نمونه‌ای از نوسان شدید در قیمت‌ مسکن

نمونه‌ای از نوسان شدید در قیمت‌ مسکن

http://www.bananews.ir/مقایسه اطلاعات مربوط به قیمت‌ واحدهای مسکونی و آنچه در سامانه اعلام قیمت مرجع (قیمت واحدهای فروخته‌شده) درج شده است نشان می‌دهد که نوعی نوسان شدید در بازار خرید و فروش املاک مسکونی در برخی مناطق تهران وجود دارد

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) براساس اطلاعات درج شده در سامانه اعلام قیمت مرجع، سال گذشته واحدی ۶۰ متری و یکسال ساخت با قیمت متری دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان واقع در میدان توحید به فروش رسید؛ این در حالی است که کمتر از شش ماه قبل از آن، خانه‌ای مسکونی با متراژ کل ۱۶۰ متر مربع و زیر بنای ۱۱۰ متر مربع در دو طبقه، با همین قیمت یعنی دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع فروخته شده است.

اما پرسش اینجا است که مواردی همچون ویلایی بودن واحد مسکونی، برخورداری از پارکینگ و سایر امکانات از جمله واقع شدن در فرعی‌های درجه ۱ هر منطقه یا حتی عمر بنا، در تعیین قیمت چه نقشی دارند؟

مقایسه قیمتی دو واحد فوق دو حالت را در ذهن مجسم می‌کند؛ حالت اول اینکه واحد ۶۰ متری که در اسفند ماه سال قبل به فروش رسیده است به قیمتی بیش از ارزش واقعی به فروش رفته یا برعکس، واحد ۱۶۰ متری در زمان خود به قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی فروخته شده است.

حالت دوم اینکه نوسانات قیمتی مسکن ظرف کمتر از ۶ ماه به حدی بوده است که ارزش یک آپارتمان متراژ پایین معمولی فاقد پارکینگ و انباری را به ارزش یک ملک با متراژ نسبتا بالا و امکانات بیشتر واقع در مکان بهتر رسانده است.

بازار مسکن واقعی‌تر شده است؟

اما براساس آخرین مشاهدات، دامنه تغییر قیمتی یا همان حباب موجود در قیمت‌های پیشنهادی ارائه شده در بازار مسکن به نسبت آخرین معاملات واقعی ثبت شده در سامانه اعلام قیمت مرجع نشان می‌دهد هم اکنون در برخی از مناطق شهر تهران حباب قیمتی موجود در حد ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع است؛ یعنی قیمت‌های ارائه شده برای فروش هر واحد مسکونی این روزها با فاصله متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان نسبت به معاملات انجام شده در شش ماه گذشته، هم اکنون در بازار مسکن موجود است.

به این ترتیب وضعیت پیش آمده این فرضیه را در ذهن ایجاد می‌کند که احتمالا فروشندگان تحت تاثیر سامانه اعلام قیمت مرجع سطح توقع قیمتی خود را تعدیل کرده‌اند. پیش از این حباب موجود در قیمت‌های پیشنهادی مسکن در مقاسیه با قیمت‌های واقعی مندرج در سامانه اعلام قیمت مرجع بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای هر مترمربع بود.

 

    نظرات