راه‌آهن قزوین – رشت – انزلی / آستارا تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

راه‌آهن قزوین – رشت – انزلی / آستارا تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

http://www.bananews.ir/معاون ساخت و توسعه‌ی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه‌ی زیربناهای حمل و نقل کشور از پایان ساخت راه‌آهن قزوین- رشت- بندرانزلی و رشت ـ آستارا تا آخر امسال و زودتر از برنامه‌ی پیش‌بینی شده خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسین نازدار در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ۷۰ درصد زیرسازی راه‌آهن قزوین – رشت- بندرانزلی / آستارا انجام شده است و از اول مهر ماه سال جاری عملیات ریل‌گذاری آن را آغاز می‌کنیم.

وی افزود: طبق برنامه، کار ساخت این راه‌آهن باید سال ۹۲ به اتمام برسد اما تلاش داریم تا آخر امسال یا نهایتا سه ماهه اول سال ۹۲ این راه‌آهن را به بهره‌برداری برسانیم. وی با بیان اینکه تاکنون بیش از یک میلیارد تومان برای ساخت این راه‌آهن هزینه شده است،‌ ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای اتمام کار نیاز است که از بودجه‌ی دولتی و اعتبارات مهر ماه ماندگار دریافت خواهد شد.

وی درباره ایستگاه‌های این راه‌آهن گفت: ۱۹ ایستگاه برای این مسیر در نظر گرفته شده است که بیشتر جنبه‌ی حمل و نقل بار دارد. اما سه ایستگاه رشت، رستم‌آباد و لوشان تنها ایستگاه‌های مسافری این مسیر ریلی خواهند بود.

معاون ساخت و توسعه‌ی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه‌ی زیربناهای حمل و نقل کشور با اعلام اینکه راه‌آهن قزوین- رشت ـ بندرانزلی ـ آستارا به طول ۳۷۰ کیلومتر است، در بیان مشخصات فنی طرح اظهار کرد: عرض این خط به صورت استاندارد ۱۴۳۵ میلیمتر است و مجموع طول تونل‌های این مسیر ۲۲٫۷ کیلومتر خواهد بود. وی همچنین خاطرنشان کرد: در مسیر رشت ـ آستارا که ۱۶۷ کیلومتر است طول کل پل‌های مسیر ۱۰۰۰ متر و تعداد ایستگاه‌ها ۷ ایستگاه است. به گفته‌ی نازدار طول بزرگترین پل این مسیر ریلی در قسمت یک خطه ۲۶۶۱ متر و در قسمت دو خطه ۲۱۰ متر و مجموع طول پل‌ها ۱۱٫۱ کیلومتر است.

وی در بیان اهداف اصلی طرح گفت: اتصال استان گیلان، بندرانزلی و مرز آستارا به عنوان مرز مشترک با کشور آذربایجان به شبکه راه‌آهن و تسهیل درمبادلات بین بنادر شمالی و جنوبی کشور از طریق حمل و نقل و همچنین ایجاد یک مسیر تمام ریلی در کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب برای ارتباط روسیه و کشورهای آسیای میانه، قفقاز و کشورهای اروپای شرقی و مرکزی با خلیج فارس و شبه قاره هند از جمله اهداف اصلی راه‌اندازی راه‌آهن قزوین – رشت – بندرانزلی ـ آستارا است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای ساخت این مسیر ریلی از ۵ مشاور و ۷ پیمانکار در قطعه‌های ۵ گانه استفاده شده است.

 

    نظرات