کارگاه تخصصی اخلاق مهندسی در مشهد  مقدس برگزار شد

کارگاه تخصصی اخلاق مهندسی در مشهد مقدس برگزار شد

http://www.bananews.irبه همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ، کارگاه تخصصی اخلاق مهندسی به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس علی دیزانی در کارگاه اخلاق مهندسی که با حضور تعدادی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در مشهد مقدس و با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی برگزار شد ، اظهار داشت : مهندسان ، صاحبان حرفه ای هستند و محصولات و فرآیندهایی خلق می کنند که تولید غذا ، سرپناه ، انرژی ، ارتباطات ، بهداشت و حفاظت در برابر بلایای طبیعی را بهبود می بخشد و بر رفاه و زیبایی زندگی انسان می افزایند.

وی اضافه کرد: مهندسان عوامل کلیدی و محوری ایجاد توسعه و فراگیر شدن تکنولوژی را نه تنها در بین جامعه انسانی بلکه در کره زمین و جهان اطراف آن هستند. استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر با بیان اینکه فعالیت های مهندسی در عین این که منافعی ایجاد می کند ، چالش های اخلاقی زیادی نیز برای انسان به دنبال می آورد اظهار داشت: با توجه به نقش روز افزون تکنولوژی در زندگی انسان ها و دو وجهی بودن آن ، سیاستگذاران فعالیت های مهندسی باید سه اصل ایمنی ، سلامت ، و رفاه جامعه را در انجام وظایف حرفه ای خود در اولویت قرار دهند.

وی با بیان اینکه اخلاق مهندسی بر ارزش های موجه در مهندسی دلالت دارد افزود: اخلاق مهندسی بررسی و مشخص می کند که کدام اعمال ، سیاست ها و قوانین در حرفه مهندسی از لحاظ اخلاقی مطلوب است.

رئیس گروه پژوهشی اخلاق مهندسی دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: اهداف اخلاق مهندسی ، حل مشکلات اخلاقی با تحلیل اصول ، نظریه ها و بکارگیری استدلال ، ارزیابی و بازیابی عملکردها ، منش ها ، سیاست ها و قوانین و مطابقت دادن با اصول یا کدهای اخلاقی ، شناسایی هنجارها و قوانین اخلاقی و تشخیص وظایف اخلاقی در موقعیت ها و شرایط خاص است.

دیزانی به منابع اخلاق حرفه ای نیز اشاره کرد و افزود : اصول و قواعد اخلاق اسلامی برگرفته از منابع اسلامی ، نظریات فلسفی اخلاقی ، کدهای اخلاقی ، منشور اخلاقی ، مرامنامه و سوگندنامه ها از منابع اخلاق حرفه ای است.

عضو کمیته اخلاق مهندسی نظام مهندسی ساختمان قم با بیان اینکه ارزش های اخلاقی در چهار حوزه وارد پروژه های مهندسی می شود عنوان کرد: استاندارد های ایمنی و کارایی ، ایده های مهندسی و همچنین منش و شخصیت مهندسان به عنوان کسانی که نوک پیکان پیشرفت فن آوری هستند از جمله ارزش های اخلاقی در حوزه مهندسی است.

دیزانی به ابعاد اخلاقی تصمیم گیری های مهندسی اشاره کرد و افزود: مفید بودن برای مشتری ، اقتصادی بودن برای صاحبان سرمایه ، حفاظت ، محیط زیست تصمیم گیری ، فنی و اقتصادی امنیت از جمله این ابعاد اخلاقی است که موجب اخلاقی شدن تصمیم گیری های مهندسی می شود.

وی در ادامه در خصوص کدهای اخلاقی اظهار داشت: برای رفع ابهامات و نیز ایجاد یگانگی و نزدیکی در تصمیمات اتخاذ شده در مسائل فنی و اقتصادی مهندسی ، در مجامع حرفه ای مهندسی جهان کدهای اخلاقی تدوین شده که هر عضو این مجمع باید نسبت به رعایت آنها اهتمام داشته و تبعیت کند.

استاد دانشگاه امیر کبیر افزود: کدهای اخلاقی مهندسی، بنابر تعریف آیین نامه ها یا اصول اخلاقی هستند که بیانگر مسؤولیتهای اخلاقی مهندسان است.

کارگاه تخصص اخلاق مهندسی با حضور تعدادی از اعضای نظام مهندسی ساختمان استان قم و با مشارکت نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی به مدت سه روز از ۱۴ تا ۱۶ تیرماه همزمان با ایام نیمه شعبان در مشهد مقدس برگزار شد.

    نظرات