تزریق هویت به بلندای برج

تزریق هویت به بلندای برج

http://www.bananews.ir/بسیاری از برج‌های مخابراتی در سراسر دنیا بیش از آنکه به آنتن‌های مخابراتی و امکانات ارتباطی‌شان شهره باشند، بابت جاذبه‌های گردشگری و جایگاهی که در برگزاری مراسم مختلف در شهرشان دارند، معروف هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) برج‌های زیادی را می‌توان در این مورد مثال زد اما برج ملی کانادا (تورنتو)، برج استانکینو (مسکو) و برج کوالالامپور معروف به« منارا» از نمونه‌های شاخص این نوع برج‌ها هستند؛ هر یک از این بناها با توجه به کشوری که در آن ساخته شده‌اند، ویژگی خاص خودشان را دارند اما در یک سری از موارد مانند هم هستند. هر سه برج به‌نوعی نماد شهری که در آن واقع شده‌اند، هستند و جایگاه خاصی بین مردم و مسئولان شهری دارند. رستوران گردان و طبقه‌ای ملقب به عرشه (deck) که بازدیدکنندگان می‌توانند تمام شهر را ببینند،از امکاناتی است که تمام آنها دارند. در این میان، در فروشگاه‌های این برج‌ها وسایلی فروخته می‌شود که یادآور آن شهر باشد.علاوه بر این شباهت‌ها، تفاوت‌هایی هم بین آنها دیده می‌شود. به‌طور مثال، در مسکو قوانین ویژه‌ای برای بازدید وجود دارد یا اینکه کوالالامپور سعی دارد از طریق برج معروفش، چندملیتی و چندفرهنگی‌بودنش را به گردشگران نشان دهد.

برج مسکو؛ ورود با کارت شناسایی

برج استانکینو در مسکو علاوه بر اینکه سیگنال‌های ۱۱ایستگاه تلویزیونی، ۱۲ایستگاه پخش رادیویی و ۱۷برنامه تلویزیونی ماهواره‌ای را از طریق شبکه ارتباطی بی‌سیم انتقال می‌دهد، یکی از جاذبه‌های توریستی این شهر است. این برج که در سال ۱۹۶۷میلادی بنا شده، ۵۴۰متر ارتفاع دارد. برج استانکینو برای معماری منحصربه‌فردش شناخته شده است. این بنا به نوعی افتخار معماری شوروی به‌شمار می‌رفت. در سال ۱۹۷۰، طراحان آن جایزه لنین را به‌خاطر «طراحی مبتکرانه» کسب کردند.

افتخار شوروی در سال ۲۰۰۰آتش گرفت اما بازسازی شد و امروزه بازدیدکنندگان زیادی از سراسر دنیا برای دیدنش به روسیه می‌روند. گردشگران یک ساعت فرصت دارند تا از عرشه این برج دیدن کنند که البته این بازدید شرایط خاص خودش را دارد. بازدید برای افراد بالای هفت سال و تنها در قالب گروه و به‌همراه راهنما امکان‌پذیر است. هرفرد باید مدرک شناسایی عکسدار داشته باشد، در غیراین‌صورت باید قید بازدید از برج را بزند.

برج مسکو

گردشگران با آسانسور به ارتفاع ۳۵۰متری برده می‌شوند و عکاسی آماتور و فیلمبرداری مجاز است. طی این بازدید یک‌ساعته تاریخچه‌ای از ساخت برج و توضیحاتی درباره ویژگی‌های معماری و امکانات فنی آن ارائه می‌شود. گردشگران که با آسانسور سریع‌السیر به‌عرشه رسیده‌اند، هم می‌توانند از فضای داخل، تصویری پانوراما از مسکو ببینند و هم به‌شرطی که در فاصله زمانی بین آوریل تا اکتبر به آنجا رفته باشند، از بیرون هم این فضا را تماشا کنند. قیمت بلیت برای این دو فضا متفاوت است. به گزارش سایت رسمی برج، طی ۳۰سال، ۱۰میلیون گردشگر از بیش از ۱۰۰کشور از عرشه این برج بازدید کرده‌اند. مردم می‌توانند بعد از بازدید در رستوران گردان برج، غذا بخورند.

