جریمه بنگاه‌دارانی که بیش از نرخ مصوب حق‌ کمیسیون دریافت کنند

جریمه بنگاه‌دارانی که بیش از نرخ مصوب حق‌ کمیسیون دریافت کنند

http://www.bananews.ir/رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک گفت:حق کمیسیون بنگاه‌های معاملاتی مسکن بر اساس یک نرخ مصوب است،‌ از این رو بنگاه‌های متخلفی که حق‌الزحمه بیشتری دریافت می‌کنند تا میزان چهار برابر جریمه می‌شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با ایسنا درباره میزان کمیسیون بنگاه‌های معاملاتی با تاکید بر اینکه ما به دنبال افزایش این نرخ هستیم، اظهار کرد:‌ از سال ۷۸ تاکنون نرخ کمیسیون بنگاه‌های معاملاتی تغییر نکرده است ولی در حال حاضر با با بنگاه‌دارانی که از نرخ مصوب شده حق کمیسیون بیشتری دریافت می‌کنند، برخورد قانونی می‌شود.

وی گفت: این تخلف تا میزان چهار برابر جریمه دارد و اگر مشتری رسید خود را به کمیسیون‌های حل اختلاف ارائه کند، تعزیرات، بنگاه معاملاتی متخلف را حداقل تا میزان چهار برابر جریمه می‌کند.

وی همچنین درباره میزان تورم در بازار اجاره‌بها مطرح کردن آن را بحران‌ساز دانسته و تصریح کرد: باید به‌جای این موارد، به تسهیلات و برنامه‌هایی که برای کاهش قیمت مسکن درنظر است پرداخت. اجرای طرح‌هایی مانند مسکن مهر و مسکن ویژه از مواردی است که مانع بحران قیمت مسکن و اجاره بها می‌شود.

در خرید و فروش مسکن حق کمیسیون از صفر تا ۳۰ میلیون تومان نیم درصد، از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان ۰٫۷۵ درصد‌،‌از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان منحنی کاهش یافته و به نیم درصد کاهش می‌یابد، از صد میلیون تومان به بالا نیز حق کمیسیون یک چهارم است. در رهن و اجاره نیز حق‌الزحمه بنگاه‌های معاملاتی یک چهارم است. به این ترتیب اگر اجاره یک واحد مسکونی در ماه ۵۰۰ هزار تومان باشد حق‌الزحمه بنگاه معاملاتی یک چهارم معادل ۱۲۵ هزار تومان است.

 

    نظرات