خانه‌های نقلی؛ سوزان برای مستاجران

خانه‌های نقلی؛ سوزان برای مستاجران

www.BanaNews.ir«برخی مستاجران تصور می‌کنند با خرید قسطی یا نسیه آپارتمان‌های متراژ کوچک می‌توانند بعد از یکی دو سال، از اجاره نشینی خلاص شوند اما در حال حاضر تعداد فروشندگان این نوع آپارتمان‌ها که مالکانش یک‌سال بعد از خرید تصمیم به فروش گرفته‌اند رو به افزایش است.»

مطلب فوق صحبت یکی از مشاوران املاک فعال در بازار آپارتمان‌های نقلی است که نشان می‌دهد اجاره‌نشین‌ها حتی قدرت خرید واحد کوچک متراژ هم ندارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حال حاضر وضعیت فعلی بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی باعث شده تا برخی از مستاجران با پذیرفتن قرض، بدهی و وام، خود را در بازار مسکن به اجبار صاحب خانه کنند؛ البته عده ای از متقاضیان بر اساس میزان درآمد ماهانه یا سالانه خود این تصمیم‌گیری در بازار مسکن را نوعی ریسک می‌پندارند و برای غلبه بر ترس خود که مبادا برای پرداخت بدهی با کمبود نقدینگی رو به رو شوند پیش‌بینی می‌کنند که در نهایت واحد خریداری شده را با همان شرایط خرید برای فروش به بازار عرضه کنند! یکی از بنگاهداران فعال در منطقه جنت آباد در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: معمولا این دسته از مالکان تنها در دو صورت دست به فروش واحدهای خود می‌زنند یا اینکه قصد دارند سرمایه خود را تبدیل به احسن کنند یا اینکه برای پرداخت اقساط و بدهی با عدم نقدینگی کافی مواجه شده‌اند. وی در ادامه به فایلی اشاره کرد که مالکش به دلیل ناتوانی مالی مجبور به فروش شده است: واحدی با متراژ ۴۵ متر مربع، ۱۴ سال ساخت با شرایط ۲۶ میلیون تومان رهن، ۱۲میلیون تومان وام و ۸۰ میلیون تومان نقد در خیابان شاهین شمالی آماده واگذاری به خریدار است.

همچنین مشاور املاکی در خیابان شریعتی اظهار کرد: صاحب خانه‌های نوپایی که با شرایط ویژه واحدی خریداری کرده‌اند به ندرت موفق می‌شوند تا بعد از مدتی با فروش واحدشان سرمایه‌گذاری بهتری در بازار مسکن را دوباره شروع کنند. جاوید تاکید کرد: البته اکثر آنهایی که برای پرداخت بدهی‌های خود با کمبود نقدینگی مواجه نمی‌شوند و دست آخر واحد مورد نظر را می‌فروشند، واحد دیگری را با شرایط بهتری خریداری می‌کنند.

وی در ادامه این مطلب افزود: حدود ۸۰ درصد از مستاجرانی که به اجبار خود را مالک کرده‌اند بعد از مدت کوتاهی مجبور می‌شوند سرمایه خود را از بازار مسکن خارج کنند؛ چراکه آنها قدرت پرداخت اقساط وام یا مبلغ رهن مستاجرشان را ندارند. این مشاور املاک همچنین تصریح کرد: اغلب این دسته از مالکان شاید با گذشت ۶ ماه مجبور به فروش واحدشان شوند.

 

    نظرات