برج استانکینو برای شهروندان روسی هم برنامه‌های جذابی دارد. مسابقات و همایش‌های مختلفی در این برج برگزار می‌شود. یکی از آنها مسابقه سالانه در بالای برج است و مسابقات ورزشی دیگری هم در محوطه بیرون آن برگزار می‌شود. برنامه‌های دیگر سالانه برج مربوط به تعطیلات تابستانی بچه‌ها می‌شود. بازیگران تئاتر و سیرک‌بازها نمایش‌هایی برای آنها برگزار می‌کنند. برنامه‌ای مشابه این هم به‌مناسبت سال نو برای کودکان در محل برج برگزار می‌شود.

برج مسکو، سالن کنسرتی با ظرفیت ۷۵۷صندلی دارد و مدیریت آن، پیشنهاد سازماندهی کنسرت‌، نمایش، تئاتر و فیلم را به افراد می‌دهد. سالن این برج برای برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارها، به سازمان‌ها و افراد حقیقی، اجاره داده می‌‌شود.

برج چند فرهنگی مالزی

برج کوالالامپور با ۴۲۱متر ارتفاع در قلب پایتخت مالزی واقع شده و به‌تنهایی ویژگی مهم مالزی - که همان چندفرهنگی و چندملیتی است- را نشان می‌دهد. طراحی و معماری برج به‌طور کامل نشان‌دهنده چندفرهنگی و اسلامی بودن این کشور است.

در تراس برج، دهکده فرهنگی مالزی قرار دارد که این امکان را به گردشگران می‌دهد تا با چند‌فرهنگی و چندنژادی بودن این شهر آشنا شوند. در این محل، نمایش و بازی‌های سنتی و فرهنگی ارائه می‌شود.گردشگران قبل از ورود به برج با همان بلیتی که تهیه کرده‌اند می‌توانند از باغ‌وحش کوچک محوطه که شامل انواع پرندگان و مارهاست، بازدید کنند. در این بین، شرایطی هم برای اسب‌سواری بازدیدکنندگان فراهم شده است.

برج مالزی

بازدیدکنندگان با استفاده از آسانسور در عرض ۹۰ثانیه به عرشه برج که سالن مدوری است، می‌رسند. به هر کدام از بازدیدکننده‌ها یک مانیتور مجهز به هدفون، با ۱۶زبان، می‌دهند که می‌توانند در هر یک از ۱۲جایگاه سالن، فیلم مربوط به مکان‌هایی که از آنجا قابل دیدن است را ببینند. برای راحتی دید هم یک دوربین در هر جایگاه گذاشته شده است و نقشه‌ای هم با ذکر نام مکان‌ها در دسترس قرار دارد.

این برج که به منارا مشهور است در سال ۱۹۹۵کامل شد و میزبان انواع رویدادها و نمایشگاه‌های مختلف است. معروف‌ترین رویدادی که در آن برگزار می‌شود، مسابقه هیجان‌انگیز BASE jump است که سالانه گردشگران زیادی برای پریدن از بالای برج به مالزی می‌روند.

BASE، مخفف حروف اول چهار واژه ساختمان، آنتن، پل و صخره است.برج منارا همچنین میزبان‌ نـمایـشگاه‌های مخـتص گـردشگـران عـلاقه‌مـندبه کشاورزیاست. به‌طور مثال کارناوال برنج و نمایشگاه آناناس در این مکان برگزار شده است. ضمنا از گردشگران دعوت می‌شود تا از نزدیک با فعالیت‌های مربوط به کشاورزی میوه‌های گرمسیری آشنا شوند.

