یک‌ نفر دنبال اخذ مالیات از خانه‌های خالی

یک‌ نفر دنبال اخذ مالیات از خانه‌های خالی

http://www.bananews.ir/معاونت امور مسکن وزارت راه‌وشهرسازی از طرح رییس کمیسیون اقتصادی مجلس کاملا بی‌خبر است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در مجلس یک نفر به دنبال مبارزه از نوع مالیاتی با بازار خانه‌های خالی است که طبق آنچه این نماینده اعلام کرده، تا حداکثر پایان تیرماه، مجوز این مبارزه در مجلس به تصویب خواهد رسید. این در حالی است که معاونت امور مسکن وزارت راه‌وشهرسازی و کمیسیون عمران مجلس می‌گویند طی دست‌کم یک ماه اخیر نامه، درخواست، پیشنهاد، نظر کارشناسی یا هر سند مکتوبی که نشان دهد در مجلس اقدامی برای خانه‌های خالی در جریان است، به آنها تسلیم نشده است و آنها از این ماجرا بی‌خبرند.

«دنیای‌اقتصاد» چهارشنبه گذشته از منتفی‌شدن بررسی لایحه مالیات بر خانه‌های خالی در دولت به‌واسطه اشکالاتی که برخی دستگاه‌های دولتی به این مالیات وارد کرده بودند، خبر داد؛ اما روز گذشته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد طرحی با همین مضمون در اولین جلسه بعد از تعطیلات رسمی مجلس پیگیری خواهد شد.

ارسلان فتحی‌پور با اشاره غیرمستقیم به بایگانی‌شدن لایحه مالیات بر خانه‌های خالی در دولت، به خبرگزاری‌مهر گفت: هم مسوولان وزارت اقتصاد و هم سازمان امور مالیاتی، می‌دانند که به صلاح مردم و امور مملکتی است که مالیات از این خانه‌ها دریافت شود.

وی نرخ پایه مالیات را به استناد مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس، ماهی ۲۰۰ هزار تومان و به صورت تصاعدی اعلام کرد که البته در مطالعات قبلی وزارت راه‌وشهرسازی این نرخ به صورت «۲ در ۱۰۰۰ ارزش ملک» عنوان شده که رقم مدنظر این نماینده تقریبا با همین معیار محاسبه شده است.

بی‌خبری دولتی‌ها از طرح مجلس

این در حالی است که پیگیری‌هااز دفتر معاونت امور مسکن وزارت راه و شهرسازی که طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی به منظور تنظیم بازار مسکن و کنترل قیمت‌ها اولین بار از سوی این دفتر به وزارت اقتصاد و دارایی و مجلس ارائه شد، حاکی است دفتر این معاونت نسبت به هرگونه اخبار راجع به تلاش برای تصویب قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی در مجلس بی‌اطلاع است.

بنا بر اذعان مسوولان دفتر معاونت امور مسکن وزارت راه و شهرسازی ظرف دو ماه اخیر هیچ مکاتبه‌ای از سوی مجلس و وزارت اقتصاد و دارایی در رابطه با تصویب این قانون یا دریافت پیشنهادهای وزارت راه و شهرسازی در این باره صورت نگرفته است؛ این در حالی است که تلاش برای تصویب یک طرح بدون اطلاع نهاد مجری دولتی، تاکنون در تاریخ مصوبات مجلس بی‌سابقه بوده است.

کمیسیون عمران هم بی‌خبر است!

اما مساله بی‌خبری‌ها راجع به تصویب طرحی که پیش از این دولت با حذف آن از پیش نویس طرح تحول مالیاتی عملا رای به غیر‌قابل اجرا بودن آن داده است، به کمیسیون عمران هم کشیده شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مهرداد بائوج لاهوتی، سخنگوی کمیسیون عمران که پیش از این نیز اعلام کرده بود طرح دریافت مالیات از خانه‌ها عملا طرحی غیر‌کاربردی است، بار دیگر تاکید کرد: اطلاعی از تلاش کمیسیون اقتصادی برای تصویب این طرح ندارم؛ اما مطمئنا اگر تصویب این طرح آن طور که رییس کمیسیون اقتصادی اعلام کرده، جدی بود باید قبل از تعطیلات اخیر مجلس، فوریت بررسی آن در صحن مجلس مطرح می‌شد.

وی افزود: باز هم تاکید می‌کنم که دریافت مالیات از خانه‌های خالی عملا طرحی غیر‌کاربردی است و به جای پرداختن به این موضوعات باید تلاش کرد تا عرضه و تقاضای مسکن به نقطه تعادل برسد.

طرح رای می‌آورد؟

دو دیدگاه مخالف در برابر مبارزه مالیاتی با خانه‌های خالی مطرح است.

دیدگاه اول بر ناسازگاری این طرح با احکام اسلامی مالکیت تاکید می‌کند که طبق آن، هر کس مالک دارایی خود است و خودش می‌‌داند باید با ملک خود چه اقدامی کند و کسی نمی‌تواند تصمیمی برخلاف خواسته او، برای دارایی او بگیرد.دیدگاه دوم تاثیر منفی این مبارزه بر روند عرضه مسکن به بازار اجاره و خرید است که ممکن است با چنین اقدامات تنبیهی، انگیزه مالکان به ارائه ملک‌شان در مسیر اجاره‌داری آسیب ببیند و در نهایت اخذ مالیات به جای آنکه عرضه را افزایش دهد باعث کاهش آن شود.

    نظرات