل از مشاوران املاکی که در این قسمت از بازار اجاره فعالیت می‌کنند، همچنان اکثر متقاضیان این دسته از واحدهای مسکونی، افراد خارجی هستند؛ آنهایی که به دلیل موقعیت شغلی خود مجبور به سکونت در ایران هستند اما تعداد مستاجران تهرانی که حاضر باشند اجاره بها با واحد دلار پرداخت کنند بسیار اندک و انگشت‌شمار است.

بازار اجاره های دلاری، فصلی نیست

یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه اقدسیه در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: آن دسته از متقاضیانی که در بازار اجاره، نرخ اجاره را با واحد پولی «دلار» پرداخت می‌کنند جا‌به‌جایی آنها همچون مستاجران دیگر باعث نمی‌شود بازار اجاره در نیمه اول سال پر رونق و در نیمه دوم سال راکد شود؛ چراکه آنها هر زمان که نیاز به جابه‌جا شدن داشته باشند اقدام به این کار می‌کنند. وی در ادامه افزود: البته بیش از ۹۰ درصد از متقاضیان خارجی در بازار اجاره علاقه زیادی به جا به جا شدن ندارند و تا زمانی که شغل شان ایجاب کند قرارداد واحد اجاره‌ای خود را تمدید می‌کنند مگر اینکه با مالک دچار مشکل جدی شوند.

تفاهم موجر و مستاجر بر نحوه پرداخت اجاره‌بها

شایان همچنین خاطرنشان کرد: اکثر متقاضیان در بازار اجاره واحدهایی که نرخ اجاره آنها بر اساس دلار محاسبه می‌شود، ترجیح می‌دهند واحد مورد نظر خود را با پرداخت کل اجاره ماهانه در همان ابتدای قرارداد، اجاره کنند و ناگفته نماند که همه موجران هم ترجیح می‌دهند مبلغ اعلام شده به عنوان اجاره ماهانه را به صورت یکجا در زمان عقد قرارداد دریافت کنند.این بنگاهدار تصریح کرد: برعکس مالکان و مستاجران که در بازار اجاره به ندرت با یکدیگر تفاهم دارند، اما مالکانی که واحدهای خود را به مستاجران خارجی اجاره می‌دهند تفاهم قابل توجهی با یکدیگر دارند.

مستاجران خارجی حسابگر هستند

از سوی دیگر، وی درباره واحد پول پرداختی نرخ اجاره توسط مستاجران غیرایرانی گفت: از زمانی که دلار دچار نوسان‌های شدید شد و ثبات خود را برای دوره های طولانی مدت از دست داد اکثر متقاضیان خارجی در بازار اجاره از موجران درخواست کردند که مبلغ اجاره تعیین شده را با واحد «ریال» پرداخت کنند زیرا آنها به این موضوع پی برده‌اند که نوسان دلار طی یک دوره قرارداد اجاره ممکن است باعث شود آنها ضرر و مالکان سود کنند در صورتی که نرخ اجاره باید ثابت باشد اما ارزش دلار که مدام در حال تغییر است ثبات ارزش قرارداد را برهم می‌زند به همین خاطر مستاجران خارجی به موجران پیشنهاد می‌دهند که آنها اجاره بهای اعلام شده را به صورت «ریال» تعیین کنند نه با واحد پولی «دلار» چراکه ارزش «ریال» همچون «دلار» هر لحظه با نوسان رو‌به‌رو نمی‌شود.

شایان خاطرنشان کرد: مستاجران خارجی این روزها در بازار اجاره حسابگر شده اند و راضی نیستند اجاره بهای واحد خود را با «دلار» پرداخت کنند تا مبادا قرارداد به طور یک‌طرفه سود داشته باشد.

 

    نظرات