در فهرست رویدادهایی که در این برج برگزار می‌شود، موارد مختلفی دیده می‌شود که یکی از آنها مراسم مربوط به‌ماه مبارک رمضان است. همچنین برای رصد کردن‌ماه به‌منظور اعلام عید فطر از این برج استفاده می‌شود.

برج کانادا؛ نماد ملی

برج ملی کانادا با ارتفاع ۵۵۳/۳۳ متر در مرکز شهر تورنتو قرار دارد. این برج مخابراتی، هم محلی برای نشست‌های رسمی است و هم می‌تواند میزبان جشن‌های تولد باشد.این برج را نماد ملی کانادا می‌خوانند و از آن به‌عنوان یکی از شگفتی‌های معماری و مهندسی دنیای مدرن یاد می‌کنند. در اهمیت برج ملی کانادا ذکر این نکته کافی است که در لوگویی که برای میزبانی تورنتو از نشست G20طراحی شده بود، شمایلی از آن کشیده شده بود. از طرفی هم، شهرداری تورنتو، این برج را نماد شهر می‌خواند و از آن به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر نام می‌برد. گفته می‌شود سالانه حدود دو میلیون نفر از این برج بازدید می‌کنند.

توریست‌های داخلی و خارجی می‌توانند در عرض ۵۸ثانیه به ارتفاع ۳۴۶متری برج برسند. در این طبقه مردم می‌توانند از زاویه‌ای تماشایی شهر را ببینند و عکس بگیرند. در همین طبقه رستورانی با ظرفیت ۱۳۰صندلی و دو نوع لیست غذا، یکی برای تابستان و دیگری برای زمستان، وجود دارد.

برج کانادا

یکی از طبقات برج می‌تواند برای بازدیدکنندگان بسیار هیجان‌انگیز باشد. کفپوش این طبقه شیشه‌ای است و آنها می‌توانند از ارتفاع ۳۴۲متری زیر پایشان را ببینند. گفته می‌شود این شیشه‌ها پنج برابر مستحکم‌تر از طبقات استاندارد ساختمان‌های تجاری هستند.

در عرشه‌ای که در ارتفاع ۴۴۷متری برج قرار دارد، نمایی ۳۶۰درجه از چشم‌انداز شهر، جلوی چشمان بازدیدکنندگان قرار دارد و بنابر گفته سایت رسمی این برج، افق دید بیش از ۱۶۰کیلومتر است.برج ملی کانادا علاوه براینکه زمینه‌ای فراهم می‌کند تا گردشگران از چشم‌اندازهای تورنتو لذت ببرند، امکانات دیگری همچون سالن نمایش سه‌بعدی، تئاتر شبیه‌ساز و رستوران گردان دارد. البته برای بازدیدکنندگان هم فیلمی از روند ساخت‌وساز برج نشان داده می‌شود.

در سایت رسمی برج آمده است که تعداد محدودی ویلچر برای افراد ناتوان وجود دارد و اینکه گزینه‌های ‌متفاوتی برای بازدیدکنندگان طراحی شده است. آنها می‌گویند که رستوران‌هایشان با هر بودجه‌ای سازگار است ، در ضمن برای گردشگرانی که به‌صورت گروهی به بازدید آمده‌اند، مسیری جداگانه درنظر گرفته می‌شود تا سریع‌تر به بالای برج برسند. در مغازه‌های این برج، اجناسی به‌فروش می‌رسد که نشانی از تورنتو را داشته باشد و در حقیقت سوغاتی ویژه‌ای برای گردشگران به‌حساب آید.

به‌جز امکانات تفریحی و جذابیت‌های گردشگری، برج ملی کانادا محلی برای نشست‌های رسمی است. این برج میزبان حدود ۳۰۰رویداد در هر سال است. یکی از رویدادهایی که سال گذشته میلادی در آن برگزار شد، جشنی ویژه افراد بزرگسال در روز جهانی زمین بود.

همشهری آنلاین

    نظرات