مقایسه قیمت مرجع با قیمت پیشنهادی مسکن در محله‌های تهران

مقایسه قیمت مرجع با قیمت پیشنهادی مسکن در محله‌های تهران

http://www.bananews.irطبق گفته برخی از مسوولانی که موظف به کنترل و نظارت بازار مسکن هستند، سال‌های زیادی است که بازار مسکن دچار سوداگری شده است و این معضل به اندازه‌ای ریشه دوانده که به سادگی یا به اصطلاح یک شبه قابل حل و فصل شدن نیست، به همین خاطر باید همت و تحمل، صرف هدایت این تصور غلط یعنی «بازار مسکن را به عنوان بازار سرمایه‌گذاری نگریستن» شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بنا به گفته یک مدیر سابق وزارت بازرگانی نزدیک به یک قرن است که در کشورهای توسعه یافته با برنامه‌ریزی برای زیر ساخت‌های کلانشهرها و توسعه عدالت اجتماعی در کلیه نقاط این چنین کشورها، «بنا» اعم از مسکونی، اداری، آموزشی و تجاری در زمره «کالا» محسوب می‌شود.

محمدرضا اعوانی مدیر سابق سامانه املاک درباره این مساله تاکید کرد: برای ساخت یک بنا در حدود ۲۰۰ قلم کالا نقش دارند که در اثر گذشت زمان این کالاها مستهلک می‌شوند که در اقتصاد سالم حداکثر قیمت بنا ثابت و در بعضی موارد که چنانچه بازسازی انجام نشود، قیمت آن کاهش هم می‌یابد.

مشاور ارشد اتحادیه املاک کشور افزود: در کشورهای توسعه یافته، نهادهای اجتماعی همچون شهرداری‌ها، سازمان‌های امدادی و خیریه، بناهای مسکونی در ابعاد کوچک برای اقشار مختلف کشور اعم از دانشجو، ماموران، خانواده‌های کم درآمد در بافت‌های مختلف شهرها برای دهک‌های مختلف جامعه تامین می‌کنند که نتیجه آن تناسب بازار عرضه و تقاضا و جلوگیری از سوداگری و حباب است.

محمدرضا اعوانی تصریح کرد: از طرفی دیگر با این اقدام کشورهای توسعه یافته بستر لازم برای تولید، سوددهی مناسب و جذب نقدینگی سرگردان را فراهم می‌کنند و از هجوم نقدینگی به بازارهای کاذب همچون مسکن جلوگیری می‌کنند.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از این خبر است: شواهد در بازار مسکن نشان می‌دهد که بخشی از ایجاد سوداگری‌ها به مشاوران املاک مربوط می‌شود؛ چراکه آنها با دادن صفت‌هایی به برخی از فایل‌های فروشی که در اختیار دارند باعث سوداگری بیشتر در بازار معاملات مسکن می‌شوند.

این در حالی است که همیشه دلالان در بازار مسکن خود را از هرگونه خطایی که باعث گران فروشی در بازار مسکن می‌شود معاف می‌کنند در صورتی که شواهد نشان می‌دهد این چنین نیست، بلکه عده‌ای از فعالان در بازار مسکن تیشه به ریشه قیمت‌های حقیقی می‌زنند.

برای مثال، بنگاهداری روز گذشته در رابطه با یکی از فایل‌های فروشی اظهار کرده: یک واحد ۵۵ متری نوساز با پارکینگ، آسانسور، بالکن و کدرهگیری به خریدار واگذار می‌شود و قیمت واحد مذکور ۱۴۱ میلیون تومان تعیین شده است. وی افزود: این واحد مسکونی برای سرمایه‌گذاری مناسب است.

از سوی دیگر در منطقه سعادت آباد دلالی اظهار کرده: واحدی با متراژ ۷۰ متر مربع بدون آسانسور با پله خور کم به ارزش ۲۷۰ میلیون تومان برای سکونت یا سرمایه‌گذاری مناسب است.

 

    نظرات