فرصتها و تهدیدهای مزایده ترمینال دوم بندر شهیدرجایی

فرصتها و تهدیدهای مزایده ترمینال دوم بندر شهیدرجایی

http://www.bananews.ir/در حل زوایای پنهان مزایده ترمینال دوم بندر شهید رجایی آنچه که عاید مردم و دست اندرکاران حوزه حمل و نقل دریایی می‌شود، گشایش گره کوری است که بندر شهیدرجایی در این سالها گریبانگیر آن بوده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمدرضا سمیع – کارشناس – در یادداشتی که در اختیار ایسنا گذاشته است، فرصت ها و تهدیدهای مزایده ترمینال دوم بندر شهید رجایی را بررسی کرده است.

در این یادداشت می‌‌خوانیم: در روزهای اخیر برخی از نمایندگان مجلس سوالاتی را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم داشته اند که در اعتراض به روند مزایده ترمینال دوم بندر شهیدرجایی صورت گرفته است. این نمایندگان از مهندس علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی خواسته اند که در جریان برگزاری مزایده، برخی از اتفاقات صورت گرفته را که از نظر آنان، حاکی از شبهات معناداری است به گونه شفاف برای نمایندگان مجلس تشریح نماید.

در این نامه، برخی از این پرسش ها به مباحثی اشاره شده که در کلیت آن، برای کارشناسان و صاحب نظران کمتر محل تأمل بوده است. از سوی دیگر، در واگذاری بندر شهیدرجایی به اپراتور دوم، چالش ها و تهدیدات اساسی مطرح بوده که متاسفانه در نامه نمایندگان مجلس هیچگونه توجه ای به آن نشده است و از طرفی، اصحاب رسانه نیز ـ احیانا بواسطه فقدان دسترسی به اطلاعات موجود ـ تاکنون به آن نپرداخته اند. طی هفته گذشته، برای دستیابی از چند و چون ماجرا تلاش زیادی به عمل آمده که چالش های واقعی بندر شهید رجایی را بین نمایندگان مجلس در میان بگذاریم که بنا به مشغله برخی از این نمایندگان و نیز مشکلات روزهای نخست دوره نهم مجلس شورای اسلامی این مهم جامه عمل پوشانده نشد. از آنجا که محورها و زیرشاخه های مباحث حمل و نقل یکی از موضوعات تخصصی و کارشناسی است و بیم آن می رود که نمایندگان محترم مجلس به ابعاد گسترده این نوع مباحثات اشراف نداشته باشند، در این نوشتار کوتاه کوشش می شود که با طرح برخی از زوایای پنهان اما اثرگذار به نکاتی معطوف شویم که در چالش های موجود بین مجلس و وزیر راه و شهرسازی نقش بازوی کارشناسی برای اینان ایفا نماید. امید است، نمایندگان محترم مجلس از ارائه ایده ها و نقطه نظرات کارشناسی به طرح این گونه پرسش ها غنا و عمق درخوری دهند و این مهم در چارچوب های کاملا کارشناسانه ادامه یابد و در این رهگذر، آنچه که عاید مردم و دست اندرکاران حوزه حمل و نقل دریایی می شود، گشایش گره کوری است که بندر شهیدرجایی در این سالها گریبانگیر آن بوده است.

در ادامه این بحث، پرسش هایی مطرح می شود که در جهت تقویت و غنا بخشیدن به مباحث کارشناسی طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی است که نمایندگان در ذیل پیگیری های خود اگر توجه ای به آن نمایند شاید سره از ناسره بیشتر آشکار گردد:

۱ـ مدتی است که مدیران و تصمیم سازان محترم حوزه حمل و نقل دریایی در دولت نهم و دهم از هاب شدن بندر شهیدرجایی سخن می رانند و برای اجرای این مهم تلاش های جدی صورت داده اند. در صورت اجرای این آرزوی ملی چه کسانی در داخل زیان می بینند؟ و چرا ایران نمی تواند سهمی از این بازاریابی منطقه ای را نصیب خود کند؟

۲ـ بخشی از عقب ماندگی بندر شهیدرجایی از بنادر مهم منطقه بواسطه فقدان تجهیزات درخوری است که این بندر از نبود آن در رنج است. چرا این کمبود و نقصان تجهیزات استراتژیک در محافل رسمی و اثرگذار دنبال نمی شود که تجهیزات موجود اپراتور کنونی بندرشهیدرجایی نمی تواند جایگاه ایران را در منطقه ارتقاء دهد؟ و حتی کفاف تبادلات و جابجایی کالا در آن بندر را هم نمی دهد.

۳ـ چرا کوشش در جهت انتقال دانش و مدیریت روز تاکنون در این بندر صورت نگرفته است. علیرغم اینکه این خواسته دولت و فعالان حوزه حمل و نقل دریایی نیز بوده است؟ آیا این انتقال دانش و مدیریت روزآمد مشکلاتی برای اپراتور کنونی ایجاد می نماید؟

۴ـ این مزایده تقریبا یک دهه پیش در دولت هشتم نیز انجام شده و هیچکدام از دست اندرکاران دولتی از جمله روسای محترم سازمان بنادر و دریانوردی در جایگاه کنونی آن نبودند. اتفاقا برنده آن مزایده هم شرکت دیگری بوده است. پرسش این است که چرا آن مزایده لغو شد؟ و در ابطال آن چه ادله ها و شایعاتی مطرح و مانع از تحقق آن شد؟ چرا نمایندگان محترم مجلس از صدر تا ذیل آن مزایده را مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار نمی دهند و جزئیات آن را به اطلاع ملت شریف ایران نمی رسانند؟

۵ـ در ماههای اخیر بحث های مختصری پیرامون ادامه مسیر تک اپراتوری کردن این بندر در جراید مطرح شده است. چرا نمایندگان محترم تحقیقی در راستای عملکرد روند گذشته اپراتوری بندر شهیدرجایی را در دستور کار خود قرار نمی دهند؟ آیا نوع قرارداد و سهم طرفین بوضوح در آن مشخص گردیده است؟ آیا همه مطالبات سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون تحقق یافته است؟ آیا نمایندگان مجلس به عنوان نماینده مردم، می توانند اطلاعات دقیقی از سهم دقیق بیت المال بدست آورند؟

۶ـ وزیر محترم باید بیشتر به جای پاسخ به پرسش های نمایندگان یک گزارش مفصل از ناکرده های اپراتور کنونی به مجلس ارائه دهد و یک بار برای همیشه پرونده این ماجرا بسته شود. در آن گزارش تشریح کند چگونه وعده هایی همچون جلب شرکت آلمانی هالاگروپ برای سرمایه گذاری در این بندر، ایجاد مشارکت با بندر کالانگ مالزی و حتی ثبت شرکتی به همین منظور، احداث اولین پارک لجستیک ایران، همکاری با بندر لاذقیه سوریه، مشارکت در احداث ترمینال کانتینری در بندر صحار و سلاله و حتی اجاره های بلند مدت محوطه هایی برای ایجاد پارک لجستیک...... امروز در دفتر مرکزی این اپراتور خاک می خورد. این ها و بعلاوه دهها پرسش دیگر در این باب وجود دارد که متاسفانه نمایندگان ملت و رسانه ها در جایگاه رکن چهارم دموکراسی تاکنون آن را مورد توجه کارشناسی قرار نداده اند.

 

    نظرات