پلیتیک مستاجران به موجران گران‌فروش

پلیتیک مستاجران به موجران گران‌فروش

http://www.bananews.ir/گرانی و تورم بیش از حد مجاز بالاخره در بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی کار دست موجران متوهم داد چراکه این روزها در اکثر مناطق تهران مستاجران به تمدید قرارداد اجاره روی آورده‌اند تا اینکه قصد جابه جایی داشته باشند و این مساله باعث شده تا آن دسته از فایل‌های اجاره که با نرخ‌های حبابی به بازار عرضه شده‌اند کم کم خاک خورده شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شواهد در بازار اجاره نشان می‌دهد نقل و انتقالات به اندازه‌ای کاهش یافته که بنگاه‌های املاک این روزها با تعداد متقاضیان انگشت شماری رو به رو هستند.

یکی از مشاوران املاک فعال در محله حسین آباد (پاسداران) درباره وضعیت فعلی بازار اجاره به «دنیای اقتصاد» گفت: اکنون بیش از اینکه میزان عقد قرارداد اجاره در بنگاه‌ها رونق داشته باشد، حجم قراردادهای تمدیدی اجاره بین مستاجر و موجر بدون حضور دلال مسکن در حال افزایش است.

وی در رابطه با درصد افزایش اجاره بها در قراردادهای تمدیدی اجاره تصریح کرد: اکثر متقاضیانی که تمدید قرارداد اجاره را به جا به جایی ترجیح می‌دهند برای نوشتن قرارداد جدید به بنگاه املاک مراجعه نمی‌کنند و خودشان به صورت توافقی رقمی را تعیین می‌کنند اما به طور یقین نرخ اجاره پیشنهادی کمتر از اجاره بهای اعلام شده به بازار خواهد بود زیرا در غیر این صورت تمدید در بازار رهن و اجاره با رونق مواجه نمی‌شد.

از طرف دیگر یکی از دلالان مسکن در شرق تهران درباره این موضوع اظهار کرد: در سال جاری بازار نقل و انتقال تنها در اردیبهشت ماه با رونق مواجه بود در حالی که تصور می‌شد همچون گذشته بازار اجاره از اواخر خرداد ماه رونق بگیرد اما ظاهرا مستاجران امسال زودتر تصمیم به جابه‌جایی گرفته بودند.

وی میزان درخواست قراردادهای تمدیدی را بیشتر از متقاضیان حاضر به نقل و انتقال در بازار اجاره اعلام کرد و افزود: توان مالی ضعیف در بازار اجاره باعث شده تا مستاجران منفعت خود را در تمدید قرارداد اجاره ببینند.

این بنگاهدار در همین راستا تاکید کرد: به همین علت تعداد زیادی فایل اجاره در بازار انباشته شده است اما حجم متقاضیان بسیار اندک است و همین میزان مستاجر هم به سختی فایلی را برای سکونت انتخاب می‌کنند، زیرا این دسته از فایل‌ها با نرخ‌های نجومی به بازار معرفی شده‌اند.

علاوه براین مشاور املاکی در منطقه نواب خبر داد: اکنون مالکان در حین سپردن واحدشان به بنگاه از مشاوران می‌خواهند که آنها واحدشان را قیمت‌گذاری کنند، اما نرخ ارزنده‌ای که مشاوران اعلام می‌کنند با نرخ پیشنهادی خودشان متفاوت است و از کارشناسی شدن ارزش واحدشان پشیمان می‌شوند و پیشنهاد خود را یک کلام اعلام می‌کنند.

این فعال بازار تاکید کرد: رفتار این دسته از مالکان که تعدادشان در بازار اجاره کم هم نیست عاملی بر افزایش قراردادهای اجاره شناخته می‌شوند.

دنیای اقتصاد

    نظرات