در آستانه روز زمین پاک 2 اردیبهشت ماه، افتتاح پروژه های محیط زیستی در شرکت شیمیایی ایران

در آستانه 22 آوریل دوم اردیبهشت ماه روز جهانی زمین، پروژه های محیط زیستی شرکت شیمیایی ایران کلید خورد.

ب ه گزارش  پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان «پارما»، در آستانه روز جهانی زمین بیست و دوم اردیبهشت که در کشور ما به عنوان روز زمین پاک نامگذاری شده پروژه های محیط زیستی شرکت شیمیایی ایران به عنوان نخستین و بزرگترین تولید کننده مواد اولیه شوینده ها در ایران کلید خورد .

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در آیین افتتاح پروژه های محیط زیستی این شرکت ضمن ارائه گزارشی اجمالی از وضعیت منابع آب جهان، کشور و استان و خشکسالی های پیاپی در منطقه اصفهان اظهار داشت: هرگونه سیاستگذاری در مورد توسعه بایستی با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و داشته های موجود استان انجام شود .

وی افزود: به دلیل تحقق توسعه نامتوازن در اصفهان طی چند دهه گذشته و بارگذاری 70 درصد صنایع فعال در شعاع 50 کیلومتری کلانشهر اصفهان که شامل کمتر از 8 درصد مساحت استان می شو، امروز با مشکلات محیط زیستی متعدد و متنوعی در منطقه مواجهیم. همچنین تغییر کاربری گسترده اراضی کشاورزی و پایداری هوا در 60 درصد از روزهای سال از عواملی است که موجبات تشدید عوارض آلودگی های زیست محیطی بویژه آلودگی هوا در اصفهان را فراهم می‌کند. لاهیجان زاده از اقتصاد محیط زیست عنوان سرفصل کاری دهه میلادی پیش رو یاد کرد و اظهار داشت: تولید آینده جهان مبتنی بر برندهای محیط زیست با محور اقتصاد خواهد بود.

در آغاز این آیین افتتاحیه، سیدمحمدرضا کاظمی طبا فرماندار شهرستان شاهین شهرومیمه با اشاره به ویژگی های اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی این شهرستان بر نگاه برنامه محور به مقوله صنعت تأکید کرد و خواستار ورود جدی واحدهای صنعتی در رفع مشکلات محیط زیستی متعدد شهرهای این شهرستان شد. دکتر زرندی مدیرعامل شرکت شیمیایی ایران گزارش مبسوطی از معرفی و عملکرد و محیط زیستی و برنامه های فراروی این شرکت در حوزه محیط زیست را ارائه نمود و اظهار داشت: پروژه تصفیه تکمیلی و بازچرخانی فاضلاب صنعتی که امروز با حضور مدیر ارشد زیست محیطی استان فرماندارشهرستان و مدیران شهری شاهین شهر با اعتباری بالغ بر 500 هزار دلار افتتاح می‌شود امکان تصفیه 20 متر مکعب فاضلاب صنعتی در ساعت را دارد. وی گفت : کاهش مصرف آب فرایندی، به میزان سالانه 120 هزار مترمکعب، کاهش مصرف مواد شیمیایی جهت تولید آب بدون یون و افزایش طول عمر رزین های تبادل یونی از مهمترین مزایای اجرای این پروژه است .

زرندی همچنین از تکمیل 75 درصدی ظرفیت نیروگاه خورشیدی فعال این شرکت به عنوان دیگر پروژه مهم محیط زیستی در دست تکمیل این مجموعه صنعتی یاد کرد که پس از راه اندازی موجبات کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای معادل اثربخشی 164 هزار اصله درخت، کاهش سالانه 923 مترمکعب مصرف آب و همچنین کاهش مصرف 730 هزار متر مکعب گاز طبیعی در سال را برای این شرکت فراهم خواهد آورد.

شایان یادآوری است، این نیروگاه با ظرفیت 3 مگاوات طراحی شده که فاز اول آن با ظرفیت 1 مگاوات در اسفند 1401 رسماً به بهره ­برداری رسیده و بر اساس پیشرفت 75 درصدی، فاز دوم با ظرفیت 2 مگاوات و با سرمایه گذاری معادل 1/5 میلیون دلار در خردادماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید .
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات