عدم استراتژی برای تأمین منابع مالی مساوی با رکود پروژه های عمرانی

عدم استراتژی برای تأمین منابع مالی مساوی با رکود پروژه های عمرانی

http://www.bananews.ir/رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت: عدم استراتژی برای تأمین منابع مالی در پروژه های عمرانی منجر به رکود و سکون در طرح ها می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عدم داشتن استراتـــژی لازم بـــرای تــامین منابع مالـی و پوشش هزینه هــای پروژه های عمرانی، که هردو مورد ناشی از عدم برنامه ریزی صحیح و بررسی کارشناسانه است سبب راکد ماندن مبالغ هنگفتی از سرمایه های عمومی می شود که می توانست در موارد دیگر راه گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه باشد.

دکتر علی اکبر اختری افزود: از جمله پارامترهای اصلی در بحث ساختمان سازی زمان اجرای یک پروژه ساختمانی است.

وی در این رابطه اضافه کرد: در روش های صنعتی به دلیل تولید انبوه، لزوم خرید قطعات در زمان اندک و کوتاه بودن زمان نصب قطعات، لازم است هزینه در زمان کوتاهی پرداخت و بازگردانده شود اما در روش سنتی این هزینه به مرور و در طی مراحل ساخت پرداخت می شود.

اختری گفت: مردم نیز تمایل دارند که به تدریج هزینه ساختمان را بپردازند و کل سرمایه را در ابتدای پروژه هزینه نکنند.

وی تصریح کرد: از طرفی مردم در زمان هایی که مشلات مالی پیدا می کنند عملیات ساختمان سازی را متوقف می کنند ولی این توقف در روش صنعتی بسیار زیانبار خواهد بود.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه تصریح کرد: مصالح را باید بهینه خرج کرد، وقتی می گوییم بهینه یعنی مصالح کمتری با حفظ ایمنی بالاتر مورد استفاده قرار بگیرد و این، یعنی وزن کمتر و ورزن کمتر (البته با جایگزینی مصالح نوین که سبک ترند) یعنی کم شدن تلفات و خسارات مالی کمتر به هنگام وقوع زلزله و اگر این موارد رعایت نشوند، در یک چرخه معیوب و مخرب جای می گیریم.

اختری افزود: لزوم و اهمیت برنامه ریزی تا آنجاست که موسسات خصوصـــــی نیز فعالیت خود را بر آن متمرکز نموده و به عنوان ابزاری مؤثر و کارآمد جهت استفاده بهینه از امکانات موجود در راستای تحقق اهداف مــــورد نظر خود بکـــار گرفته اند.

وی در پایان بــــا اشاره به اینکه اثرات و تبعات انجام فعـالیت های دستگـــاه های اجرائــــــی اعـــم از ادارات، سازمان هـــا و موسسات دولتــــی و بنگاه هــای اقتصــــادی دولت در سیاست هــــای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت بسیار مهم و حیاتی است، تصریح کرد: پیامدهای مثبت و منفی فعـالیت های دستگـــاه های اجرائــــــی، تا سالیان متمادی باقی خواهد ماند و می طلبد که برنامه ریــزی فعــــالیت های مختلف دولت با بــــررسی دقیق و پس از مطالعات کافی و تحقیقات وسیع صورت گیرد.

 

 

    نظرات